Even voorstellen, ik ben Romano Groenewoud, al meer dan 10 jaar actief als zijnde SEO specialist voor ZZP en MKB organisaties. Ik ben actief in de zogenaamde ’trenches’ van deze SEO industrie. Ik heb alles wel gezien en vernomen. Al zie ik altijd wel weer nieuwe zaken.
Enfin, in dit artikel ga ik uitleggen waarom het een uitermate slecht idee is om in zee te gaan met een SEO bureau.
1. Je bent slechts een nummertje
Een SEO bureau is vrijwel per definitie minder persoonlijk dan in-house een SEO specialist aannemen, samenwerken met een ZZP freelancer of gewoon zelf je eigen SEO uitvoeren. SEO bureau’s in Nederland over het algemeen hebben geen hart voor de zaak voor jouw website. Ze zullen geen stap te veel zetten.
2. Duur
Een SEO bureau heeft doorgaans duur pand/kantoor op een gunstige locatie in de stad of net daar buiten. Ook zullen zij zichzelf een royaal uurtarief uitbetalen. Om nog maar te zwijgen over alle marketing en reclame kosten. Wie denk je dat die kosten uiteindelijk betaald? Jij als hardwerkende ZZP’er of MKB.
3. Beter voor milieu
Een SEO freelancer zoals ondergetekende werkt vaak vanuit eigen huis. Ikzelf heb geen auto, ik heb geeneens een rijbewijs. Geen vervuiling van mijn zijde dus. Als meer mensen vanuit huis kunnen werken, zal dat beter zijn voor de drukte op de Nederlandse wegen en het is daarmee beter voor het milieu. En nee, ik ben niet aangesloten bij Groenlinks, dus dit is geen politiek geneuzel, maar gewoon harde feiten.
4. Verantwoording
Bureau’s zijn met name goed in zichzelf indekken en verschuilen achter een corporate identiteit. Wanneer de resultaten even tegen vallen, wat kan gebeuren tijdens een SEO campagne, zullen zij over het algemeen nogmaals geen stap te veel zetten. Ze voelen zich niet zo verantwoordelijk voor jouw situatie, nogmaals je bent slechts een nummertje.
5. Verkwisting van budget en luiheid
Ik heb het werk van menig SEO bureau kunnen inzien. Vaak zie ik dat ze qua on-page werk, dus de instellingen van jouw website, niet al te veel aandacht en energie steken. Qua off-page, dus aantrekken van links (verwijzingen), zijn ze goed in het strooien met budget. Dure samenwerking met mama- en lifestylebloggers, zonder aantoonbare ROI. Ze zijn dus erg goed in het uitgeven van jouw hardverdiende centen. De reden is simpel, dit is de weg van minste weerstand, het is makkelijk om een mamablog samenwerking in te kopen. Je betaald. Klaar is kees. Maar zet het nog zoveel zoden aan de dijk vandaag de dag in het huidige SEO klimaat? Valt er ROI te behalen op blogberichten van dik 500+ Euro per stuk? Voor een gemiddelde ZZP’er of MKB mijns inziens niet.
6. Lock-in en wurgcontracten
Helaas ben ik in het verleden ook klanten tegengekomen die gewerkt hebben met een SEO bureau in het verleden. Een SEO bureau dat dreigt om websites, links of andere opgebouwde assets offline te halen wanneer men het contract stopt. Je denkt dus te investeren aan iets voor de lange termijn. Maar alleen als je bij het SEO bureau blijft want zodra je de samenwerking wilt beëindigen, trekken zij de stekker uit alles.
