SEO APK Keuring: Meten is Weten

Een Kijkje onder de Motorkap van je Website

Sinds ik in Bangkok woon heb ik er de gewoonte van gemaakt om ieder jaar naar het ziekenhuis te gaan voor een zogenaamde medical check-up. Komt erop neer dat je hele lichaam geanalyseerd wordt en dat je na onderzoek een uitgebreid rapport van je gezondheid ontvangt. Op deze manier kun je sneller achter vervelende (verborgen) mankementen komen en daar naar handelen. Ik weet dat zulke full body scans nogal controversieel zijn in de Nederlandse gezondheidszorg, maar persoonlijk zie ik er geen kwaad in en het verschaft die peace of mind dat je er vroeg bij kan zijn wanneer er bijvoorbeeld een tumor ontwikkelt in je lichaam. Enfin, deze post zal niet gaan over gezondheid van de mens, maar het heeft me aan het denken gezet over het belang van het geregeld peilen van de gezondheid van je website. Kort de voordelen:

  • Progressie bijhouden (Is de autoriteit van de website de afgelopen tijdsperiode verbeterd?)
  • Pijnpunten vinden en aanpakken in linkprofiel (Voorkomen van maatregelen van Google tegen jouw website)
  • Vergelijken met competitie (Hoe sterk moet mijn website zijn wil ik net zo goede posities hebben als concurrent X voor zoekwoord Y)
  • Op waarde schatten van domeinnamen (Indien je een website wilt kopen/verkopen)
  • Peace of mind (Mijn website is gezond en heeft geen last van zogenaamde ‘negative SEO’)

Ik zal in dit stuk toelichten hoe ik de gezondheid van websites check snel, gemakkelijk en kosteloos (Je kunt gratis gebruik maken van de genoemde tools door middel van een trial account, dit is genoeg om uit de voeten te kunnen).

Algemene Metrieken

Laten we beginnen met de metrieken van Moz. Moz is een van de meest toonaangevende bedrijven als het aankomt op analyse tools.

Moz pagina autoriteit

Moz Open Site Explorer SEOGeek.nl Statistieken 24-5-2015

Voor SEOGeek.nl zien we een domein autoriteit van 21 en een pagina autoriteit van 34. Dit zijn redelijke getallen. Liefst zijn we de domein autoriteit van een domein boven de 20 en pagina autoriteit hoger dan 30.

Men moet in acht nemen dat Page Authority en Domain Authority worden gemeten op een logaritmische schaal. Websites met een Page Authority van 50 of meer zijn dun gezaaid, terwijl Page Authority 30 websites redelijk vaak voorkomen. Als jouw site ieder jaar een paar punten kan toenemen dan zal het langzamerhand uitgroeien tot een onmiskenbare leider in de niche. Helaas zijn deze metrieken niet zonder gebreken. Het is mogelijk om deze hoger te spammen met lage kwaliteit links. Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, daar schiet je jezelf alleen maar in de voet mee. Staar je dus niet blind op dit soort metrieken! Wanneer je een website wilt kopen en deze heeft gedegen statistieken op het eerste gezicht, loop dan in ieder geval nog even na in het linkprofiel wat voor type links verwijzen naar het domein. Zo kun je er zeker van zijn dat de autoriteit gebaseerd is op substantie en niet op gebakken lucht. In de onderstaande video kun je zien hoe je met de tool Majestic de backlink geschiedenis van een website kunt analyseren.

Total links hebben we liever niet te hoog, indien je een kleine onderneming bent en je hebt meer dan 10,000 links dan kan dat wijzen op spam links, zoveel links kun je moeilijk vergaren op handmatige wijze. De spam score is een recente toevoeging en hierbij bekijkt Moz of jouw website bepaalde signalen afgeeft die spam websites ook afgeven. Let wel, het gaat hier om correlatie, niet causatie, als jouw website een bijzonder hoge spam score kent, zeg 10 uit 17 of meer dan betekent dat niet automatisch dat je snel een penalty van Google zal ontvangen, het zegt alleen wel dat jouw website bepaalde kenmerken deelt met de zelfkant van het web. Een voorbeeld van zo een factor is bijzonder veel links naar andere websites (honderden uitgaande links zoals het geval is bij Startpagina’s en klonen). Of veel streepjes in de domeinnaam (www.online-snel-geld-verdienen.com).

