Wanneer je overweegt om zoekmachine optimalisatie uit te besteden zijn er een aantal vragen die kunnen spelen. Hieronder beantwoord ik een aantal van de vaakst gestelde vragen.
– Wat kost zoekmachine optimalisatie uitbesteden?
Dat verschilt enorm per aanbieder. Er is wat dat betreft weinig transparantie in de zoekmachine optimalisatie industrie. Het inzetten van een huis, tuin en keuken SEO specialist of SEO bureau, dan kun je al snel denken aan een uurtarief van 80 Euro. Dit kan een stuk goedkoper als je in zee gaat met specifiek een freelance zoekmachine optimalisatie specialist die vanuit huis werkt of zelfs vanuit het buitenland als digitale nomade zijnde. Het voordeligst is uitbesteden aan landen zoals India en de Filipijnen. Problematisch daarmee is wel dat zij natuurlijk niet de Nederlandse taal beheersen. Voor sommige taken is dit geen probleem, denk aan simpele administratieve zaken. Voor optimalisatie van inhoud is dit echter niet bepaald ideaal. Ook zijn de diensten uit dit soort landen vaak achterhaald. De kwaliteit is niet je van het.
Ondergetekende werkt als freelance zoekmachine optimalisatie consultant. Omdat ik vanuit huis werk kan ik een uitermate laag uurtarief aanbieden van 12.5 per uur in abonnement vorm en 25 Euro per uur voor een eenmalige klus.
– Wat doe je, wanneer ik zoekmachine optimalisatie aan jou uitbesteed?
Vlaggenschip dienst van SEOgeek is de holistische SEO campagne. Daarbij werk ik aan principe alles wat nodig is om beter te presteren in de organische zoekresultaten van Google. Dus zoekwoorden onderzoek, competitie analyse, techniek van de website, bestaande inhoud optimaliseren en linkprofiel ontwikkeling. Alles dus. Maar hoeveel uren ik aan de onderdelen besteed verschilt per klant, dit ligt aan de wensen van de klant, maar ook hoe ver men al is met de website en de industrie. Sommige klanten hebben technisch alles al in de haak bijv. en daar leg ik mij dan voornamelijk toe op de inhoud en linkprofiel ontwikkeling.
– Wat is het verschil met zoekmachine adverteren uitbesteden?
Bij zoekmachine adverteren betaal je per klik. Het is snel. Wil zeggen je betaald en staat direct op de eerste pagina prominent. Maar wanneer je stopt met betalen valt alles ook weer direct weg. Het duurzame alternatief is zoekmachine optimalisatie. Door hieraan te blijven schaven, bouw je aan iets voor de lange termijn.
– Zelf doen of uitbesteden?
Daar kan ik geen one size fits all antwoord op geven. Dat verschilt per situatie. Indien je genoeg tijd voor handen hebt, en je hebt enigszins een analytische geest, dan is zoekmachine optimalisatie in principe redelijk zelf te doen. Er is enorm veel goede gratis informatie te vinden hierover op het web. Kom je reeds tijd te kort, dan is het denk ik het perfecte moment om uit te besteden.
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan SEOgeek
Over het algemeen is er een wachtlijst. Het kan dus zijn dat ik je niet direct kan helpen. Informeren over mijn beschikbaarheid kan o.a. via .