SEO Expert

SEO leent zich prima voor zelfstudie en iedereen met een beetje feeling voor computers en het internet kan het leren. Online is er een schat aan informatie te vinden in de vorm van artikelen, complete cursussen en forumdiscussies. Voordeel van dit alles? Een vrije en vooral concurrerende markt. Zijn er ook nadelen? Jazeker. Beunhazen die van toeten noch blazen weten en de markt opgaan met minimale kennis en achterhaalde, soms schadelijke SEO services.

In zo’n ongereguleerde markt is het van belang om kritisch naar zoekmachine optimalisatie experts te kijken. Hoe scheid je het kaf van het koren? We noemen hier 12 aandachtspunten.

Inhoudsopgave

De zoekmachine specialist hult zich in nevelen

Een beetje mysterie is leuk voor een eerste date maar als je met een SEO partner in zee gaat minder preferabel. Toegegeven, er kunnen specifieke methodes ontwikkeld zijn die kunnen worden aangemerkt als intellectueel eigendom, logisch dat men deze achter houdt, maar als zelfs de basics angstvallig geheim worden gehouden dan moet er toch een belletje gaan rinkelen.

Vraag daarom altijd naar het pakket van SEO methodes die zal worden aangewend voor jouw campagne. De strategie. Blijft je kandidaat te veel op de vlakte dan is dat reden voor zorgen. Geheimzinnigheid is niet zelden een indicatie van incompetentie.

Teveel nerd-talk

Ingewikkelde technisch zaken in klare taal uitleggen is een essentiële skill voor elke zoekmachine marketing expert. Wordt er beweerd dat de materie “toch veel te ingewikkeld is om uit te leggen” dan is het misschien beter om een andere specialist in te huren. Zulk hoogmoedig gedrag past niet meer bij SEO anno 2016.

Onduidelijke taal van Nederlandse zoekmachine experts

Nerd-talk? Het liefst met mate…

Aan de andere kant moet er ook gewaakt worden voor te veel simplificatie. SEO is zelden in soundbites te vatten maar dat laat niet onverlet dat sommigen het toch doen. Het bekt immers lekker. De waarheid is vaak genuanceerder dan “een webpagina dient 500 woorden te bevatten om goed te renderen in Google”. Dan onderschat je Google namelijk. Het algoritme dat de rankings van websites en pagina’s bepaalt is bijzonder geraffineerd!

Bovendien is er bij SEO geen ruimte voor aannames. Dus, beweringen omtrent SEO moeten altijd gestaafd kunnen worden aan de hand van officiële bronnen. Google’s eigen bronnen bijvoorbeeld of keiharde data verkregen uit gedegen onderzoek, zelf uitgevoerd of door derden.

Beloftes, beloftes, beloftes

Belofte maakt schuld en het is jammer als beloftes niet kunnen worden ingelost. Feit is dat het onmogelijk is om rotsvaste garanties te bieden met betrekking tot de rangorde in de zoekresultaten. Daarvoor zijn er te veel variabelen. De zoekmachines zelf bijvoorbeeld. Ze blijven onberekenbaar en een algoritme update kan een ware aardverschuivingen veroorzaken in de pikorde. Dan zijn er ook nog je concurrenten? Wat doen zij qua SEO?

Door met onhaalbare beloftes te schermen zijn in het verleden veel SEO experts nat gegaan. Wees op je hoede als een zoekmachine optimalisatie specialist je de wereld belooft en hamert op de rangorde van je website voor een bepaalde zoekterm. Een gedegen partij zou dit nooit doen.

Wat dat betreft is het beter om SEO doelen wat algemener geformuleerd te krijgen. Een voorbeeld hiervan zijn verkeer en conversies. Verbeteringen in deze twee metrieken zijn beter te volgen, beter te kwantificeren. Daar kun je wat mee.

Vraag altijd naar behaalde resultaten in het verleden. Het welbekende riedeltje luidt dat dit geen garanties biedt maar het geeft in ieder geval houvast.

Een focus op SEO en puur alleen SEO

Zoekmachine optimalisatie komt het beste tot z’n recht als onderdeel van een overkoepelende marketingstrategie. Is jouw kandidaat een beetje in zichzelf gekeerd en heeft hij of zij weinig of geen aandacht voor de relatie van SEO tot je andere marketing activiteiten (het grotere geheel) dan is dat reden voor waakzaamheid. Zaken zoals PR, design en gebruiksvriendelijkheid van de site, content creatie, sociale media etcetera spelen allemaal een rol en moeten worden meegenomen bij een voorstel.

