Voordelen t.o.v. offline traditionele media

SEO is relatief voordelig. Veel goedkoper dan adverteren op traditionele media zoals radio commercials, TV spotjes, print advertenties in magazines en kranten, billboards, bushokjes en metro enzovoort. Daarbij is het ook veel effectiever. SEO is een vorm van inbound marketing. Dat wilt zeggen mensen zijn al op zoek naar het product of dienst dat jij aanbiedt. En jij staat ’toevallig’ bovenaan in Google. Zij komen jou ’toevallig’ tegen in hun zoektocht naar de oplossing voor hun probleem of verlangen. Bovenaan staan in Google voelt ook een beetje als een aanbeveling van Google. En veel mensen vertrouwen Google daarin. Dit omdat Google er maar heel sporadisch naast zit. Meestal is de top vijf van Google wel feilloos, de beste sites komen keer op keer bovendrijven, bij iedere zoekopdracht. Als Google jouw website bovenaan laat prijken, geen betere aanbeveling kun je je wensen.

SEO voordeel versus PPC

PPC staat voor pay per click. Je betaald dan per klik voor een advertentie. SEO is in principe all you can eat. Ook al klikken er duizenden of tienduizenden mensen op jouw website resultaat, er zijn geen extra kosten aan verbonden. Het is all you can eat qua klikken.

Al deze voordelen deden de Amerikaanse marketing genie Seth Godin doen besluiten om SEO uit te roepen als een van de laatste vormen van echte marketing die overgebleven is vandaag de dag.

Met SEO is verder alles meetbaar. Middels tools Ahrefs, SEMrush, Google Search Console zie je haarfijn de zoekvolumes van termen. Je kunt de rangschikkingen bijhouden met rangschikking monitoring tools.

Nadelen van SEO

Als SEO evangelist moet ik eerlijk toegeven dat niet alles hosanna is met SEO. SEO is een marathon niet een sprint. Je moet er een lange adem voor hebben. Resultaten zie je pas over het algemeen na minstens een kwartaal, maar idealiter een half jaar aanhouden als evaluatie moment. Het is net zoals fit worden in de sportschool. De eerste maanden werk je hard, maar zie je weinig resultaat in de spiegel. De aanhouder wint. Na een half jaar beginnen de resultaten binnen te komen. Daarna begint het een kwestie van onderhoud te worden.