Het absolute aantal links zegt niet erg veel maar het is wel handig om in de gaten te houden, bijvoorbeeld, als het aantal ineens 10,000 omhoog is geschoten dan zou je wel eens te maken kunnen hebben met een spam aanval die er op gericht is de reputatie van jouw website in de ogen van de zoekmachines te beschadigen (Zogenaamde Negative SEO). Houd wel in het achterhoofd dat links binnen bepaalde websites op grote schaal gedupliceerd worden. Vooral forums dragen hier zo nu en dan bij. Volgens Majestic heb ik bijvoorbeeld 465 links ontvangen van Webwinkelforum.nl. Dit is geenszins het geval. Ik heb op dit forum tot op heden rond de 60-70 bijdrages geleverd (met een link in de signature). Dit verhoogt het aantal links dus kunstmatig, maar kan geen kwaad, mits het gaat om waardevolle bijdrages en je niet louter forums spamt om je link kwijt te kunnen dat is wel kwalijk. Belangrijker is ‘Root domains.’ Je kan wel 500 links hebben allemaal van hetzelfde domein, maar hier treed de wet van afnemende meeropbrengst op: Link nummer 2 van Domein A heeft meer waarde dan Link nummer 498 van Domein A. Beter om links te ontvangen van zoveel mogelijk verschillende websites.

Indien je in het menu bij Moz klikt op ‘Compare link metrics’ dan kun je meer interessante data vinden.

MozTrust en MozRank

Moz Open Site Explorer SEOGeek.nl 24-5-2015

Vooral de MozTrust is een erg interessante metriek om in de gaten te houden. Volgens vele ervaren SEO experts, heeft MozTrust de hoogste correlatie met rankings. Een MozTrust van boven de 4 is vrij goed. Het concept van MozTrust kan als volgt uitgelegd worden: Google heeft een zogenaamde seed list van websites waar zij het meeste vertrouwen in heeft, denk aan Rijksoverheid.nl, NASA.com of WhiteHouse.gov. Deze websites hebben externe links naar andere domeinen, die weer linken naar andere websites. Hoe dichterbij een website bij de seed list zit, des te meer vertrouwen heeft de website in de ogen van Google. Spam, XXX en illegale websites zijn uiteraard zeer ver verwijderd van deze seed list en hebben dus een lage MozTrust.

Verder wil je kijken naar de verhouding Equity-Passing Links versus Non-Equity-Passing Links. Oftewel hoeveel links naar jouw website zijn DoFollow of NoFollow. Een NoFollow link is een backlink waar de uitlinkende partij in de link code aangeeft dat de zoekmachines deze link niet moeten meetellen voor de positionering van resultaten. Vaak zijn blog comments en forum posts NoFollow gemaakt om spam te voorkomen. In een natuurlijke SEO campagne wil je beide type links verdienen. NoFollow links zijn mijns inziens zeker wel de moeite waard, omdat ze je website net dat beetje extra vertrouwen geven (links van Wikipedia en YouTube zijn NoFollow). Houdt wel in het achterhoofd: ze tellen officieel niet mee voor de rankings. Wat is een ideale verhouding? Die bestaat niet, Google zal daar zeker geen richtlijnen voor aangeven, maar persoonlijk zou ik het liefst zien 70-80% DoFollow tegenover 30-20% NoFollow. Indien jouw website daarvan afwijkt, geen man overboord. We hebben veel websites gezien hoog in de rankings waarbij de verhouding ver te zoeken is ten faveure van DoFollow links of juist NoFollow links.

We zullen nu vervolgen met de Majestic tool. Dit is een van de meest populaire analyse tools beschikbaar. SEO experts vinden vooral de zogenaamde Trust Flow en Citation Flow handig om snel een website te kunnen beoordelen. Topical Trust Flow kan ook nuttig zijn om te zien of de links die verwijzen naar het domein wel relevant zijn. Nogal wiedes dat je als verkoper van voetbalshirts geen links wilt ontvangen van websites die gaan over de advocatuur of politiek, dat is volledig irrelevant. Google wordt met de dag beter in het identificeren van topics en thema’s. Praktisch betekent dit dat je liever geen irrelevante links wilt ontvangen omdat dit onnatuurlijk oogt jegens de zoekmachines.

