SEO diploma

Velen hebben het zich al afgevraagd. Hoe kan het dat Google geen certificaat heeft voor SEO? Hoe moet ik mijzelf als SEO specialist bewijzen? Waarom wel voor AdWords een certificaat?

Allemaal vragen die tot op de dag van vandaag relevant zijn. SEO is een vakgebied dat constant in beweging is. Vaak wordt er direct gedacht aan Google maar er zijn ook (zoals Bing bijvoorbeeld) andere zoekmachines. Toch lijkt het logisch jezelf een specialist te noemen als je een badge van Google voor SEO op je website kunt plaatsen. Jammer dan… Google heeft het niet en het lijkt ook niet te komen.

Inhoudsopgave

Waarom heeft Google niet een certificaat ‘SEO Specialist’?

Hier zijn globaal drie oorzaken voor aan te wijzen, te weten…

De kosten

Google heeft wel degelijk een boel positieve argumenten om SEO certificatie in te voeren. Toch zijn er simpelweg meer argumenten voor een ‘NEE’. Een belangrijke reden is dat Google Search vrij te gebruiken is. Dit wil Google graag zo houden. Ja, er komt wel geld binnen via AdWords maar dit is niet Google Organic Search. En moet Google flink investeren in cursus materiaal dan moeten deze kosten toch ergens op verhaald worden.

AdWords en Search zijn binnen Google twee verschillende afdelingen. Via AdWords maakt Google de meeste omzet, directe omzet. Indirect wordt er wel via Search verdiend (de advertenties die je ziet) maar deze vallen onder de noemer van AdWords. Budget voor Search om een certificeringsprogramma op te zetten kan dus niet uit de winst van Search gehaald worden.

Search ondergaat jaarlijks veel veranderingen. Een cursus zou dan ook continue aangepast moeten worden. En dit is een aspect waarin Google zich niet in wil verdiepen, althans niet in SEO certificatie. Het is een te wijd verbreid onderwerp. Het opleiden van mensen die cursussen geven en examens afleggen is een investering die Google niet wil maken. Het vraagt teveel van de zoekmachinegigant.

Nu zou je kunnen zeggen dat overal wel een certificaat voor te maken valt. De algoritmen die Google gebruikt in zijn AdWords zijn wellicht gecompliceerd maar toch ook vrij standaard. Hier is best een cursus voor te maken. Voor Search is dit anders. Er worden veel wijzigingen per jaar aangebracht in de algoritmes. Dit vereist een berg werk om aan te passen in cursussen. Werk dat Google niet wil doen.

Heilig gebied

Search is voor Google ‘heilig gebied’. Een gebied die los staat van het ‘commerciële’ AdWords. Via Search wordt er dus niet direct verdiend. Er werd ooit beweerd dat adverteerders die dik betalen beter gevonden worden maar dit is nooit bewezen en wordt ook door Google als incorrect beweerd. En laten we eerlijk zijn. Mocht zoiets ooit uitkomen dan heeft Google hier geen baat bij. Search is gebaseerd op vertrouwen, mensen verwachten resultaten te zien die aansluiten bij hun zoekopdracht. Niet de resultaten die grote adverteerders daar willen hebben.

Google’s geheim

Een ander argument dat we allemaal ook wel kunnen begrijpen is dat Google ondanks de transparantie toch wel iets geheim wilt houden. Zouden zij een dergelijke certificering op de markt brengen dan beïnvloedt dit ongetwijfeld hun geheime recept. Bij AdWords zijn de medewerkers toch redelijk direct maar voor Search zijn de antwoorden vaak iets mysterieuzer. Volkomen begrijpbaar, elk bedrijf behoudt graag wat van zijn eigen identiteit verborgen voor het publiek.

Zijn er geen alternatieven van derde partijen?

Al sinds enige jaren wordt er getracht een systeem op te zetten door verschillende bedrijven om SEO te toetsen. Echter zijn de resultaten tegenvallend. Het is lastig om de informatie te onderwijzen als het niet echt voor handen is. De algoritmes die Google gebruikt worden niet zomaar vrij gegeven. Bovendien is er niet een goede graadmeter voor een SEO specialist. Niemand weet echt precies waaraan je nu minimaal aan moet voldoen.

