Ik heb al in een eerder artikel beschreven waarom ik van mening ben dat je beter NIET met een SEO bureau in zee zou moeten gaan. De alternatieven die ik benoemde in dat artikel zijn in een notendop, zelf leren d.m.v. cursus indien je de tijd en zin hebt. Secundair kun je denken aan het inhuren van een freelancer/ZZP SEO specialist. Deze kun je vinden door te zoeken in Google.nl op termen als ‘freelance SEO specialist’ of ‘freelance SEO consultant inhuren’. Anderzijds kun je een kijkje nemen op een website als Upwork.com, om daar een freelancer te vinden. Heb je daar geen zin in? Dan heb ik hieronder een lijstje van betrouwbare professionals.
Geen corporate zielloze SEO bureau’s dus, maar meer zelfstandige professionals. Deze partijen ben ik tegengekomen tijdens mijn werkzaamheden als SEO specialist. Hoewel ik niet letterlijk binnen gekeken heb in de keuken daar, heb ik een fingerspitzengefühl dat je hier in goede handen bent.
Naam | Onderneming | Land | Website |
---|---|---|---|
René Greve | René Greve | NL | Renegreve.nl |
Hans Keeren | Qonvert | NL | Qonvert.com |
Rutger Steenbergen | SEO Zwolle | NL | SEOZwolle.nl |
Bert van der Meer | VDMmarketing | NL | Vdmmarketing.nl |
Daniël Gruppen | Puurweb | NL | Puurweb.nl |
Nathan Veenstra | Optimus Online | NL | Optimus Online |
Kim Pittoors | Nethit | NL | Nethit.nl |
Bart van der Meer | Klik Proces | NL | Klikproces.nl |
Michiel Brand | Tekstmeester | NL | Tekstmeester.nl |
James Groenemans | Online Marketing Monkey | BE | Online Marketing Monkey |
Frederik Vermeire | WiSEO | BE | WiSEO.be |
Jeroen Persyn | JeroenPersyn.be | BE | JeroenPersyn.be |
Kevin Vertommen | Fuseo | BE | Fuseo.be |
Pieter Verschueren | Torseo | BE | Torseo.be |
Ikzelf heb vaak een klanten stop, omdat ik mijn handen vol heb aan bestaande vaste klanten. Er is vaak een wachtlijst om met mij samen te werken. Dus als je op korte termijn iemand nodig hebt die kennis heeft van zaken zou ik bovenstaande partijen van harte aanbevelen.
Nog een pro tip: lees de klantenbeoordelingen van een SEO bureau of ander soort partij voordat je in zee gaat. Zoek bijvoorbeeld op de naam van de instantie in Google.nl, en dan zie je rechts vaak een profiel van de onderneming in kwestie met Google reviews. Dat kan je een goed beeld geven wat een goede partij is. Waak wel voor zogenaamde “review gating”. Dit houdt in dat partijen expliciet reviews vragen wanneer zij merken dat een klant erg tevreden is, en wanneer dit niet het geval is, wordt de klant elders naar toe verwezen intern om een klacht review te vermijden. Aan de andere kant, indien de klacht dan opgelost wordt, dan is dit an sich okay natuurlijk.
Let ook op nep reviews. Bijvoorbeeld reviews die niet na te trekken zijn zoals ‘Jan de Vries’ uit Amsterdam. Idealiter, is de review achter gelaten door een actief legitiem Google account. Het is algemeen bekend dat er veel nep reviews rond waren op platformen zoals Kiyoh, helaas is het nog te makkelijk voor zowel webwinkeliers als dienstverleners om dit te faken. Bestudeer dus nauwgezet of er geen sprake is van nep accounts puur aangemaakt voor klantenbeoordeling manipulatie. Dit kun je vrij snel achterhalen door op de betreffende reviewer te klikken en dan verder te onderzoeken. Indien dit er verdacht uit ziet dan is het waarschijnlijk een nep review. Liefst zie je reviews van echte ondernemingen die je kunt natrekken dat deze bestaan.