Trust En Citation Flow

Majestic SEOGeek.nl 24-5-2015

Trust Flow: Hoe gerespecteerd een website is. Een Trust Flow van 26 is redelijk. Deze kan hoger door links te verdienen van domeinen met een hogere Page Authority.

Citation Flow: Een populariteitsmeter. Voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een URL gaat ranken gebaseerd op het aantal inkomende links per tijdsperiode. Te laag, onder de 10 betekent dat de website niet veel inkomende links heeft mogen ontvangen de laatste tijd, dus lage link populariteit. Boven de 30 geeft indicatie van het tegenovergestelde en dat is evenmin positief: Dat zou juist kunnen betekenen dat de website gespamd word met links en dat is zeer kwalijk natuurlijk. Een Citation Flow van 24 is okay.

Linkprofiel Check

Verder is het linkprofiel vrij belangrijk. Idealiter ziet deze er natuurlijk uit. Dat wilt zeggen geen sporen van manipulatie! Een goede anchor tekst is er eentje die de bezoeker informeert wat hij of zij kan verwachten wanneer hij/zij klikt. Over het geheel genomen wil je dat een groot deel van het taartdiagram wordt ingenomen door zogenaamde merk anchors. Dat zijn anchors zoals, SEO Geek, SEOGeek.nl, SEO Geek NL. Daarnaast misschien ook namen van medewerkers, bijvoorbeeld Romano, Romano Groenewoud, Frank, Max, Sophie. URL anchors zijn ook prima, denk aan https://SEOGeek.nl, www.seogeek.nl.

Anker Tekst Profiel

Majestic SEOGeek.nl 24-5-2015

Laten we beginnen met de merk/naam keywords. Deze zijn anno 2015 heel erg belangrijk. Waarom? Omdat dit erg natuurlijk is, mensen linken vaak naar merken en namen. Bovendien, Google wordt steeds beter in het herkennen van entiteiten als merken, en zij heeft reden om deze te bevoordelen. In het verleden, denk 2004-2010, was het goed mogelijk voor een ‘nobody’ om een website te maken over gezondheidsonderwerpen en deze naar de top van Google te spammen. Dat wil Google absoluut niet, zij prefereert betrouwbare merken die over tijd hebben aangetoond behulpzaam te zijn. Google toont dus liever Web MD, Mark’s Daily Apple, Jesse van der Velde en Dr. Oz voor gezondheidstermen dan Jan Modaal die even wat artikelen het web op wilt gooien om AdSense advertentie geld te verdienen. Om deze reden wil je dus veel merk anchor tekst ontvangen.

Dan zijn er nog de primaire zoekwoorden. Ook wel de kop genoemd. Dit zijn korte termen, vaak 1 of 2 woorden, met aardig wat zoekvolume, commerciële intenties. Deze zoekwoorden zijn wel van wat algemenere aard. Met dit soort anchors moet je extreem voorzichtig zijn. Het grootste deel van de penalties die uitgedeeld worden door Google komen door het spammen van dit type anchor tekst. Het is zeer onnatuurlijk: Stel dat je voetbal shirts verkoopt en 100 links in totaal hebt die naar jouw website verwijzen, en 76 daarvan bevatten exact de anchor tekst ‘Voetbalshirts kopen,’ dan gaan de alarmbellen natuurlijk gelijk rinkelen bij Google, dan moet er wel sprake zijn van een poging om de zoekmachine resultaten te manipuleren, met een penalty als gevolg. Veel SEO’s houden 10% per term aan als richtlijn, wij als SEOGeek zijnde prefereren om deze onder de 5% te houden om wat speling/marge te hebben.

