Linkbuilding

Al vanaf het begin van SEO zijn links een belangrijke steunpilaar voor de discipline. Met de opkomst van social media en content marketing lijkt het voor de hand liggend een wereld voor te stellen waarin links – misschien wel de makkelijkste manier om rankings mee te manipuleren – helemaal geen rol meer spelen.

Maar in een video die in februari 2014 werd gepost laat Google’s Matt Cutts weten dat die aanname niet klopt. Google heeft namelijk een experiment uitgevoerd waarbij zoekresultaten aanboden werden die gebaseerd waren op alle factoren van de huidige zoekalgoritmes, behalve backlinks. De resultaten waren, volgens Cutts, verschrikkelijk. Links blijven een belangrijke indicator om te zien welke content relevant en belangrijk is.

Hieronder volgt wat je moet weten over de huidige linkbuilding methodes.

Huidige linkbuilding tactieken

De implementatie van Google Penguin heeft voor een significante impact gezorgd op linkbuilding. Voorheen focusten veel SEO’s zich op het bouwen van zoveel mogelijk links vanuit verschillende domeinen. Er werd minder aandacht besteed aan de kwaliteit van de links, de kwaliteit van de sites, de diversiteit van de anchor tekst en de manier waarop de links werden gemaakt. Linkwheels (een ring van sites, met als enige doel het creëren van een netwerk van links) werden zelfs normaal. Op het moment dat Google terugsloeg viel er meteen een significant aantal sites weg.

Technieken die voorheen werkten, zelfs al werden sommige van die technieken erkend als enigszins onbetrouwbaar, werden nauwkeurig onderzocht. Een lange lijst van methodes viel spoedig in de ‘linkbuilding tactieken die vermeden moeten worden’ lijst.

Zes linkbuilding tactieken die niet meer werken

  • Kopen van links
  • Ruilen van links
  • Het gebruik van blognetwerken
  • Alles dat lijkt op spam, zoals excessieve blog comments, of blog comments van slechte kwaliteit en artikelmarketing
  • Links van lage kwaliteit- of irrelevante sites

Van het bouwen van links naar het verdienen van links

Als gevolg was er een verschuiving van het bouwen van links met de tactieken die hierboven staan genoemd (of meer ethische benaderingen) naar nadenken over hoe links verdiend kunnen worden.

Met andere woorden, je kunt links verdienen door:

  • Het maken van epische content die zo aantrekkelijk is dat mensen uit zichzelf ernaartoe linken vanuit hun redactionele en online werk;
  • Het promoten van je content zodat het bij de juiste mensen belandt, die uit zichzelf gemotiveerd zijn om jouw content te delen en te linken;
  • Het bouwen van relaties die influencers in jouw werkomgeving geruststelt over het feit dat jouw werk van hoge kwaliteit en waardevol genoeg is om gedeeld te worden.

Het verdienen van links vraagt nog steeds om een strategische aanpak, maar focust minder op het maken van kunstmatige structuren die resulteren in links of die links behandelen als een spel van getallen. De focus ligt, net als bij andere aspecten van SEO, op kwaliteit en waarde. Maar er is nog steeds een actieve plaats voor het bouwen: in plaats van een focus op het bouwen van links, ligt de focus nu op het bouwen van je merk. Als je content van hoge kwaliteit maakt die je plaatst op hoogwaardige platformen, volgen links al snel als bijproduct van het werk.

Hoe schat je de kwaliteit in van een link?

De update van Google Penguin onderstreepte al het belang van kwaliteit van jouw links. Niets kan namelijk de geloofwaardigheid en rankings van je site sneller beschadigen dan onbetrouwbare links. Het is daarom dus heel erg belangrijk de kwaliteit van de potentiële link in te schatten als je probeert om je connecties op te bouwen. Hieronder vind je een snelle vragenlijst die je kunt gebruiken voordat je actief achter een link aan gaat voor je site:

  • Is de site qua topic relevant voor mijn content?
  • Zijn het design en de organisatie netjes en professioneel?
  • Wat is de kwaliteit van de content die de site publiceert?
  • Wordt de site overspoeld met advertenties?
  • Heeft de site een actieve community, te zien aan de comments, betrokkenheid op social media en vermeldingen?
  • Hoe ziet hun linkprofiel eruit?
  • Is er een duidelijke redactionele hand aan het werk bij het ontwikkelen en selecteren van de content?
  • Zou ik mij er comfortabel bij voelen als ik mijn merk zou laten associëren met deze site?

Door de focus te verleggen van tactieken die links bouwen, naar de investering waarmee je ze kunt verdienen, creëer je een ondergrond die je helpt links aan te trekken van de hoogste autoriteiten uit jouw vakgebied. Eén van de beste strategieën waarmee je dat kunt doen is content marketing.