Search specialisten met tunnel visie

Een wijd blikveld is essentieel voor het opzetten van een gedegen SEO campagne, tunnel visie is daarentegen ongewenst.

Een goede expert zal altijd trachten om verbintenissen aan te gaan met eventuele bestaande marketing activiteiten reeds aanwezig binnen het bedrijf. Roert jouw bedrijf zich op de social media dan is het niet meer dan normaal dat de search specialist contact zoekt met de persoon verantwoordelijk hiervoor. Ontbreekt die koppeling in het voorstel dan is dat een veeg teken.

Geïsoleerd denken omtrent SEO uit zich meestal in het teveel waarde hechten aan het simpelweg bouwen van binnenkomende links. Goed, links zijn een essentieel ingrediënt van SEO maar zeker niet de heilige graal. Een SEO’er die teveel focust op het bouwen van links is wellicht niet helemaal up-to-date.

Te veel klanten

Hoeveel klanten bedient jouw partner eigenlijk? Over het algemeen is het niet raadzaam om in zee te gaan met een partij die meer dan 5 à 6 klanten per campagne manager bedient. Zijn dat er meer dan wordt jouw campagne het kind van de rekening. Contactmomenten, rapportage, vragen stellen. Het moet wel mogelijk zijn. Een campagne manager die geen tijd voor je heeft geeft frustratie en staat optimale resultaten in de weg. Small = beautiful. Een kleine operatie heeft de voorkeur boven een fabriek die vaak onderdelen van het proces outsourcen naar clubs in India of de Filipijnen.

Op de automatische piloot

Een belangrijk onderdeel van SEO is het creëren van content. Soms kan het zin hebben om automatisch content aan te maken, maar noeste arbeid (lees: handmatig creëren) is toch echt het meest effectief.

Google heeft automatisch gecreëerde content redelijk in de smiezen en slappe stukken content komt tegenwoordig niet meer door de kwaliteitskeuring. Kort gezegd, je behaalt geen goede resultaten mocht je SEO specialist toch op die toer gaan.

Dit neemt niet weg dat bepaalde andere SEO activiteiten wel geautomatiseerd kunnen worden maar het loont de moeite om met een kritisch oog naar zulke shortcuts te kijken.

Een fixatie op het creëren van inbound links

We hadden het er eerder al over. Sommige SEO specialisten staren zich blind op het creëren van inbound links. Laat het duidelijk zijn dat links onverminderd belangrijk zijn, maar als de kwaliteit te wensen over laat dan kunnen de inspanningen averechts werken. Een SEO specialist die het heeft over “zo veel mogelijk links aanmaken” verdient waarschijnlijk jouw zuurverdiende centen niet.

De focus zou moeten liggen op het ‘verdienen’ van links. Dit moet plaatsvinden middels je content. Is deze van hoge kwaliteit en sluit deze aan bij de wensen van de lezer dan zal het gebeuren dat hoogwaardige sites naar jouw stukje content gaan linken. Hoef je bijna niks voor te doen. Dit zijn eerlijke, organische en vaak kwalitatief hoogwaardige links die jouw site naar een hoger plan kunnen tillen. Je SEO specialist moet dan wel inspanningen leveren om de content onder de neuzen van deze  sites te brengen. Als ze er niet van af weten kunnen ze er ook niet naar linken!

Voor meer detail over hoe dit in de praktijk werkt, zie deze video van Moz boegbeeld Rand Fishkin:

De kop in het zand

De ontwikkelingen in SEO land gaan snel. Eventjes niet opletten en je loopt hopeloos achter. Wat ooit een beproefde techniek was, kan binnen een dag een complete no-no worden, schadelijk zelfs. Het is voor sommigen in het vak best lastig om een ooit beproefde techniek los te laten en volgens de laatste richtlijnen te werken. Het gevolg is SEO specialisten die te werk gaan met oude methodes.

Een voorbeeld hiervan is het aanmelden van sites op business directories, grote vergaarbakken van bedrijven en personen. Gouden Gids-klonen zo je wilt. Vaak kun je hier je site gratis aanmelden, soms tegen betaling. Ooit was dit een uitstekende methode om links te bouwen en het werd een industrie op zich. Het aantal online business directories groeide snel totdat Google er een stokje voor stak en deze sites praktisch allemaal devalueerde. De links van deze sites waren nu praktisch waardeloos.

