Definitieve On-Page SEO Gids

Inleiding

Ben al geruime tijd actief op verscheidene feedback fora, waar webmasters vragen om advies om de eigen webwinkel te verbeteren (Hallo!, Luondo en natuurlijk WebWinkelForum). Vaak zie ik dezelfde fouten keer op keer wat betreft on-page SEO, zeg maar de factoren op je eigen webpagina die een rol van betekenis spelen voor de positionering van de webshop in de zoekmachine resultaten. Dat is doodzonde, omdat on-page SEO geen rocket science is, je kan het makkelijk zelf in de praktijk brengen. Daarnaast leidt het vrijwel direct tot verbeteringen, nadat Google de wijzigingen aan je website opgepakt heeft gaat deze vrijwel direct een aantal plaatsjes omhoog. Onderschat niet de effectiviteit en impact van een ogenschijnlijk eenvoudige verbetering als het herschrijven van de titel van de pagina, dit is de meest belangrijke on-page SEO karakteristiek en het kan zeker het verschil maken tussen tweede pagina (en dus geen bezoekers) of een plaatsje bij de eerste tien. Ten slotte, is deze methode om verbeterde rankings te behalen, toch wel één van de meest elementaire onderdelen van je organische search strategie. Het is kosteloos, vereist misschien wel enige tijd, ligt eraan hoe groot de website in kwestie is, maar ik denk dat je de Return on Investment van een paar uurtjes werk er moeiteloos uithaalt.

Titel Tag

Laten we beginnen met de meest cruciale factor. De titel kan men zien in de horizontale balk bovenaan de browser. Veel webmasters laten de kans onbenut om met deze titel tag een belangrijk keyword te targeten.

Titels die ik vaak zie: ‘Home’ ‘Jan Modaal’s Blog’ of ‘de Hoofdwacht’
Logischerwijs, heeft het geen enkel nut om een term als ‘home’ te targeten.
Vrijwel altijd rank je al op de eerste plaats voor je eigen naam en/of bedrijfsnaam dus dit helpt je ook niet bepaald in SEO opzicht (Moet wel gezegd worden, het vermelden van je naam/bedrijf in de titel is wel aan te raden omwille van branding, het creëren van een merk).

Hoe het dan wel moet? Een formule die we vaak terugzien, en die ook door vele top SEO’s aangeraden wordt is merk + meest belangrijke keyword(s).

Voorbeelden:
Bloemenzaak.nl: Bloemen bestellen en laten bezorgen
Goedkope WK voetbalshirts – natuurlijk bij voetbalshirtje.nl
Schoenen online kopen | Gratis verzending | ZALANDO

Je ziet dus voornamelijk twee elementen: Het merk, die je kunt uitdrukken als naam van het bedrijf (ZALANDO) of de domeinnaam zelf (Bloemenzaak.nl), en een belangrijke commercieel interessante zoekterm als ‘Bloemen bestellen’ of ‘Goedkope WK voetbalshirts.’

Beter om een korte pakkende titel te schrijven (x ≤ 55 tekens), als je hierover heen gaat, zal Google de titel abrupt afbreken, en dat ziet er niet echt lekker uit, zal zeker niet bevorderlijk werken op je Click Through Rate (CTR), dat is zeg maar het percentage van mensen die de betreffende resultaten pagina voorgeschoteld krijgen en dan op jouw website klikken in plaats van op de andere resultaten. Hoe hoger dit percentage hoe meer bezoekers je ontvangt. Alsmede, is de CTR een ranking factor geworden in het algoritme van Google. Als niemand op jouw website klikt, dan kan het negatieve gevolgen hebben voor je positie.

Image Beschrijving, Alt Tags & Bestandsnaam

Google kan niet zien wat er te zien is in het plaatje maar kan wel de bestandsnaam, de alt tag en de descriptie die je invoert bij het uploaden achterhalen.

