Heb Je Überhaupt een SEO Partij Nodig? Ultieme Zoekmachine Specialist / Expert Gids Inclusief 3-Stappenplan om tot de Juiste Beslissing voor Jouw Persoonlijke Situatie te Komen

Wat is een SEO specialist?

Een zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist of expert is een IT professional die zich toegewijd heeft tot de wetenschap en kunst van het verbeteren van de organische vindbaarheid van online media in de resultaten van prominente zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube.

Met de Dag Belangrijker maar ook Complexer

SEO wordt met de dag belangrijker. Tegenwoordig zit vrijwel iedereen op het web. Indien je als ZZP’er, MKB of corporatie niet goed gevonden wordt in Google dan doe je simpelweg niet mee. Het is als een restaurant dat zich ver buiten het stadscentrum bevindt, bepaald niet ideaal. Dat gezegd hebbende, is het ook zo dat SEO met de dag complexer wordt. Google neemt nu al meer dan 200 factoren in overweging bij het beoordelen van pagina’s. Daarbij is het wereldje van SEO nogal onoverzichtelijk, er zijn veel aanbieders, er is veel propaganda, fluff en partijen die expres de materie complexer maken dan nodig is voor eigen gewin. Het is inmiddels een miljardenindustrie en uiteraard staan er veel belangen op het spel.

SEO Expert geeft masterclass

Goed, wat moet je weten als ondernemer zijnde of welk persoon dan ook die hoog wilt ranken in Google om een verantwoorde keuze te maken? Dit zal ik behandelen in het artikel.

Inhoudelijk

De taak van de zoekmachine optimalisatie specialist bestaat uit drie pilaren:

De Technische Kant

De structuur van een site kan bepalen hoe makkelijk of hoe moeilijk het is voor zoekmachines de inhoud van de website te doorzoeken en te indexeren.

Als niet alle content van uw website toegankelijk is voor zoekmachines, of een deel van de inhoud te diep begraven ligt in de site, dan zijn alle andere aanpassingen op de website nutteloos wat betreft SEO-succes. SEO-experts die ervan houden om dingen efficiënt te doen, zijn meestal de meest ideale consultants.

On-page Optimalisatie

Het gebruik van elementen zoals zoekwoorden en HTML-tags op een manier die verkeer naar de website doet toenemen.

Het is dus belangrijk om te vragen naar de ideeën omtrent de strategieën die zullen worden ingezet om uw zoekmachine ranking te verbeteren. Wie zijn huidige en voormalige klanten, en wat zijn de resultaten van de samenwerking met het SEO bedrijf? Een gerenommeerde SEO-consultant moet openstaan voor het delen van deze informatie. Wees dus voorzichtig met een bedrijf dat geheimzinnig doet over zijn werkwijze.

Off-page Optimalisatie

Off-page optimalisatie bestaat bijvoorbeeld uit link building. Het is algemeen bekend dat waardevolle links een grote rol spelen in de uiteindelijke score in zoekmachineresultaten van jouw website.

Vraag de consultants of zij voor ‘off pagina’ SEO een bepaalde aanpak gebruiken om de bewustwording van je content op andere websites te verhogen. Dit gebeurt vaak via blogs, sociale media platformen, persberichten etc. Wat is de tactiek van de SEO partij in kwestie?

Content dient op een zodanige manier een voordelig beeld te schetsen voor de gebruiker dat men wordt overgehaald op uw site te ‘kopen’. En dit alles moet gedaan worden op een manier die mensen aan de andere kant van de zoekmachine aanspreekt en nieuwsgierig maakt omtrent datgene wat uw bedrijf kan bieden.

Er zijn ‘zoekmachine experts’ die uw site meer kwaad dan goed zullen doen; bijvoorbeeld door het bouwen van slechte, niet werkende links. Er zijn ook bedrijven die uw voorrang of een eerste plaats in de ranking van Google beloven. Google kent geen voorrangsposities voor sites, en bedrijven die deze loze beloften maken dienen te worden vermeden.

Deze lijst is natuurlijk verre van compleet. Zorg er dus voor dat u constant op de hoogte blijft van de meest recente ontwikkelingen op de SEO markt en lees regelmatig actuele forums en blogs zoals de prominente Search Engine Journal.

De drie stappen die doorlopen moeten worden

Zoekmachine Optimalisatie Specialist voor MKB of Corporatie?

Besef ook dat de meest ideale SEO werkzaamheden sterk kunnen verschillen per industrie en zelfs per website. Een SEO partij die zeer bedreven is in het marketen van corporaties als Philips, zijn niet per se ook de beste keuze voor een campagne voor een lokale loodgieter. Doordat grote bedrijven veel diepere zakken hebben en ook vaker vermeld worden in de media, is het SEO spel voor zo een bedrijf anders. Het is onrealistisch om aan te nemen dat wat voor Apple werkt ook voor jou als MKB’er zal werken. Als de voorman van Apple een scheet laat, dan vind iedereen dat al geweldig, bij een ongediertebestrijdingsbedrijf zal dit anders liggen. Dit vereist dus een andere aanpak. Waar men ook rekening mee moet houden is of de zoekmachine specialist al ervaring heeft opgedaan binnen jouw industrie. De SEO aanpak verschilt namelijk ook sterk per thema. Bijvoorbeeld, in de auto industrie zijn ‘old school’ forums nog vrij belangrijk. In een meer visuele industrie zoals travel zijn blogger samenwerkingen en sociale media coverage juist weer belangrijker. Een zoekmachine optimalisatie expert die altijd zijn eigen methodes dogmatisch toepast op alle campagnes, dat moet je willen vermijden om die reden. Dat werkte misschien in 2005, maar nu kan je niet met lopende band werk aan komen zetten.

