De gouden standaard zijn links van dezelfde ccTLD’s. Wil je dus hoger ranken in Spanje, trek dan links aan uit .es

Maar natuurlijk zijn er ook Spaanse websites die niet per se op een .es staan maar misschien een gTLD als .net, .org, .com. In dat geval zou ik met SEMrush en/of Ahrefs kijken naar de zoekwoordgegevens van de link prospect.

Scoort de website op trefwoorden die betrekking hebben op Spanje? Als we het voetbalvoorbeeld nemen, rankt hij dan vooral voor trefwoorden die betrekking hebben op nieuws rond Real Madrid,
of op Boca Juniors. Als dat laatste het geval is, is hij waarschijnlijk meer gericht op Argentinië, en dus geen ideaal linkperspectief.

Je zou ook kunnen kijken naar de hosting met Whois. Waar wordt de website gehost? En natuurlijk gewoon door de website bladeren, kijken naar de over ons pagina of als het een publicatie is, kijken naar de colofon/Impressum (Duitstalige landen)/mentions légales(Franstalige).

Ik heb echter wel goede ervaring met het aantrekken van links uit andere regio’s. Ik heb overtuigende resultaten gezien met bijvoorbeeld het aantrekken van .be links naar .nl sites. Hier is relevantie de sleutel, dus de markt/het land verschilt, maar het thema gaat over hetzelfde onderwerp, dus nog steeds zeer relevant, en in dezelfde taal (Nederlands). Daarom werkt het. Op deze manier kun je links aantrekken van in principe concurrenten. Maar we zien elkaar niet als concurrenten, omdat we in verschillende regio’s zitten.

Als je in Frankrijk al sterk staat, heb je in principe weinig of geen externe links nodig om succes te hebben in Wallonië of Franstalig Zwitserland. Goed “intern” linken in combinatie met de goede structurele en hreflang basis zou voldoende moeten zijn om (snel) succes te boeken.

Als het aparte ccTLD-pad is gekozen, zorg er dan voor dat de ccTLD’s op een natuurlijke manier naar elkaar linken (bijvoorbeeld via het gemeenschappelijke vlaggensysteem direct in de topnavigatie), of leg de verschillende vestigingen uit (en link ze) op de over ons pagina. Submappen zouden het gemakkelijkst zijn qua interne linking. Subdomeinen is lastig, omdat ik geloof dat Google die nog steeds als aparte websites ziet, dus ook hier moet misschien een landselectiesysteem ingevoerd worden, en interlinking in de footer of de over ons pagina.

In 2020 werd ik benaderd door een platform met de naam WhitePress. Ze komen oorspronkelijk uit Polen, maar zijn nu actief in het grootste deel van Europa. Ik was eerst sceptisch. Ik ben benaderd door veel van dit soort platforms die linkbuilding inspanningen ondersteunen.

Ik gaf het een kans en was aangenaam verrast door WhitePress. Ze hebben een geweldig aanbod en ook behulpzame ondersteuning. De filters die ze hebben ingebouwd, omvatten de metrics waar ik het liefst naar kijk, zoals Ahrefs organisch verkeer.

Het is ook mogelijk om gebruik te maken van hun content team, ze hebben schrijvers voor de meeste Europese landen die voor een scherp tarief een kwaliteitsartikel in de gegeven taal kunnen maken.

Het heeft echt geholpen om de prestaties in landen die we net hebben gelanceerd snel te verbeteren en ons verkeer te versterken.

Samengevat is het gouden trio van de moderne internationale SEO voor mij: Upwork + DeepL + WhitePress. Deze drie gecombineerd stelden ons in staat om in een mum van tijd voet aan de grond te krijgen in buitenlandse markten.