Search marketing is een deftige term voor het vakgebied zoekmachine optimalisatie. In de volksmond wordt dit ook wel SEO genoemd. De uitspraak van ‘SEO’ in Nederland verschilt. Fonetisch gezien zeggen sommige personen ‘ES IE OO’ anderen gaan voor ‘SEE-OOH’. Wat correct is en wat niet maakt natuurlijk weinig uit, to each their own.
Inhoudelijk houdt search marketing in alle vormen van marketing d.m.v. het kanaal zoekmachines. In Nederland zal dit primair beslaan de zoekresultaten van Google. Binnen Google zijn een aantal secties te onderscheiden. Er zijn de organische zoekresultaten. Dat is waar de meeste bezoekers voor komen, sommige mensen zien dit ook wel als ‘de echte resultaten’. En dan soms, bij commerciële zoekwoorden, boven de organische zoekresultaten heb je betaalde advertenties, en ook onder de organische zoekresultaten kunnen er advertenties zijn. Deze advertenties staan duidelijk aangegeven als zijnde advertenties. Dit vanwege legale redenen maar ook omdat het een slechte gebruikerservaring voor zoekers zou zijn als niet duidelijk is wat advertenties zijn en wat niet.
Meer over de verschillen tussen organische zoekresultaten en betaalde vermeldingen specifiek m.b.t. search marketing, leg ik in detail uit in dit artikel.