Een van de fundamentele onderdelen van SEO is een gedegen zoektermen onderzoek. Bloggen en SEO zonder zoektermen onderzoek is als schieten in het donker. De kans is zeer groot dat je kunt bloggen of ander soort pagina’s aanmaken op je website tot je een ons weegt.

Het is dus zaak om artikelen te schrijven en bestaande inhoud van de website te optimaliseren naar gelang een grondig zoekwoorden onderzoek. Altijd.

Er zijn verscheidene tools ontwikkeld die je hierin kunnen helpen.

Zoektermen onderzoek professional arsenaal

Ondergetekende gebruikt drie tools hoofdzakelijk. Dat is het prestaties rapport in Google Search Console (gratis), Ahrefs (betaald) en SEMrush (betaald). Alle drie hebben een eigen zoekwoorden data bron, en zoekvolumes wijken dus af. Naar mijn ervaring vinden ze ook alle drie weer net even andere zoektermen. Er is zeker overlap, maar toch vind ik altijd wel weer een paar nieuwe termen bij alle drie de tools. Het vervelende aan Ahrefs en SEMrush zijn de prijs. De goedkoopste abonnementen kosten ca. 100 Euro per maand. Wel kun je gratis of bijna gratis de tools voor een periode testen middels een trial. Wellicht is dat afdoende tijd voor jou om alle zoektermen bloot te leggen.

Zoektermen onderzoek budget opties

Ik ben een groot fan van de toolkit van de Amerikaanse SEO goeroe Neil Patel. Er zit hier een zoektermen onderzoek tool bij die niet veel onderdoet voor Ahrefs en SEMrush. Ongelooflijk dat deze kosteloos en vrijblijvend te gebruiken is.

Een andere prima tool is Answer The Public.