Secundaire zoekwoorden of de zogenaamde long-tail, dat zijn keywords die bestaan uit 3 of meer woorden, wat gerichter van aard dan de meer algemene primaire zoektermen. De potentiële klant is al wat verder in de funnel, spreekwoordelijk, heeft de creditcard al in de hand. Dit soort keywords kennen een lager zoekvolume, dus minder mensen per maand typen hem in Google, maar worden daarentegen wel gekenmerkt door een hoger conversiepercentage. Wil zeggen: deze mensen zijn dichter bij een aankoop en dus makkelijker te converteren. Beter 10 goed converterende long-tail keywords, dan ranken voor 1 kop term waarbij mensen alleen maar even je website komen lezen en dan na 5 minuten weer bouncen. Voorbeeld: ‘PSV voetbalshirt uit seizoen 2012/2013.’

Ten slotte, de willekeurige termen. Hiermee bedoelen we: klik hier, deze website, meer informatie. Dit soort termen zijn ook zeer natuurlijk. Helpen je website niet echt om voor iets te ranken, maar je wilt toch wel een aantal van dit soort anchors in je profiel hebben om het er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien. Een ‘normale website’ heeft altijd wel een paar van dat soort links in het profiel, dat gebeurt vrijwel automatisch, is iets dat mensen natuurlijk doen. Google zelf prefereert overigens dat je meer beschrijvende anchors gebruikt dan ‘deze website.’ Dit is vrij logisch, Google hecht bijzonder veel waarde aan de gebruikerservaring van de zoeker. ‘Deze website’ vertelt bijzonder weinig over de website in kwestie.

Voor een second opinion wat betreft anchor tekst in het link profiel kun je gebruik maken van Ahrefs. Er zijn hevige discussies gevoerd door toonaangevende SEO’s die betwisten wat nu de beste analyse tool is om links op te sporen, Majestic of toch Ahrefs. Persoonlijk vind ik dit soort ruzies nogal zinloos, ik gebruik beide tools. Kan nooit kwaad om gebruik te maken van een second opinion. Beide hebben een gigantische index van links. Beide kijken naar andere delen van het web. Mijn advies is dus om niet dogmatisch vast te houden aan een bepaalde tool maar beide in te zetten.

Anchor diagram van Ahrefs

Ahrefs SEOGeek.nl 25-4-2015

We kijken ook altijd even waar de meeste links vandaan komen. Waarom is dit belangrijk? Als je wilt ranken in Google.nl, dan wil je voornamelijk links hebben van domeinen met de extensie .nl. Eventueel .be of .com, .org en .net met Nederlandstalige content. Het is ook een uitstekende manier om te zien of een domein gespamd is en dus kansloos is. Als een profiel links bevat uit landen als Rusland, China, Noord-Korea of Nigeria dan is dit een rode vlag, dit is vrijwel zeker spam. Ongeveer 80% van de webspam komt uit deze landen. Laten we wel wezen, waarom zou een Nigeriaanse website refereren aan een Nederlandse regionale MKB webdesigner. Natuurlijk is het niet zo dat alle links van buitenlandse komaf slecht zijn. Indien je onderneming een revolutie teweegbrengt in de gegeven industrie en je ontvangt om die reden links van Britse kwaliteitskranten als The Guardian dan is dat alleen maar goed. Punt blijft, de link moet relevant zijn en niet contextloos.

Ahrefs map van links

Ahrefs SEOGeek.nl 24-5-2015


Organisch Verkeer Meten

Naast metrieken van tools als Majestic, Moz en Ahrefs kun je ook nog kijken naar een schatting van het organisch zoekmachine verkeer dat jouw website ontvangt met SEMrush. Toegegeven, de data van SEMrush is een stuk minder accuraat dan bijvoorbeeld Google Analytics maar kan een goede optie zijn wanneer je het domein dat je wilt analyseren (nog) niet bezit.

SEMrush toont organisch verkeer

SEMrush SEOGeek.nl 24-5-2015


Schreeuwende Kikker

Veel SEO experts zweren bij de tool Screaming Frog en dat is niet zonder reden. Je kunt met deze tool je website tot 500 pagina’s diep kosteloos doorzoeken. Bijzonder handig om uit te vinden of de zogenaamde title tags en meta descriptions wel uniek zijn voor iedere pagina en niet te lang. Niet alleen is het zo dat Google dit op prijs stelt, het kan ook het aantal bezoekers verhogen omdat zoekers meer geneigd zijn om te klikken op resultaten met een duidelijke titel en beschrijving. Daarnaast wordt Screaming Frog ook ingezet om 404 pagina’s te vinden, dat zijn zeg maar pagina’s op je website die om wat voor reden dan ook niet meer bestaan. 404 pagina’s frustreren je bezoekers en zorgen daarom voor een slechte gebruikerservaring en dit is een doorn in het oog van Google. Verder kun je (te) grote afbeeldingen opsporen die je website trager doen laden. Kortom, Screaming Frog is een ideale tool om technische fouten in je website te vinden. Je kunt de SEO spider & crawler tool gratis downloaden op de officiële Screaming Frog website.