Dit is denk ik wel één van de meest gemaakte fouten. Veel mensen uploaden images met bestandsnamen als 363636dh.jpg, KONICA-MINOLTA-DIGITAL-CAMERA.jpg of andere irrelevante teksten. Wat je in het achterhoofd moet houden bij het uploaden van images, is welke keywords wil ik targeten met de pagina waar ik deze afbeelding ga plaatsen. Vervolgens gebruik je meerdere interessante zoektermen in de bestandsnaam voor het uploaden, daarna probeer je een term terug te laten komen in de beschrijving en de alt tags die je kunt vinden in de betreffende Content Management System tijdens het uploaden (WordPress, Biedmeer, Joomla, Drupal etcetera). Ga niet dezelfde term spammen in deze drie mediums, kies voor synoniemen en andere alternatieve zoekwoorden die relevant zijn en waar je voor wilt ranken. Dit geld overigens niet alleen voor afbeeldingen in-content, maar ook bijvoorbeeld je logo, de header of opt-in afbeelding van een eBoek.

Afbeeldingen zijn ook een zeer fijne manier om zoekwoorden in je content te verwerken die niet lekker in de reguliere tekst lopen. Denk aan long-tail keywords of termen die in dergelijke volgorde staan dat ze moeilijk zijn te plaatsen in een goed lopende zin. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om gebruik te maken van afbeeldingen als on-page SEO wapen, het is meerdere keren voorgekomen dat we een pagina konden ranken op de eerste pagina voor een term die niet in de reguliere tekst voorkwam, alleen in de alt tags, toch mooi meegenomen die extra traffic!

Meta Data (Beschrijving en Keywords)

We vervolgen ons verhaal met de meta beschrijving en de meta keywords. Meta keywords zijn niet meer zo belangrijk als vroeger, je kunt ze wel invullen, misschien ook handig voor jezelf, en mogelijk maken andere zoekmachines dan Google hier nog gebruik van, baat het niet dan schaadt het niet zullen we maar zeggen…

Dan de meta beschrijving, ook hier zijn er weer een aantal best practices die vaak niet nagevolgd worden. Ten eerste, word vaak aangeraden om de eerste letter van ieder woord te kapitaliseren. Onderzoek toont aan dat dit resulteert in hogere Click Through Rate. Dit geld niet alleen voor organische listings maar ook voor AdWords advertenties. Zo haal je meer bezoekers uit dezelfde rankings. Bovendien heeft het ook nog een indirect effect op je SEO omdat Google statistieken als Bounce Rate, CTR en gemiddelde tijd op website meeweegt in haar algoritme. Dit is wat anders dan ALL CAPS, dit komt schreeuwerig over, niet doen, alleen voor specifieke frases als ‘GRATIS VERZENDING’ zou dit kunnen werken.

Moet gezegd worden, er is veel onderzoek gedaan naar pakkende meta teksten en de uitkomsten zijn vaak in conflict met elkaar, moraal van het verhaal: Doe iets waar een gedachte achter zit, laat het niet op willekeur aankomen, dan val je niet op, klikt niemand op je.

Beschrijving (x ≤ 155 tekens), langer en deze wordt afgebroken net als met de al eerder beschreven titel. Nogmaals, dit ziet er slordig uit en het lijkt me sterk dat dit een positieve invloed heeft op de CTR van je webwinkel.

Probeer altijd een balans te vinden tussen het puur technische aspect, SEO voor de robotachtige zoekmachine, en pakkende marketing teksten die mensen overhalen om de pagina te gaan bezoeken. Schuw daarbij niet het gebruik van grandioos overkomende claims/provocatie, indien gepast. Het zorgt in ieder geval voor een reactie, een emotie, een impressie en dat verhoogt de kans dat men gaat klikken aanzienlijk. Veel beter dan een incoherente bij elkaar geraapte tekst die halverwege wordt afgebroken.

Eventueel kun je ook nog gebruik maken van tekentjes om meer aandacht op jouw website te vestigen. Je ziet hieronder drie keer een vink tekentje in de beschrijving van Zalando (✓), min of meer een gimmick, die de conversie zou kunnen verhogen.