Het evalueren van SEO methodiek is voor een leek soms erg lastig. Dan is het handig om even op de stoel van Google te gaan zitten. Stel jezelf de vraag wat je zou doen als je Google was en je als doel hebt om de kwalitatief meest hoogwaardige sites te laten bovendrijven in de zoekresultaten. In dit geval zou je je kunnen afvragen waarom Google waarde zou toekennen aan sites die op een online business directory vermeld staan? Iedereen kan immers zijn of haar site toevoegen en er is geen waardeoordeel te vellen op de kwaliteit van de site. De gedachte ‘wat zou ik doen als ik Google was’ kun je op alle aspecten van SEO loslaten. Hoef je geen SEO expert voor te zijn.

Het is metadata wat de klok slaat

Metadata is informatie die je kan toevoegen aan een webpagina zoals de titel, omschrijving en relevante zoektermen. De zoekmachines gebruiken deze informatie om uit te vogelen waar je site of pagina over gaat en of het een goede ranking verdient. Uiteindelijk wordt het door Google en consorten meegenomen in de weging van je site. Het is dus belangrijk. Maar hoe belangrijk?

Feit is dat de rol van metadata niet meer zo prominent is als het ooit was. Wees beducht voor SEO specialisten met een onredelijk grote focus op metadata. Sommigen in ons vak willen constant met deze metadata spelen om zodoende betere resultaten te bewerkstelligen. Het mierenneuken met bijvoorbeeld de site titel is niet meer van deze tijd.

Toch speelt metadata wel degelijk een rol. De site omschrijving bijvoorbeeld. Zoekmachines gebruiken deze soms om aan de gebruiker uit te leggen waar de site over gaat. Het wordt dan in de zoekresultaten onder de link getoond.

Ook kun je specifieke zoektermen kwijt in de titel. Zo geef je de zoekmachines een steuntje in de rug om toch echt jouw site mee te nemen in de zoekresultaten voor die specifieke zoekterm.

Trouwens nog een bonustip: vraag de beoogde SEO specialist “wat is jouw visie wat betreft het inzetten van meta keywords?”. Indien de specialist in kwestie anders antwoord dan “meta keywords hebben nooit een rol van betekenis gespeeld in Google” of iets in die trant, dan kun je maar beter verder zoeken. Google heeft namelijk nooit aandacht besteed aan zogenaamde meta keywords, die je nog in veel website platformen terugziet bij de SEO sectie. Dit hebben zij zelfs expliciet aangegeven, geen twijfel over mogelijk dus. Luister ook naar voormalig hoofd van het Google webspam team Matt Cutts:

Wees beducht voor prijsvechters

Prijsvechters zijn misschien nuttig als je een retourvluchtje Spanje wilt boeken maar in de SEO wereld duidt het vaak op halve maatregelen en de kantjes er af lopen. SEO is meer dan ooit handwerk en dit kost tijd en geld. In het Engels zegt men “you get what you pay for” en dit geldt zondermeer voor SEO. SEO services voor een ongelooflijk lage prijs? Laat het voor wat het is.

Afrekenen per link

Deze gaat samen met punt 7. Afrekenen per link gebeurt nog steeds en dat is jammer want dan ga je mee in de gedachte dat elke link hetzelfde waard is. Een gotspe natuurlijk, een binnenkomende link van NRC kun je niet vergelijken met een link van de Gouden Gids. De eerste heb je echt iets aan, de tweede een stuk minder. De eerste is ontzettend lastig om te bewerkstelligen, de tweede een kwestie van tijd en moeite.

Ga je in zee met een club die per link rekent dan geef je carte blanche om zoveel mogelijk links te bouwen in een zo kort mogelijke tijd. Link kwaliteit wordt dan naar de achtergrond gedrukt en dat is jammer.

Trouwens, niets is voor eeuwig, ook een inbound link niet. Er is best een kans dat een deel van de links waar jij voor hebt betaald binnen een jaar verdwenen zijn.

Ze claimen een mol te hebben bij Google

Mensen die dit beweren kijken teveel films. Toegegeven, een kijkje achter de schermen bij Google zou ontzettend handig zijn maar een SEO specialist die claimt insider info te hebben over Google’s zoekalgoritme liegt. Zo simpel is het.