Website Snelheid

Google hecht steeds meer waarde aan de laadtijd van websites. Mensen worden steeds ongeduldiger en klikken al snel op de terug knop wanneer het laden te lang duurt. Om die reden is het van belang website laadtijd performance in de gaten te houden. Mijn favoriete tool hiervoor is GTmetrix. Je kunt met deze tool niet alleen kosteloos je website laten beoordelen, het zal ook de pijnpunten blootleggen zodat je weet wat er beter moet. Als second opinion zou je de PageSpeed Insights tool van Google zelf kunnen inzetten.

Test van GTmetrix

GTmetrix SEOGeek.nl 4-6-2015

Content Evaluatie

Het is al ontiegelijk veel keer benadrukt, maar de teksten op je website moeten handgeschreven, uniek en van de bovenste plank zijn indien je hoog wilt ranken in Google. Zeker met de zogenaamde Google Panda algoritme filter kun je je het niet veroorloven om teksten te kopiëren van andere websites of die nu in jouw bezit zijn of niet. Om die reden zou ik aanraden om zo nu en dan de websiteteksten door plagiaat/duplicate content scanner te halen. De meest bekende scanner is zonder twijfel Copyscape. Voor de zekerheid zou je ook alternatieven kunnen inzetten als Plagium, Plagiarisma en Dupli Checker. Ten slotte, is het van belang dat de teksten grammaticaal correct zijn, een goede flow kennen en vrij zijn van spelfoutjes. Voor deze doeleinden zou je Grammarly kunnen inzetten als het gaat om Engelstalige content. Daarnaast zou je een proofreader kunnen raadplegen. Indien je krap bij kas zit zou je misschien een vriend(in) of familielid kunnen vragen in ruil voor lunch of iets dergelijks of ze eens jouw website willen doornemen. Een ‘vers’ paar ogen van iemand die niet betrokken is bij jouw onderneming kan oneffenheden blootleggen waar jijzelf nu nog overheen leest. Tenzij je een doctorstitel bezit in Nederlandse taal en cultuur, zullen er altijd wel wat onjuistheden zitten in je teksten. Ikzelf als optimizer zijnde ben hier nogal Pietje-precies in maar ongetwijfeld zitten er nog elementen in deze tekst die de taal fanaticus de haren uit het hoofd doet laten trekken. Ik zou niet aanraden om al je tijd te besteden aan het perfectioneren van de teksten op je website, maar je kunt altijd streven naar beter. Goedlopende tekst is een kwaliteitsfactor en Google zal steeds beter worden in het beoordelen hiervan en spelling, grammatica en flow spelen zeker een rol van betekenis.

Bonus: Spitten in het verleden van een website met Archive.org

Archive.org, misschien beter bekend als de Way Back Machine is een platform waar je kunt bekijken hoe een website in het verleden eruitzag. Je vult de domeinnaam in en vervolgens kun je terug in de tijd gaan, Back to the Future stijl, en bekijken wat er in het verleden gebeurt is op de betreffende domeinnaam. Waarom zou dit belangrijk kunnen zijn? Stel je wilt een domeinnaam kopen. De SEO statistieken zien er vrij goed uit, maar het lijkt toch te goed om waar te zijn. Je doet een background check met Archive.org en je komt erachter dat gedurende de periode 2006-2008 er XXX, gokken, viagra et cetera content te zien was op het domein. Indien je sporen ziet van een schimmig verleden, ik zou zeggen, laat lekker liggen.

Indien jijzelf methodes kent om website SEO gezondheid te meten die nog niet aan bod zijn gekomen in dit stuk, dan hoor ik dat graag in de comments sectie uiteraard…

No comments yet.

Geef een reactie