Afbeelding

Zalando.nl Zoekmachine Resultaat (SERP) Augustus 2014

Ten slotte, kan implementatie van zogenaamde rich data de CTR significant verhogen. Het beste voorbeeld daarvan zijn de review sterretjes. Deze rich data kan men implementeren door code te plaatsen op de website die voldoet aan de richtlijnen van Schema.org. Een voorbeeld van Winkelstraat.nl:

Afbeelding

Winkelstraat.nl Zoekmachine Resultaat (SERP) Augustus 2014

H1 en H2 Tags

Probeer meer gebruik te maken van H1 en H2 tags om keywords te targeten op individuele product pagina’s, categorie pagina’s en de homepage. De headers hebben extra gewicht in de ogen van de zoekmachines, een uitstekende mogelijkheid dus om aan te geven voor welke termen je vind dat je pagina het relevantste is.

Interne Link Structuur

Wat veel mensen vergeten is dat het bevorderlijk is voor je bezoekers en de zoekmachine om zo nu en dan intern te linken. Verkoop je bijvoorbeeld camera’s en heb je in het recent verleden een blog geschreven over hoe je een bepaald model het beste tot zijn recht kunt laten komen, link dan in de product omschrijving naar die blog post of vice versa.

Reguliere Tekst

Natuurlijk mogen we de reguliere tekst niet vergeten. Hier doen de meesten het wel goed overigens daarom zet ik hem wat lager in de pikorde. Er zijn ook niet echt veel harde regels hier, behalve:

• Meer content is beter. Verschillende studies van Moz tonen aan dat langere pagina’s een correlatie vertonen met betere rankings. MicroSiteMasters.com ondervond dit ook en raad aan teksten van minstens 1500 woorden te publiceren. Het is natuurlijk geen vrijbrief om 3000 woorden lang te zwetsen, het moet wel boeiende tekst zijn voor jouw doelgroep.
• Noem het betreffende zoekwoord een keer of 1-2, met name in het begin van de tekst, ga zeker niet doen aan ‘keyword stuffing,’ dit is zó 2002, over-optimalisatie, is jezelf in de voet schieten. Ik denk niet dat je echt hard afgestraft wordt voor het teveel noemen van een keyword, maar helpen zal het ook niet, en op de bezoekers komt het nogal ackward over…
• Maak gebruik van kopje boven elke alinea, bullets kunnen geen kwaad en wissel tekst af met multimedia elementen als video en daar waar gepast infographics, schema’s, tabellen, diagrammen en andere mediums die het plezanter maken de content tot je te nemen.

Permalinks

Doen de meeste webwinkel eigenaren wel goed. Toch nog voor de zekerheid: Permalinks zoals PietsPatatZaak.nl/?p=38 zijn niet optimaal. Beter: PietsPatatZaak.nl/Verse-belgische-patatten.

Outbound Links

Link ook naar andere websites, met name autoriteiten in je industrie waarmee je niet direct in competitie bent. Als je eigenaar bent van een kleine camping zou je bijvoorbeeld kunnen linken naar ANWB Camping. Daarnaast zou je ook kunnen linken naar algemene internet autoriteiten als YouTube en Wikipedia. Gedachte hierachter is dat het linken naar andere websites die verwant zijn aan jouw niche Google vertelt waar jouw eigen website precies over gaat. Alsmede, zegt men dat dit jouw website in een goede link buurt (Neighborhood) plaatst, pas dus ook op dat je alleen uit linkt naar legitieme toonaangevende websites en niet de krochten van het internet. Een andere mogelijke verklaring waarom het goed zou zijn om uit te linken is dat Google toch met name de user experience belangrijk vind, zij willen dat jouw website als hub kan functioneren om de zoeker zijn/haar doel te laten bereiken, mogelijk is dit niet mogelijk op jouw website (alleen).

Geavanceerd

Als je je houdt aan de voorgaande best practices, dan benut je wel 80% van on-page SEO (Pareto Regel 80/20). Er zijn echter nog een paar extra aspecten die je kunt optimaliseren om het onderste uit de kan te halen.