Nederlandse Zoekmachine Expert of Toch Derde Wereld?

Goed, SEO is natuurlijk niet iets waar je echt heel graag geld aan wilt gaan uitgeven. Het is niet bepaalt flashy, net zoals de boekhouding. Maar het moet toch gebeuren… Het is aanlokkelijk om rond te gaan kijken op websites waar werknemers uit derdewereldlanden diensten aanbieden voor een paar dollars per uur.

Mijn visie hierop is dat uitbesteden van simpele taken zoals schrijven van basis teksten heel goed uitbesteed kan worden aan professionals in landen als India en de Filipijnen. Maar als het aankomt op complexe zaken zoals SEO strategie en linkbuilding, dan is het vaak zo dat de diensten die zij aanbieden meer schade kunnen berokkenen dan dat zij goed doen. Hoe ik dat weet? Uiteraard kijk ik zelf rond op dat soort websites, zoals Upwork. Daarnaast, zijn er ook een aantal klanten die in het verleden gewerkt hebben met de derde wereld werknemers en die zijn niet onverdeeld positief. Soms stuurt men wel eens rapporten mijn kant op om het werk van de SEO werker uit dat soort landen te controleren, en met name voor linkbuilding zie ik dat het a) lopende band werk is b) achterhaald en c) zonder achterliggende gedachte. In tijden waar je zo tegen een Google penalty kunt aanlopen, en waar Google de algoritme filters zelden refreshed is dit spelen met vuur.

Freelance SEO Expert Inhuren: Wij van Wc-eend Adviseren Wc-eend

Het blijft een klassieker…

Nee, maar alle gekheid op een stokje. Ik ben nu al meer dan vijf jaar actief als ‘zoekmachine specialist’ en heb veel plezier in het helpen van ondernemers om hoger in Google te komen. Omdat ik alles persoonlijk en op kleine schaal houd kan ik je niet garanderen dat ik je direct kan helpen, op moment van schrijven is er een aanzienlijke wachtrij voor de gepersonaliseerde campagne. Meer details over mij inhuren als freelance SEO specialist. Wel zijn er een aantal concullega’s die je waarschijnlijk verder kunnen helpen. Heb je twijfels over een SEO partij? Lees dan verder: 12 toetsingscriteria om legitieme Nederlandse SEO experts te identificeren.

Bonus: Cheatsheet

Door de jaren heen heb ik gewerkt aan tientallen campagnes in totaal verschillende industrieën. Alsmede, heb ik talloze aanvragen ontvangen om samen te werken. Hierdoor, heb ik een redelijk inzicht ontwikkeld in de kwestie wanneer zelf doen en wanneer uitbesteden. Hieronder, vind je een cheatsheet met een aantal situaties en mijn advies.

SituatieOmzetAdvies
ZZP en startups. Beginnende blogger of webwinkelier. Nog bitter weinig verkeer. Alsmede, weinig omzet en winst. Heeft wél veel uren voor handen om aan de website te werken. X ≤ 1000 Euro/MaandDIY. Een legitieme SEO partij inhuren is niet goedkoop. Daarbij, indien je wilt kunnen beoordelen hoe goed een SEO partij haar werk doet, wil je enige kennis hebben van het vak, en dat kun je toch het beste vergaren via zelf lezen en uitvoeren. Je hoeft geen zoekmachine expert te worden, maar je ontwikkeld idealiter wel enig inzicht.
MKB Nederland. Online gebaseerde ondernemingen die vooral klanten binnenkrijgen via de website. Doen het al aardig voor een aantal interessante commerciële termen maar willen graag naar de 'next level'. Hebben inmiddels geen tijd beschikbaar meer om zelf marketing activiteiten uit te voeren. X > 1000 Euro/MaandUitbesteden aan (freelance) specialist of bureau. Afhankelijk van grote van de onderneming.
Corporaties. De Albert Heijn's en Heineken's maar ook Coolblue's en Zalando's van deze wereld. X > 1,000,000 Euro/MaandIn-House of uitbesteden aan bureau. Een freelance SEO one-man-show inhuren gaat waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten.
Technische B2B product en/of dienst. Uit keyword research blijkt dat klanten (nog) niet zoeken naar product/dienst d.m.v. Google. N.v.t.Beschikbare budget aanwenden tot marketing & sales activiteiten die wél effectief zijn in de betreffende industrie (i.e. beurzen, sponsoring).

Nog steeds niet zeker of SEO überhaupt wel de juiste optie is voor jouw onderneming en wil je mijn persoonlijke oordeel, zend me een berichtje in de live chat rechtsonder.

No comments yet.

Geef een reactie