“Anders moet je het even Bingen?” zeg ik zelfbewust en tegelijk kijk ik even naar de gezichten van de mensen rond mij. De één kijkt verbaasd, de andere geamuseerd. “Anders moet je even Googlen wat Bing is!” schertst iemand terug. En hij blijkt zo wat de enige te zijn die weet waar ik het over heb. Je kan dit nu niet echt marktonderzoek noemen, maar ergens bevestigt het toch dat, als het op zoekmachines aankomt, Google nog steeds de absolute nummer één is.
Met een marktaandeel van 95% is Google in Nederland de grootste zoekmachine. Bing maakt aanspraak op 3% en, hoewel dat niet de moeite waard lijkt, zijn er toch een aantal redenen om optimalisatie voor Bing te overwegen. Ik zet ze in dit artikel even op een rijtje.
Inhoudsopgave
Bing groeit
In tegenstelling tot wat velen misschien denken, is Bing een blijver en wint hij gestaag terrein op zijn grote concurrent. In maart van vorig jaar was er heel wat verbazing over het feit dat Bing in de USA een marktaandeel van 20% had veroverd. Tel je daar ook nog het aandeel van Yahoo bij – Bing levert organische zoekresultaten aan Yahoo – dan kom je op een marktaandeel van 30%.
Ook in Europa is Bing bezig met een inhaalbeweging. In Engeland verdubbelde het zoekverkeer van 6,2% in 2013 naar 11% in 2014. Het is dus alleen maar afwachten tot deze groei ook in Nederland te zien zal zijn. En je hoeft daar zelfs niet op te wachten. Rekening houden met Bing in jouw SEO-strategie zou wel eens een heel slimme zet kunnen zijn.
Bing dankt zijn groei aan de lancering van Windows 10. De nieuwe browser heeft Bing als standaard zoekmachine en zit geïntegreerd in de taakbalk. Heel wat mensen gebruiken daardoor Bing, zonder het goed en wel zelf te beseffen. Daarnaast biedt ook Mozilla Firefox nu Bing aan als zoekmachine in plaats van Google, wat opnieuw heel wat mensen zal winnen voor Bing.
De tijd staat ook niet stil en Bing zal er alles aan doen om ook technisch sterker te worden en Google te evenaren. Het verhaal van Bing is dus echt nog niet uit.
Met Bing bereik je een ander publiek
Door te gaan optimaliseren voor Bing ga je andere demografische groepen van internet gebruikers bereiken. Deze zoekmachine appelleert aan een ander type mensen wat betreft leeftijd, inkomen, politieke voorkeuren enz. Het is zelfs zo dat als je de consumentenmarkt achterwege laat, Bing in Nederland zelfs een aandeel van 10% heeft. Dat wil zeggen dat binnen bedrijven heel veel gebruik wordt gemaakt van Bing. Uiteraard is dit een gevolg van de verspreiding van Windows 10 en Internet Explorer in de bedrijfswereld en als jij zaken doet met bedrijven kan je daar aardig op inspelen.
Afhankelijk van je doelpubliek, zou optimaliseren voor Bing dus een betere optie kunnen zijn dan optimaliseren voor Google. Maar hoe weet je nu of het de moeite loont om hierin te investeren?
Via Google Analytics kan je gemakkelijk onderzoeken welke browsers en zoekmachines jouw bezoekers gebruiken. Zie je Internet Explorer en/of Bing er regelmatig tussen staan? Dan wordt het zeker interessant om onderstaande optimalisatietechnieken toe te passen.
Voorlopig is de concurrentie nog niet helemaal mee
Iedereen wil scoren op Google. Dat maakt de concurrentiestrijd voor die eerste plaatsen in organische zoekresultaten bijzonder heftig. Bing is minder bekend en als gevolg zijn er minder websites geoptimaliseerd voor Bing. Minder concurrentie dus en een kans voor wie ze wil en kan grijpen. Enkele minimale aanpassingen kunnen al voor goede resultaten zorgen in de zoekresultaten.
Natuurlijk ben je nu benieuwd welke optimaliseringsstrategieën zullen werken voor Bing. Zijn er belangrijke tips en tricks die je niet mag missen. Wat werkt? Wat niet? Informatie vinden over het optimaliseren voor Bing is niet moeilijk, aangezien het bedrijf zeer open is over de algoritmes die het gebruikt voor zoekopdrachten. Dat maakt het voor jou net even iets gemakkelijker.
Uiteraard gaat Bing, net zoals Google, belang hechten een goede content. Een website moet goed zijn, informatief, gericht op de lezer enz. Toch zijn er verschillen tussen Google en Bing. En optimaliseren voor beide zal dus er dus voor zorgen dat je een breder publiek zal bereiken.
Begin Nu met het optimaliseren van jouw website voor Bing in 6 stappen
Stap 1: Registreer jouw website
De reis naar de top van de Bing zoekresultaten begint met het registeren van jouw website. Bing maakt het je gemakkelijk. Je kan de URL van je homepagina hier aanmelden (http://www.bing.com/toolbox/submit-site-url). Het enige wat je nu nog moet doen is een Bing Webmaster Tools Account aanmaken en wachten tot jouw website wordt geïndexeerd (http://www.bing.com/toolbox/webmaster/). Verifieer binnen Bing Webmaster Tools jouw website en voeg de sitemap van jouw website toe. Je kan ook alle andere tools die Bing ter beschikking stelt even verkennen. Er zit zeker wat tussen dat je kan gebruiken.
Stap 2: Creëer sterke titels
Titels zijn nog altijd het eerste wat lezers zien. Aan de hand van de titel gaan zij beslissen of ze al dan niet zullen doorklikken naar de informatie op jouw website. Maar ook Bing hecht nog veel waarde aan de title tags en de relevante zoekwoorden die er in voorkomen.
Zorg er wel voor dat zowel zoekwoord als titel relevant is voor de inhoud die er achter zit. Bing kijkt immers ook naar het gedrag van de internetgebruiker nadat deze op jouw link heeft geklikt. Als de inhoud niet relevant is, zal de lezer ook onmiddellijk weer wegklikken. Bing registreert dit en jouw ranking wordt er door beïnvloed.
Stap 3: Focus op sterke content
Zoals in vorige paragraaf al werd aangehaald, is content ook voor Bing belangrijk. En voor jou natuurlijk ook. De inhoud van wat je op het Internet plaatst blijft immers van belang. Je wil je steeds richten op de mensen die deze content uiteindelijk gaan gebruiken en niet alleen op de zoekmachines. Zeker nu zoekmachines zelf ook die content op de eerste plaats gaan zetten. Om te gaan bepalen welke content kwalitatief sterk is gebruikt Bing zijn eigen richtlijnen. Je kan deze terugvinden op de blog van Bing (http://blogs.bing.com/search-quality-insights/2014/12/08/the-role-of-content-quality-in-bing-ranking/). Ik vat ze hier even samen:
- Autoriteit: Zijn de website, de content en de auteur betrouwbaar? Verschillende variabelen zoals bijvoorbeeld naambekendheid, populariteit op sociale netwerken en identiteit, gaan hier een rol spelen.
- Nut: Is de content bruikbaar? Is de inhoud origineel en diepgaand? Hier gaat Bing ook kijken naar de aanwezigheid van ondersteunend materiaal zoals video’s, beelden en grafieken.
- Presentatie: Is de informatie goed leesbaar? Zijn advertenties relevant en verstoren zij de leesbaarheid niet? Bing vindt het, net als Google, belangrijk dat de lay-out van een website de inhoud ondersteunt. De design moet het lezen vergemakkelijken.
Stap 4: Gebruik exacte zoekwoorden
Wat Bing betreft, zijn exacte keywords nog steeds belangrijk. Ook het keyword in het domein scoort hoog. Waar je bij Google moet oppassen voor strafpunten als je een bepaald keyword te vaak gebruikt, zie je bij Bing websites hoog scoren als zij het exacte zoekwoord in hun title tag hebben of als het gewoon veel voorkomt.
Bing kan hier natuurlijk op elk moment een inhaalbeweging maken en ‘slimmer’ worden. Blijf dus steeds in het achterhoofd houden dat de lezer nog steeds op de eerste plaats komt. Bing vindt het immers ook belangrijk dat de keywords relevant zijn voor de inhoud en dat de leesbaarheid optimaal blijft.
Stap 5: Houdt rekening met backlinks
De invloed van backlinks op de zoekresultaten blijven voelbaar. Alleen zijn zowel Google als Bing steeds beter in staat om eventuele manipulaties te herkennen. De kwaliteit van deze backlinks is hierbij ook belangrijker dan de kwantiteit. In tegenstelling tot Google gaat Bing echter wel belang hechten aan een backlink waarvan de anchortekst exact matcht met een bepaalde zoekterm.
Als je die kwaliteit wilt testen voor je website, dan helpt Bing je graag een handje. De Link Explorer van Bing, die je vindt in je Bing webmastertools-account, geeft je een mooi inzicht in alle backlinks van je website en je krijgt ook een goed overzicht van hoe je je positioneert ten opzichte van de concurrentie.
Stap 6: Blijf Sociaal
Bing is er heel open over: aanwezigheid van jouw content op sociale netwerken is van groot belang en zal een rede zijn voor Bing om jouw content hoog te scoren.
Optimaliseren voor Bing zal in de toekomst steeds belangrijker worden en als je er nu alvast mee begint heb je een stapje voor op de concurrentie. Houdt zoals altijd de kwaliteit van jouw content goed in het oog. Zonder sterke content haal je die hoge rankings nooit meer.