Een website zonder marketing is doorgaans vrij nutteloos. Een beetje als een leuk restaurant in het midden van de polder: niemand komt er. Maar wat is nu het voornaamste marketing kanaal online? In mijn optiek toch Google. We gebruiken allemaal Google wanneer we een probleem of verlangen hebben en hier op zoek zijn naar een oplossing of dit nu kennis, een product of dienst is. Omdat zoekmachines vrijwel alles registreren is er een overdaad aan marketing data beschikbaar. Zo kunt u precies zien hoeveel keer per maand zoekers een bepaalde term gebruikt hebben de afgelopen maanden.
Fijn al die data, maar soms ook wel wat overweldigend. En hoe komt u aan betrouwbare data in de eerste plaats? Doorgaans via geavanceerde zoekmachine marketing tools zoals Ahrefs en SEMrush. Maar abonnementen op deze tools kosten al snel 100 Euro per maand per tool. En dan moet je nog uitvogelen hoe ze te gebruiken. En tijd is natuurlijk ook geld. Beter dan lijkt mij om een website marketing specialist in te zetten die een abonnement heeft op beide tools en gevraagde data overzichtelijk en hapklaar kan terug rapporteren aan u.
Het zal u vast ook niet ontgaan zijn dat er vele mogelijkheden zijn om uw website te promoten op andere externe websites. Dit omwille van ‘linkbuilding’. Het is namelijk van belang voor hoge posities in Google zoekresultaten om gezien te worden als een autoriteit in het betreffende vakgebied waar u in actief bent. En dit bewerkstelligt u door verwijzingen naar u site aan te trekken van relevante kwalitatieve bronnen. Maar ook hier ziet u door de bomen vaak het bos niet meer. Er zijn zoveel titels die met u samen willen werken. En welke zijn nu echt de moeite waard en brengen voldoende Return on Investment? Ook op dat vlak zou het aan te bevelen zijn om een website marketing specialist in de arm te nemen.
Website marketing specialisten verwerken dus een heleboel data zodat u dat niet meer hoeft te doen en uw tijd en energie te besparen voor waar u goed in bent: ondernemen. Indien u tijd te kort komt is het zeker aan te bevelen om een expert in te schakelen.