Relevantie

Relevantie zou altijd jouw poolster moeten zijn van je linkbuilding kompas. Zonder relevantie zal een link hooguit van middelmatige kwaliteit kunnen zijn en in het ergste geval zelfs een negatieve impact hebben op jouw SEO inspanningen. Dit zou kunnen leiden tot een handmatige penalty van Google, of tot de algoritmestraf (filter) Penguin.

Penguin Algoritme Filter

Natuurlijk is relevantie niet de enige factor waar je rekening mee zou kunnen houden, maar het is zeker de eerste die je zou moeten onderzoeken. En net als met alle andere elementen van een link, zou relevantie geanalyseerd moeten worden op zowel de pagina als het domeinlevel.

Het paginalevel zal altijd enkel relevant moeten zijn – als de link geen contextueel nut lijkt te hebben op de pagina, zal de link nutteloos zijn.

Domein-tot-domein relevantie zal evenwel een doel moeten zijn, alhoewel er natuurlijk situaties zijn dat een link alleen relevant is op het paginaniveau. Een goed voorbeeld van een kwaliteit link die domein relevantie mist zou bijvoorbeeld een link zijn van De Telegraaf naar een ‘meisjes beauty blog.’ Natuurlijk zal en zou de ‘meisjes blog’ blij zijn om die link te krijgen, ondanks het gebrek aan domein relevantie.

Link type

Link type is de tweede overweging wanneer je een link analyseert. Dit betekent dat zowel de manier waarop de link is gevormd als de manier waarop deze linkt een verschil uitmaken in de link kwaliteit.

Laten we eerst kijken naar de verschillende manieren waarop een link gevormd kan worden:

  • Anchor tekst link
    Anchor tekst is de zichtbare, klikbare tekst van de link. Anchor tekst links zijn het meest voorkomend en de beste manier om rankings te verbeteren voor een gekozen keyword: alhoewel houd in het achterhoofd dat Penguin over-optimalisatie bestraft (drijf het dus nooit te ver door). De woorden die als anchor tekst gebruikt worden kunnen branded, keyword-rijke, gedeeltelijk branded, long tail etc. bevatten. Variëteit is extreem belangrijk in organisch linkbouwen.
  • Naked URL
    Bij een naked URL wordt de full path URL gebruikt als de anchor tekst (https://seogeek.nl). Dit is een zeer gebruikelijke manier van linken, alhoewel deze manier niet zo krachtig is als een anchor tekst link.
  • Afbeelding
    Een afbeelding kan ook gebruikt worden als link – in andere woorden, als je op de afbeelding klikt kom je op een nieuwe pagina. Deze links zijn goed voor de link diversiteit, zolang de alt attribute tag wel op de juiste manier gebruikt wordt (deze tag functioneert als de anchor tekst van de link, alhoewel deze iets minder krachtig is).
  • Korte link
    Een korte link is een samengeperste of shortcut URL die je doorverwijst naar een volledige URL (bijvoorbeeld http://selnd.com/NqXlw).

Elk van de bovengenoemde linkmethoden heeft zijn voor- en nadelen, en ze hebben ook allemaal een impact op de kwaliteit van de link. Laten we nu kijken naar de verschillende manieren van linken:

  • Direct
    Een normale, reguliere link die je meteen doorverwijst naar de bedoelde pagina. Er staat niets in de weg van link equity of linkkwaliteit.
  • Redirect
    Een redirect is een link die jou naar één pagina meeneemt. Deze stuurt je vervolgens door naar een andere pagina. Dit kan betekenen dat link equity verloren gaat als de crawlers van Google de redirect niet kunnen volgen, wat de link in principe waardeloos maakt voor SEO doelen (los van doorverwijzende traffic). Redirected links moeten gecheckt worden om te zien of ze permanente redirects (301) of tijdelijke redirects (302) zijn – 301s volstaan voor de link equity, maar 302s volstaan niet of nauwelijks voor link equity.
  • Site-wide
    Een site-wide backlink staat op iedere pagina van de gehele site. Dit gebeurt over het algemeen als de link in de footer/sidebar van de site staat. Dit kan als normaal gezien worden en Google telt deze dan ook vaak als enkele link. In sommige gevallen bestempelt Google site-wide links echter als gevaar (met name wanneer de links uit een patroon bestaan), wat de toorn van Penguin kan laten gelden.
  • JavaScript
    Wordt vaak gebruikt om drop-down, fly-out of megamenu’s te maken op een site. Ondanks dat deze menu’s vaak SEO-vriendelijk zijn, hangt het vrijwel helemaal af van hoe deze gecodeerd zijn.
  • NoFollow
    Dit is een html tag die de crawlers van Google vertelt dat ze deze moeten negeren. Dit betekent dat de site eigenaar specifiek gekozen heeft om geen link equity door te geven. Google adviseert om de NoFollow tag te gebruiken voor betaalde links op websites die je niet bepaald vertrouwt. Er zijn verschillende argumenten over waarom deze wel of niet enige waarde hebben, aangezien Google vaag is over hoe zij deze behandelen. Een paar NoFollow links zijn gebruikelijk binnen het backlink profiel van een site.

Het doel is eigenlijk om natuurlijk voorkomende links te bouwen. Daarbij zal je een verzameling van naked URL’s, citaat-, afbeelding- en anchortekstlinks nodig hebben. Variatie in de anchor tekst links zelf is ook essentieel – je zou gebruik moeten maken van een mix van branded termen, gedeeltelijke branded termen, long tail keywords, exact match keywords en synoniemen, etc.

Voor zover de methode van linken het handigst is altijd te streven naar direct. Houd de site-wide, redirects en javascript in de gaten, en wees er bewust van dat deze je SEO inspanningen kunnen verkleinen of schaden.

Autoriteit

Autoriteit is de volgende metriek die je zult moeten meten om de linkkwaliteit te kunnen bepalen. Vroeger werd deze overgewaardeerd en vaak zelfs geplaatst boven relevantie.

In de linkbuilding wereld van vandaag is autoriteit nog steeds een belangrijke link metriek. Maar als de link niet relevant is, of de link is gebouwd op een kunstmatige/slechte wijze, dan is autoriteit niet genoeg om nog een verschil uit te maken.

Autoriteit kan op verschillende manieren gemeten worden, afhankelijk van de persoonlijke voorkeur. Zo is er de PageRank toolbar, welke ik niet aanraad aangezien Google deze periodiek updatet (en het is überhaupt geen goede metriek).

Dan is er nog de toolbar van Moz die de Domain Authority, Page Authority en MozRank bevat. Ik vind dit persoonlijk de handigste tool aangezien deze lichtgewicht, accuraat en gratis is.

En niet te vergeten de Alexa Toolbar.

Ongeacht hoe je besluit de autoriteit te bepalen, vergeet niet dat het meer een soort kwaliteitscheck is dan een bepalende factor – je wilt de minimum standaard halen, niet de bijna-niet-te-behalen hoogste autoriteit. Voor de linkkwaliteit hebben we veel hogere resultaten gekregen door het verkrijgen van natuurlijke links van nichesites met een hoge relevantie, dan door het proberen te verkrijgen van links van De Volkskrant.

Zorg ervoor dat je de autoriteit en het domein van de pagina checkt, aangezien beide de linkkwaliteit zullen beïnvloeden.

Vertrouw ook niet volledig op toolbars om de kwaliteit van een site te bekijken. Check traffic levels met SEMrush, kijk naar de social media betrokkenheid en blog comments (als het een blog is) et cetera. Zoek naar tekens van echt leven op de site.

Zijn er bezoekers en is er interactie op de site

Locatie

De locatie van de link op de pagina is de volgende factor in de link analyse. Waar de link is geplaatst speelt een rol in hoeveel link equity wordt overgebracht. Hieronder vind je een geleidelijke schaal van linkplaatsing, van het best naar het slechtst:

  1. In de content
  2. In een box, buiten de content (bijvoorbeeld de bio box van de auteur)
  3. Sidebar
  4. Footer

Alhoewel het artikel van Rand Fishkin ‘All Links Are Not Created Equal’ wat oud is, kan deze nog steeds uitstekend gebruikt worden voor het uitleggen van de basis link principes; en ik raad je ten zeerste aan om de tijd te nemen dit te lezen.

Natuurlijk kun je niet altijd controle hebben over de linkplaatsing – in feite is het veel beter een link te hebben die contextueel gezien logisch geplaatst is, dan dat je jezelf in allerlei bochten moet wringen om je link equity te verhogen. Maar om links te begrijpen en te analyseren, is het handig in gedachten te houden dat de locatie van de link een sterke invloed heeft op de algemene link kwaliteit.

Geurtest

SEO is op veel manieren zowel een kunst als een wetenschap. Wanneer je een link analyseert is het ook echt belangrijk om voorbij de linkmetrieken te kijken. De site in z’n geheel moet namelijk in ieder geval een snelle kwaliteitsanalyse krijgen.

Eén ding dat ik wel geleerd heb na duizenden snelle site analyses is dit: wees niet bang naar je instinct te luisteren.

In linkbuilding refereer ik hiernaar als de ‘geurtest’ – onze neuzen ruiken welke sites onbetrouwbaar zijn, soms zelfs nog voordat we het logisch kunnen beredeneren.

Wees niet bang om naar je gevoel, naar je neus of naar welk anatomisch deel je je metaforisch ook maar mee bezig wilt houden, te luisteren.

Specifieker nog: dit is waar ik allemaal naar op zoek ga als ik een zeer snelle geurtest doe:

  • Andere naar buiten gerichte links op de pagina en zelfs op het domein
  • Contentkwaliteit, zowel op de pagina als op het domein
  • Website of merkinformatie
  • Content informatie
  • Data/frequentie van blog posts (als het überhaupt een blog is)

Het komt er dus op neer dat je de site scant met een kritisch oog. Hebben ze een blog? Is het up-to-date? Hoe is de kwaliteit van de content? Hebben ze een over ons pagina met diepgang? Linken ze naar buiten naar irrelevante sites? Hebben ze een adres op de contactpagina staan? Hoe zit het met telefoonnummers? Van wie is de site? Wat is hun achtergrond?

Al deze vragen scheiden het kaf van het koren – een echte website van een slecht verscholen spam site.

Nogmaals, dit gebruik je om zeker te weten dat jouw link niet in een slechte ‘link omgeving’ zit. Check de site voor kwaliteitspraktijken buiten de link metriek. Breng genoeg tijd door met het doorlopen van het web en je zult al snel een goed gevoel ontwikkelen voor de kwaliteit van sites.

Alles nog even samengevoegd

Het doel van het uit elkaar halen en het analyseren van een link is het beter begrijpen wat een sterke versus een zwakke link is en wat de twee van elkaar onderscheidt.

Als je je zorgen maakt over een link, check gewoon:

  • Pagina en domein relevantie
  • Link type
  • Site autoriteit
  • Link plaatsing
  • Website geurtest

Uiteindelijk zal je de waarde van een link beter kunnen begrijpen, plus een idee krijgen van de kwaliteit van de linkende website.

4 Responses to “Linkbuilding”

  1. Ik heb jouw interessante blog gelezen! ( Lekker duidelijk, informatief en fijn om te lezen)

    Bij mijn site in aanbouw (Je mag dus sneakpeaken :-)) ga ik gebruik maken van content schrijvers. Deze gaan een stukje vertellen over een of meerdere ‘klanten’ in mijn site (Kan in 1 artikel over 3 klanten gaan, of over 1 klant) Binnen dat artikel kunnen (Hoeft niet perse) dus links gezet worden naar de etalages(mini websites, klik maar eens op een blokje vanaf de homepage) van andere ‘klanten’ in mijn website. Alle artikelen worden opgeslagen in de etalage van de klant, maar kunnen ook op een trefwoord worden gevonden in een lijst met artikelen. (Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar “de Efteling” en dan zal je het artikel in de etalage vinden, maar je kunt het artikel ook vinden als je zoekt op “Kaatsheuvel”. In de etalage hebben de bezoekers ook de mogelijkheid om naar de site van de ondernemer zelf te gaan, dus buiten mijn website. Dit lijkt mij een goede link. Mijn vraag is: Ben ik op deze manier SEO-technisch goed bezig?

    Ik lees ook veel over het aanbieden van nieuwe relevante content. Wanneer is Google tevreden? Met andere woorden: Hoeveel content moet ik dagelijks aanbieden op de hierboven beschreven manier om als “Interessant”gezien te worden door de zoekmachine? Praat ik dan over 1,5, 10 of zelfs nog veel meer content? Ikzelf was van plan om 16 stukjes content te genereren per dag. Is dit teveel/weinig?

    Ik hoop op een antwoord,

    Groetjes, Michel

    • Goedemorgen Michel,

      Intern linken zoals je voorstelt is zeker een best practice,
      daar zie ik geen probleem in.

      Outbound linken natuurlijk ook, het is vrij logisch dat je naar
      NEMO linkt vanaf een pagina die helemaal over NEMO gaat.

      Zorg er alleen wel voor dat die artikelen niet dubbel geplaatst worden
      op meerdere URLs in de blogsectie en alsmede de etalage,
      dat zou duplicate content zijn.

      Wat betreft ‘nieuwe’ of ‘verse’ content: daar zijn geen vuistregels voor.
      Maar ik zou afraden om te publiceren om het publiceren.
      Als men 10 flut artikeltjes post iedere dag omdat een of andere
      SEO guru dat aanraad, dat is niet de bedoeling.
      Indien jij elke dag met een uniek, relevant, gedegen stuk kan komen,
      prima, maar ga niet op de automatische piloot levenloze content uitbraken,
      dat kan alleen maar schade aanrichten.

      Hoop dat je hier wat aanhebt,

      Succes!

      Romano

  2. Als aanvulling: Als je op het blokje NEMO Science klikt op mijn website zie je hoe de geschreven content aangeboden gaat worden. (De stukjes die er nu op staan zijn uiteraard slechts voor test doeleinden)

Geef een reactie