Naam | Vestigingsplaats | Land | Website |
---|---|---|---|
Semster | Alkmaar | NL | Semster |
Blauwe Monsters | Hoofddorp | NL | Blauwe Monsters |
LEQUAL | Amsterdam | NL | LEQUAL |
Conversal | Affligem | BE | Conversal |
Hayona | Nunspeet | NL | Hayona |
Ik werk veelvuldig samen met genoemde partijen. Bij sommige werk ik zij-aan-zij met de in-house marketeers. Ik heb in levende lijve kunnen waarnemen dat zij goed werk leveren. Daar durf ik wel mijn hand voor in het vuur steken.
Wat doen online marketing bureaus?
Ikzelf ben geen ‘bureau’. En ik ben ook geen online marketeer generalist. Ik heb mijzelf toegespitst op SEO en werk hier freelance in. Dat is zeg maar website optimalisatie voor de organische zoekresultaten van Google. Maar online marketing is veel breder dan dat. Dan kun je ook denken aan betaald zoekmachine adverteren, dat heet ook wel SEA, en omvat Google Ads programma waaronder Google Shopping waar je dus betaald per klik. Je hebt ook aanwezigheid op sociale media. Marktplaatsen beheer zoals Amazon.nl en Bol.com. E-mail marketing. Allemaal belangrijke onderdelen van een holistische online marketing strategie. Schoenmaker houdt je bij je leest. In de jaren 00 van deze eeuw was het wellicht nog mogelijk om alle disciplines goed te beheersen. Maar over tijd is dit gaan vertakken in specialismen.
Wat kost het inzetten van een online marketing bureau
Dat is vrijwel onmogelijk te beantwoorden. Dat ligt helemaal aan welke onderdelen van online marketing je wilt gaan benutten. Indien je bijv. een zakelijke dienstverlening onderneming runt dan zal doorgaans sociale media niet zo belangrijk zijn en marketplace integratie zoals Bol.com, Google Shopping en Amazon is irrelevant. De focus kan waarschijnlijk volledig op zoekmachine marketing en content marketing. Zodoende kunnen kosten bespaard worden. Dan is er nog de keuze tussen organisch (SEO) en betaald (adverteren, pay per click). Het ligt ook aan hoe competitief de markt is. Een serieuze online marketing campagne kost toch wel minstens 200 Euro per maand.
Mate van Competitie | Voorbeelden | Online marketing bureau kosten |
---|---|---|
Extreem competitief | Verzekeringen, geld lenen | €5000 - 10.000 Euro per maand |
Competitief | e-bikes, reizen (algemeen), kleding (algemeen) | €1000 - 5000 Euro per maand |
Gemiddelde competitie | webwinkel gespecialiseerd in bepaald kledingstuk, of interieurstuk | €500 - 1000 Euro per maand |
Niche | ZZP beroep, webwinkel in obscure hobby artikelen | €200 - 500 Euro per maand |
Wanneer kiezen voor een freelance online marketing specialist?
Ik merk bij sommige van mijn klanten dat ze bepaalde takken van online marketing prima zelf kunnen doen. Zo heb ik klanten die de sociale media en e-mail marketing zelf doen. Maar tegen SEO ophikken. En dus schakelen ze ondergetekende in specifiek voor SEO. Ikzelf heb me dus vastgebeten in het vakgebied zoekmachine optimalisatie (SEO). Voor sommige klanten beheer ik op verzoek ook Google Ads en Google shopping campagnes. Echter zal ik niet beweren dat ik het onderste uit de kan haal bij deze kanalen. Het is niet mijn specialisme. Nogmaals, schoenmaker houd je bij je leest. Wanneer je op zoek bent naar bredere ondersteuning, een freelance online marketeer die ik kan aanbevelen is:
Naam | Locatie | Land | Website |
---|---|---|---|
Danny Bijl | Hellouw | NL | Danny Bijl |
Voordelen van freelancers t.o.v. marketing bureau
Over het algemeen (niet altijd) is het inhuren van een freelance marketeer voordeliger omdat deze vanuit huis werken en minder vaste lasten kennen. Vaak ontvang je bij een freelancer meer persoonlijke aandacht. Er is altijd een enkel aanspreekpunt.
Voordelen van marketing bureaus
Online marketing bureaus kennen natuurlijk ook sterke punten. Voornamelijk tal van talenten onder een kap. Online succes is vandaag de dag een teamsport. Bij een online marketing bureau heb je idealiter SEO, SEA, sociale media, CRO specialisten die nauw samenwerken om de online aanwezigheid van jouw onderneming naar een hoger platform te tillen.
Online marketing zelf doen of uitbesteden
Hoe meer je zelf kunt doen, hoe meer je kunt besparen op de kosten van de online marketing ondersteuning. Er zijn vandaag de dag vele kosteloze online, offline op locatie online marketing trainingen, cursussen, workshops enzovoort. En ook voor specifieke onderdelen van online marketing kun je je kennis bijspijkeren.
Waarom online marketing
Alles beweegt zich steeds meer online. Deze trend was al een poos aan de gang maar is extra in stroomversnelling geraakt als gevolg van de coronavirus crisis. Als je online onzichtbaar bent ben je simpelweg irrelevant geworden. Het is zoals een restaurant of leuk winkeltje in het midden van de Sahara; er komt niemand.
T.o.v. traditionele offline vormen van marketing is internet marketing betaalbaar. En belangrijk meetbaar. D.m.v. tools kun je precies zien wat werkt en wat niet werkt. In welke kanalen en zoektermen je meer budget zou moeten steken en welke je juist de nek moet omdraaien. TV commercials en radio spotjes zijn vrijwel onbetaalbaar voor MKB. Online marketing is de manier vandaag de dag voor MKB om te groeien. Seth Godin, stelt dat inbound marketing, wilt zeggen marketing activiteiten die ervoor zorgen dat klanten jou vinden in zijn of haar zoektocht, de enige echte vorm van marketing is. Dit in tegenstelling tot interruptie marketing. Interruptie marketing zijn advertenties in kranten en magazines, op de radio, op de TV. Je leidt mensen af en soms irriteer je ze zelfs. Vergelijk dit met zoekmachine marketing. Iemand is al op zoek naar een product of dienst en typt dit in de Google zoekbalk. Vervolgens staat jou website bovenaan de zoekresultaten. Het voelt als een aanbeveling van Google. Een organisatie die we (onbewust) vertrouwen. Dit omdat de zoekresultaten van de zoekmachine gigant doorgaans feilloos de beste partijen identificeren.
Kortom, online marketing is effectief, meetbaar én betaalbaar. Reden te over om vandaag nog ermee te beginnen.