-> De Bron Code Check

Een meer robuuste methode om te controleren op over optimalisatie is de Source Code Check. Hierbij bekijken we de HTML bron van de pagina en tellen hoe vaak de getargete keywords voorkomen. Het gaat dus niet alleen strict om de content, maar ook bijvoorbeeld of de zoekterm genoemd word in een menu, footer etcetera. Idealiter ligt het percentage totaal aantal keren dat het zoekwoord genoemd wordt over de gehele pagina tegenover de aantal woorden content onder de 5% (1% als je erg streng bent). Waarom is dit belangrijk: Dit is hoe de zoekmachine in principe je webwinkel ziet, Google kijkt naar de code…

Mathematisch weergegeven:

Afbeelding

Voorbeeld tabel:

Afbeelding

-> Latent Semantic Indexing Keywords (LSI)

Een trendy concept in de zoekmachine industrie is tegenwoordig: Latent Semantic Indexing Keywords. Klinkt heel erg ingewikkeld, maar dit houdt in dat men meer gebruik moet gaan maken van synoniemen bij het schrijven van content voor de website. Dus in plaatst van elke keer ‘Online schoenen kopen’ te gebruiken kan men ook kiezen voor ‘Schoeisel kopen op het internet’ of iets dergelijks. Beide betekenen precies hetzelfde, maar anders verwoord. Dit begint steeds belangrijker te worden en een prima manier om over optimalisatie te voorkomen.

Je kunt LSI keywords vinden in de Google AdWords Keyword Planner Tool en/of onderaan zoekresultaten staat vaak een sectie ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan,’ dit is ook een uiterst geschikte bron om dergelijke synoniemen te vinden.

-> NoFollow Sculpting

Er ging jarenlang een mythe rond in de SEO wereld dat je door het NoFollow maken van links naar pagina’s op je website die onbelangrijk zijn (Privacy policy, contact, archieven), je ‘link juice’ kan besparen. De links naar de belangrijkste landing pagina’s zouden dan een stuk krachtiger zijn. Normaal gesproken neem ik de statements en video’s van Matt Cutts altijd met een korreltje zout, maar in deze zal hij zeker gelijk hebben.

Voortdurend Proces

Belangrijk om op te merken is dat je nooit echt klaar bent met on-page SEO. Naarmate je website meer autoriteit vergaart en begint te ranken voor allerlei andere termen die je aanvankelijk niet voor ogen had, zul je titels, meta beschrijven en dergelijk moeten aanpassen om nog betere prestaties te behalen. In de beginfase van je webwinkel is het ook niet verstandig om direct al te optimaliseren voor de meest lucratieve competitieve termen in je industrie, begin klein en target de long-tail aanvankelijk, later als je website een stuk sterker is geworden kun je achter die meer interessante termen aangaan. De principes die we hier besproken hebben zou je ook ten alle tijden in je achterhoofd moeten houden bij het werken aan de site, wanneer je teksten schrijft, wanneer je afbeeldingen upload, meta data aanpast enzovoort.

De Vorige/Volgende Stap

Okay, je webwinkel staat spik en span voor het moment wat betreft on-page optimalisatie, wat nu?
Hoewel sommigen in de SEO industrie beweren dat links niet uitmaken, dat je gewoon maar een mooie website moet maken en dat iedereen dan vanzelf wel naar jou toekomt, blijkt in de praktijk dat het niet zo eenvoudig ligt. Webmasters die daadwerkelijk een winkel beheren weten wel beter, je hebt links nodig.

Wat we dus niet behandeld hebben hier, is Keyword Research, de eerste en misschien wel de belangrijkste stap. Zonder geschikte zoekwoorden kom je er niet, hier zal ik later een gids over kunnen schrijven, of misschien kan iemand anders dit op zich nemen.

Disclaimer

Misschien wat pretentieus van mij om dit ‘de definitieve SEO gids’ te noemen, maar ik denk dat als webmasters de concepten besproken in deze post in het achterhoofd houden bij het werken aan de site zij veel profijt daarvan kunnen hebben. Dit zijn de fouten en daarmee onbenutte kansen die ik het vaakst zie wanneer ik weer eens de feedback topics induik. Ik hoop dat deze post kan helpen om deze situatie te verbeteren, dit helpt niet alleen de webwinkelier zelf, maar maakt ook het internet een betere plek, mensen kunnen beter vinden waar ze op zoek naar zijn en dat maakt de internet gebruikservaring alleen maar beter voor iedereen.

No comments yet.

Geef een reactie