Google schermt haar algoritme met alle macht af van de buitenwereld en dat lukt tot nu toe aardig. Er zijn maar een handjevol mensen die waardevolle informatie hebben en daadwerkelijk weten hoe de zoekmachine werkt.

Loop dus met een boogje om een persoon die claimt inside information te hebben over Google’s zoekmachine.

Vervolg

Ben je op zoek naar zoekmachine specialisten en experts in Nederland om mee samen te werken, te ondervragen voor een scriptie of quotes voor media bij af te nemen, onderwerp hij of zij dan eerst aan de bovenstaande 12 toetsingscriteria. Slaagt de betreffende specialist met vlag en wimpel? Top. Zo niet, ga dan verder, want aan legitieme partijen, ook al kost het best wat moeite om ze te vinden, is geen gebrek. Deze post is onderdeel van een tweeluik en tracht je te helpen betrouwbare partijen te vinden. Ben je er echter nog niet over uit of je überhaupt wel een SEO specialist of expert nodig hebt, raadpleeg dan deze gids.

Bonus I: Kant en Klaar Voorgeselecteerd Lijstje SEO Kenners Benelux

Geen zin om bovenstaand proces te volgen? Wil je gewoon direct een SEO specialist of expert vinden, dan heb je geluk want ik heb het zware werk al verricht.

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Bert van der MeerVDMmarketingNLVdmmarketing.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Bart van der MeerKlik ProcesNLKlikproces.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
James GroenemansOnline Marketing MonkeyBEOnline Marketing Monkey
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be
Pieter VerschuerenTorseoBETorseo.be

Disclaimer: met een aantal van deze partijen werk ik samen. Ik kan niet instaan voor de kwaliteit werk dat geleverd wordt, maar kan wel door het bestuderen van de websites, content en reputatie van betreffende partijen en dit vervolgens te toetsen aan de gegeven criteria zeggen dat je hier in betere handen bent dan in te gaan op willekeurige spam e-mails in je inbox van opdringerige verkopers. Sommige van deze partijen bieden geen SEO diensten (meer) aan of hebben net als ikzelf een tijdelijke stop op nieuwe opdrachten vanwege drukte (een goed teken, ze hebben het druk). Wat betreft meer leren over SEO kan ik al deze partijen van harte aanbevelen, alle kennen uitstekende blogs die ik zelf ook zo nu en dan doorneem. Deze partijen zijn ook meer dan gekwalificeerd om eventuele vragen te beantwoorden of quotes aan te leveren (indien zij daar toe bereid zijn). Ten slotte, deze lijst is verre van compleet, er zullen ongetwijfeld namen zijn die ik over het hoofd heb gezien. Deze lijst is een work-in-progress en zal dus regelmatig bijgewerkt worden.

Bonus II: Samenwerkingsverband Idealen

Goed, je hebt eindelijk een partij gevonden waar je je goed bij voelt. Wat zijn dingen die je in je achterhoofd moet houden om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten verlopen. Hieronder bespreek ik een aantal punten.

  • Realistische verwachtingen
    Een SEO specialist is geen tovenaar. Indien je direct bovenaan wilt staan in Google voor competitieve commerciële termen dan is AdWords wellicht een betere optie. Gun de expert wat tijd om zijn of haar ding te doen. Het duurt wel even voordat Google wijzigingen on-page en off-page oppikt en verwerkt.
  • Werk zo veel mogelijk mee
    Voor sommige taken zal de specialist toegang moeten hebben tot bepaalde delen van de website. Voor andere zaken is de inbreng van de eigenaar van de website zelf noodzakelijk. Wil je optimale resultaten, werk dan zoveel mogelijk mee. Uiteraard binnen grenzen, je hoeft de specialist niet toegang tot je hele website te geven. Met WordPress kun je bijvoorbeeld accounts aanmaken met beperkte rechten.
  • Blijf op de hoogte
    Een goede partij zal wekelijks of maandelijks een rapport sturen met o.a. beschrijving van de werkzaamheden, analytics, evaluatie en aanbevelingen. Lees deze aandachtig door en onderneem actie waar nodig.

Door deze tips te volgen zul je het onderste uit de kan halen van de SEO campagne voor jouw website(s). Wil je met SEOgeek zelf aan de slag, dat kan, ik neem zo nu en dan nieuwe projecten aan, meer details daarover vind je hier: freelance SEO expert inhuren.