Wat stoppen we nu in een cursus en wat niet? Bedrijven die trachten SEO certificering aan te bieden worstelen hiermee. Het aanbieden van een volledige cursus ‘black hat’ SEO wordt wellicht niet door iedereen erkend als specialisatie in SEO. Voor ‘white hat’ geldt hetzelfde. Voor de één is een agressieve aanpak belangrijk terwijl voor de ander een langere termijn visie belangrijker is. Een gulden middenweg ‘grey hat’ laat waarschijnlijk weer teveel van de ‘white’ en ‘black’ liggen.

Waarom dan niet gewoon ‘black’, ‘white’ en ‘grey’?

Gooi alle technieken op een hoop en je hebt een compleet SEO pakket. Precies, je hebt dan een pakket met technieken die niet voor iedereen werken. Plus de achtergrond kennis ontbreekt. Er is geen fundament of basis waarop je kunt bouwen. Het blijft namelijk giswerk en de SEO regels zijn te veranderlijk om dit in een pakket te stoppen.

Bovendien kunnen bepaalde technieken schadelijk zijn voor je website. Ga je bijvoorbeeld agressief linkbuilding toepassen op verkeerde websites dan wordt dit door Google verkeerd geïnterpreteerd. Dit heeft al tot vele vervelende situaties geleid. En wil je snel resultaat maar gebruik je teveel white hat dan is een investering in SEO misschien helemaal niet goed ingeschat. Het investeringsrisico wat SEO met zich mee kan brengen is een gevoelig punt voor veel bedrijven. Je snapt dan ook dat het erg lastig is om dit op een morele en doordachte manier in een cursus te stoppen.

Hoe word ik dan toch erkend?

Om jezelf toch wat erkenning te geven als iemand die kennis heeft in SEO zijn er zeker mogelijkheden. SEO is namelijk kennis. En kennis kan je vergaren op verschillende manieren.

Voeg het toe aan je CV via een job

Je kunt proberen een baantje te krijgen waarin je ervaring kan opdoen in de wereld van SEO. Als jij jezelf een beetje kunt verkopen dan krijg je wellicht een job op bijvoorbeeld Upwork. Of misschien heb je een lead bij een soort van marketing bedrijf of afdeling waar je kennis op kunt doen.

Zoek een pro

Het feit dat Google niet een dergelijk certificaat geeft, betekent niet dat niemand SEO lessen geeft. Er zijn veel professionals op dit gebied. Ga ze volgen en kies een coach. Een coach die jou kan begeleiden in het trainen van SEO vaardigheden.

Neem een cursus

Naast het begeleiden door een coach zijn er ook on- en offline cursussen te vinden (sinds kort is er bijvoorbeeld Yoast Academy van Joost de Valk, bekend van de WordPress plugin). Sluit je dit dan met succes af dan kan je dat toch mooi aan je potentiële klanten laten zien. En zoals elke cursus toont een certificaat of diploma dat jij je er echt mee bezig hebt gehouden. Deze verdieping in SEO die jij doet is een bewijs dat je kennis hebt opgedaan.

Lees blogs en boeken

Als je blogs en boeken leest dan kan je die als referentie opgeven. Bezoekers van jouw website zien dan dat jij je in SEO hebt verdiept. Natuurlijk is het ook het beste kort iets hierover te zeggen. Geef niet een hele lijst met boeken maar beveel ze echt aan. Toon dat je echt weet waar het over gaat.

Doe een online test

Heb je een test gevonden? Top! Doe het en show het resultaat op je website. Helemaal beter als het bij een erkend bedrijf is. Ongeacht welk onderwerp ook, een potentiële klant is altijd geïnteresseerd in iemand die zich kan bewijzen.

Wil je dus de erkenning als SEO expert dan moet je dat echt zelf gaan doen. Onderneem actie op een manier die het beste bij jou past. Je kunt het op verschillende manieren leren. Een graadmeter is er niet, referenties kan je krijgen. Je zet dus je eigen graadmeter en bepaalt zo je eigen specialisatie in de wereld van SEO.