Je bent net begonnen met SEO en kunt wel wat hulp gebruiken. Of je bent al een tijdje bezig maar komt maar niet vooruit. Of je hebt er gewoonweg geen tijd en zin in, in dat nerdy SEO ‘gedoe’. In al die gevallen is het, het overwegen waard om een externe SEO partij in te schakelen. Maar dan rijst al snel de Nederlandse zorg en vraag: wat kost dat wel niet? In dit artikel zal ik een helicopter view geven van de gemiddelde prijzen van diensten in onze industrie en wat je daarvoor kunt verwachten en welke optie voor jouw situatie waarschijnlijk de beste ROI (Return on Investment) zal kennen.
Allereerst, zijn er tal van internetbureaus, marketingbureaus en webdesign bureaus die SEO kunnen verzorgen. Hier kun je rekenen op uurtarieven van 80 Euro of meer. SEO vandaag de dag is vele uren hard werk. Dus je kunt zien dat dit al snel in de papieren zou lopen. Daarbij vereisen veel online marketing bureaus daar bovenop budget om link plaatsing inkopen te kunnen doen. Dan kun je denken aan prijzend beginnend vanaf 200 Euro oplopend tot duizenden Euro’s voor de bekendere titels. Samenwerken met een traditioneel formeel bureau met een vestiging in de stad waar jij woont, met tientallen medewerkers in pakken, dit gaat vrijwel eigenlijk altijd duur worden.
Dan zijn er ook allerlei SEO pakketten te vinden online zoals op Fiverr bijvoorbeeld. Veelal Indische aanbieders van ‘linkbuilding pakketten’. Dit is erg voordelig, een pakket op Fiverr kost doorgaans maar 4 – 5 Euro (afhankelijk van de Euro Dollars koers). Het probleem ermee is, dat het prut werk is. Je krijgt veel kwantiteit ja, maar de relevantie en kwaliteit is ver te zoeken zeker voor de Nederlandse markt. Dit soort pakketten: in het meest positieve geval merk je er niets van, maar er is zeker een kans dat het in het verkeerde keelgat schiet bij Google en dat je jezelf dus in de voet schiet. Niet doen dus, een klassiek geval goedkoop is duurkoop.
Een beter alternatief is samenwerken met een freelance/ZZP SEO professional. Om kwalitatieve SEO te bedrijven heb je geen opsmuk en franjes nodig die bureaus doorgaans hebben. SEO is uiteindelijke vele uren achter een computer scherm zitten, liefst door iemand met competentie en hart voor de zaak. SEO bureaus en pakketten aanbieders hebben dit natuurlijk niet, daar is jouw onderneming alleen maar een nummertje. Idealiter wil je dus samenwerken met een zelfstandige professional die op beperkte schaal werkt en zich vastbijt in jouw online marketing situatie. Omdat deze SEO specialisten vanuit huis werken, of wellicht zelfs vanuit een land met lagere levensonderhoud kosten (de zogenaamde digitale nomade) kunnen zij scherpe prijzen hanteren. Ondergetekende hanteert bijvoorbeeld een uurtarief van 12.5 Euro per uur. Andere Nederlandse SEO professionals zullen niet zo laag gaan, maar zullen zeker ook een uitermate sociaal uurtarief vragen zeker wanneer je dit vergelijkt met de grote bureaus. Bij deze een lijstje van concullega’s die ik kan aanbevelen. Mijns inziens ben je hier sowieso beter af.
Wat betreft de prijs ligt het er natuurlijk ook aan wat voor soort dienst je verlangt. Gaat het om een eenmalige check incl. rapportage van jouw website? Dan kun je rekenen op prijzen variërend van 200 – 2500 Euro. Eenmalige kosten. Waarbij de lagere regionen freelance SEO specialisten zijn en de hogere prijzen de grote bureaus. Ligt er ook aan hoe uitgebreid het rapport is. Er zijn vaak zogeheten quick scans en uitgebreide audits. De quick scans zijn vaak beduidend goedkoper, maar ook oppervlakkiger. Maar in veel gevallen is zo een heel uitgebreide audit niet nodig om de meest belangrijke verbeterpunten van jouw website bloot te leggen.
Indien je meer op zoek bent naar een langere termijn samenwerking waarbij een SEO partij blijft schaven aan de zoekmachine marketing van jouw onderneming, dan kun je rekenen op kosten 200 – 800 Euro per maand, exclusief link plaatsingen budget.
Enfin, de prijzen van SEO zijn niet bepaald goedkoop te noemen. Om die reden zou ik aanbevelen om zoveel mogelijk zelf te leren en te doen. Er zijn vele gratis hulpbronnen te vinden op het web omtrent SEO leren. Er zijn podcasts zoals de Nederlandstalige SEO podcast, en er is een nuttige YouTube serie van het SEO tools bedrijf Ahrefs. Indien je meer van tekst bent dan kun je bijv. de Yoast blog volgen.
SEO is vandaag de dag bepaald geen hogere wiskunde. Het is mijns inziens prima zelf te doen, mits je er wat tijd, energie en moeite in steekt. Evt. kun je dan nog overwegen om een aantal uren per maand een freelance SEO specialist in te huren, ook als coach zijnde, als second expert opinion, om er zeker van te zijn dat jouw onderneming online de juiste richting opgaat en te ondersteunen met de lastigere kwestie van SEO zoals bijv. website techniek of linkprofiel ontwikkeling.