7. Uurtje factuurtje
Zoals aangegeven, ze zetten over het algemeen geen stap te veel. Voor ieder extraatje of vraagje dat je hebt zullen ze je factureren. Een betrokken SEO freelancer zal niet zo moeilijk doen over een vraag beantwoorden zonder extra kosten, of iets extra’s doen dat eigenlijk buiten werkomschrijving ligt. Ik heb ook wel eens met een webdesign bureau te maken gehad. Die hadden een website systeem opgezet dat aan alle kanten rammelde qua SEO. Om zaken aan te passen, moesten we de webdesigner in kwestie raadplegen, en die rekende maar al te graag zijn uurtarief van 90 Euro per uur. Dit soort werkrelaties wil je natuurlijk ten koste van alles voorkomen…
8. Log
SEO bureau’s werken vaak met SOP, standaard operating procedure. Zij hebben allerlei documenten over hoe het werk uitgevoerd zou dienen te worden. Maar er is geen vakgebied zo veranderlijk als SEO. Je moet flexibel zijn en kunnen bijsturen. Op maat voor specifieke klanten voor specifieke niches. One size fits all kan NIET, wil je succesvol zijn online. SEO bureau’s zijn als een groot schip dat op koers is om te crashen tegen een ijsrots. Te traag of zelfs incapabel met bijsturen op maat voor specifieke situaties in specifieke niches voor specifieke klanten.
9. Talenten komen en gaan
Werken voor een SEO bureau is vaak niet leuk. Het is nooit echt leuk om in een kantoor te werken voor een baas. Office politics e.d. Talentvolle SEO specialisten zullen vroeg of laat voor zichzelf beginnen. Mensen komen en gaan dus bij SEO bureau’s. Wat niet goed is voor jou de klant. Je wilt idealiter een jarenlange samenwerking opzetten, met iemand die zich helemaal vastbijt in jouw business en website en zodoende diepe kennis ontwikkelt daaromtrent. Dit kost veel tijd, en dient te geschieden over de lange termijn.
10. De 9 tot 5 mentaliteit
Bij een SEO bureau werken werknemers doorgaans de befaamde 9 tot 5, maandag t/m vrijdag. Zodra het magische tijdstip van vijf uur in de middag bereikt is, zullen zij jouw campagne laten vallen als een baksteen en zich bezig houden met andere dingen, wat op zich goed te begrijpen is als je een vervelende kantoorbaan werkt. Echter, het internet is 24/7 on. Het blijft doorgaan. Ook Google zit zeker niet stil. Een SEO freelancer over het algemeen is meer betrokken. Ikzelf merk het, ik sta onder de douche en denk nog na over de campagnes waar ik aan werk. In de avonduren ben ik ook nog bezig, en werken op zaterdag en zondag is doodnormaal. Dit soort betrokkenheid en commitment is mijns inziens nodig om tot de beste resultaten te komen. Als freelancer ben JIJ verantwoordelijk. Je kunt je niet verschuilen achter een corporate identiteit.
Okay Romano ik denk dat je nu wel genoeg afgegeven hebt op SEO bureau’s hier in Nederland. Helder. Maar wat dan wel? Ik heb dit blog bericht niet geschreven onder mom “Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend”.
Het is niet zo dat ik wil dat je mij per se inhuurt. Over het algemeen heb ik mijn handen reeds vol aan vaste bestaande klanten en is er een aanzienlijke wachtlijst. Eigenlijk zit ik dus niet te wachten op nog meer opdrachten.
Wat ik wel wil voorkomen is dat meer ZZP en MKB de vingers branden aan SEO bureau’s zonder scrupules. Dit zorgt voor een slechte naam voor mijn vakgebied, SEO, waar ik zoveel van houd, wat ik leef, eet, adem en slaap. Hier moet een stokje voor gestoken worden.
Enfin alternatieven zijn dit:
– Zelf leren
Uiteindelijk ben jij zelf de beste SEO voor je eigen onderneming omdat jij meeste inhoudelijke vakkennis hebt omtrent jouw product en branche. Leren kan via online cursussen van partijen als Yoast en Karel Geenen. Zij hebben cursussen die je kunt volgen op je eigen gemak.
– In-house halen
Indien je groot genoeg bent kun je iemand in-house halen of trainen.
– Samenwerken met SEO freelance consultant
Er zijn zeker veel vakbekwame, eerlijke, hard werkende SEO consultants zoals ondergetekende die je kunt inhuren ik ben zeker niet de enigste. Bij deze een voorgeselecteerde compilatie van dit soort partijen.
———————————————————————————-
Ondersteunend leesmateriaal: