Laten we eerlijk zijn, we zijn allemaal Nederlanders. En zoals Philippe Geubels al aangaf in zijn kostelijke programma Geubels en de Hollanders, we zijn enorm gierig, vrekkig, krenterig, zuinig, schraperig. Alleen al het aantal woorden dat we hebben voor deze karaktereigenschap zegt al genoeg. Enfin, genoeg daarover. Ik begrijp het, ik wil ook niet te veel betalen voor iets. Goedkoop is duurkoop is een cliché. Dat is zeker niet altijd het geval. Denk bijv. aan de Lidl, goedkoop kwalitatief eten en sinds kort zelfs ook kleding. Of de Action, veel prul maar soms ook nuttige producten die lang mee zullen gaan. Maar hoe zit dat met SEO?
Er zijn SEO optimalisatie diensten in alle prijsklassen. En de markt is vrij ondoorzichtig. Van 5 USD/Euro SEO pakketten op Fiverr.com tot contracten van duizenden Euro’s per maand bij de grote marketing bureaus van Nederland. En heel veel daar tussenin. Maar wat is nu de beste prijs kwaliteit? Waar krijg je de meest bang for your buck zoals de Amerikanen zeggen?
Over SEO diensten onder de 100 Euro kan ik vrij kort zijn: dit is veelal meuk. Niet aan beginnen. Kun je net zo goed je marketingbudget in de sloot gooien. Over het algemeen doen deze meer schade dan goed. Neem nu de linkbuilding pakketten van bijv. Fiverr. Dit zijn veelal geautomatiseerde spam links. Google negeert deze vandaag de dag gewoon (in het meest positieve geval). Schiet het bij de zoekmachine gigant in het verkeerde keelgat, dan schiet je jezelf alleen maar in de voet.
SEO vandaag de dag is complex en verdient maatwerk en persoonlijke aandacht van een ervaringsdeskundige vakinhoudelijke expert. Lopende band werk zal geen zoden aan de dijk meer zetten en is niet toekomstbestendig.
Wat dan wel? Wat zijn de kostenefficiënte alternatieven?
Persoonlijk zou ik aanbevelen om in zee te gaan met een freelance online marketeer. Dit omdat zij vaak vanuit huis werken of soms zelfs tijdelijk vanuit het buitenland. Zij hebben geen grote vaste lasten zoals een bureau dat wel heeft. Geen rompslomp. Zo heb je meer persoonlijke aandacht voor jouw website, ben je geen nummertje, heb je altijd een contactpersoon die bekend raakt met alle ins en outs van jouw business.
Pakketten en andere geautomatiseerde diensten zou ik met een grote boog omheen lopen. Bureaus zou ik over het algemeen ook niet aan beginnen. Best case scenario haal je SEO in-house of ga je het zelf doen. Uiteindelijk weet jij als eigenaar of marketing medewerker het meeste over de industrie. SEO is geen hogere wiskunde meer. Er zijn vele workshops, boeken en podcasts die je kunnen helpen een basis in zoekmachine marketing te krijgen. Evt. kun je overwegen om een freelance SEO specialist in de arm te nemen om van tijd tot tijd mee te sparren of je op de goede weg bent en eventueel bij te sturen.