Vandaag heb ik het genoegen om de tweede gastblog in de geschiedenis van de SEOgeek blog te mogen publiceren. Ditmaal, afkomstig van onze Vlaamse vrienden van WiSEO, een digitaal marketing bureau uit Brugge. Dat de Belgen momenteel ons voorbij gelopen zijn als het aankomt op voetbal, dat moge duidelijk zijn. Maar ook op search vlak is er veel talent bij onze zuiderburen. Dit artikel gaat over zoekmachine vriendelijke URLs. Helaas zien we in de praktijk, dat sommige CMS nog steeds anno 2018 automatisch onvolmaakte URLs aanmaken met allerlei vreemde nietszeggende codes. Sommige SEO’s zijn van mening dat permalinks of permanamen totaal niet meer belangrijk zijn voor goed scoren in Google, maar ik ben het daar niet mee eens. In dit artikel legt Mathias uit hoe je een optimale SEO URL creëert.
———————————————————————————————–
Inhoudsopgave
Inleiding
Alhoewel iedereen weet wat een URL is, leggen we je het graag nog eens uit. URL is de afkorting van Uniform Resource Locator, de URL is een verwijzing naar de locatie van een webpagina of online bron.
Voorbeeld: https://www.wiseo.be/oplossing/seo-opleidingen verwijst naar de pagina met SEO opleidingen op wiseo.be.
De URL is het enige wat de pagina volledig onderscheidt van andere pagina’s op het web. Het is één van de belangrijkst ranking factoren voor SEO. Het is zelf zo dat zoekmachines eerst bepaalde URL eigenschappen gaan bekijken vooraleer ze de specifieke ranking van de pagina in zoekresultaten gaan bepalen, zoals structuur, formaat van de URL, dynamische of statische URL, lengte van de URL, …
Hieronder zullen enkele URL optimalisatie tips volgen, waarmee je snel aan de slag kunt bij SEO vriendelijk maken van je website.
Gebruik gerelateerde zoekwoorden in je URL
Naast de zoekwoorden in je content, spelen ook zoekwoorden in je URL een cruciale rol. Door zoekwoorden gerelateerd aan de content in je URL te plaatsen, maak je het voor zoekmachines gemakkelijker om je webpagina sneller en efficiënter te gaan indexeren. Bij https://www.dewaele.com/nl/te-koop/8560-wevelgem/huis weet Google duidelijk dat het hier gaat om huizen te koop in 8560 Wevelgem.
Let op: Zorg ervoor dat je URL natuurlijk blijft overkomen, keyword stuffing is zeker geen goed idee.
Leesbare URL
Volgens dit artikel van Google Webmasters houden zoekmachines van een simpele URL structuur. Wij raden aan om de URL dan ook zo simpel mogelijk op te stellen. Complexe URLs, vooral die met talloze parameters kunnen voor problemen zorgen bij de indexatie en crawling van de website en content. Ook voor de gebruikers zijn dynamische URLs minder goed begrijpbaar en zal onrechtstreeks effect hebben op de doorklikratio.
In de URL https://www.conrad.be/ce/nl/category/SHOP_AREA_22513/Buitenverlichting zien we heel wat zaken staan waarmee Google geen raad weet. Conrad zou moeten overwegen om hier https://www.conrad.be/huis-en-tuin/verlichting/buitenverlichting van te maken zodat Google veel beter kan afleiden uit de URL waarover de pagina gaat.
Gamma daarentegen heeft veel beter nagedacht over hun URL structuur. Wij gingen terug op zoek naar buitenverlichting op Gamma.be en kwamen volgende URL tegen: https://www.gamma.be/nl/assortiment/k/tuin/buitenverlichting-tuinverlichting.
Dankzij deze URL weet Google perfect dat het hier om buitenverlichting voor in je tuin gaat.
Tips:
- Maak gebruik van verstaanbare woorden in de plaats van lange id-nummers in je URL, zo is het duidelijk voor de gebruiker welke content er op de pagina te zien zal zijn.
- Gebruik koppeltekens (-) in de plaats van underscores (_) om spaties tussen woorden aan te duiden in URL.
Hou je URL kort
Een korte URL is gemakkelijk en snel over te typen door je gebruikers. Hoe minder het aantal woorden in de URL, hoe meer waarde zoekmachine spiders hechten aan elk afzonderlijk woord. Zorg ervoor dat je website niet te “diep” is. Google houdt namelijk niet van websites met meer dan 3 directory levels. Probeer ook worden als ‘ons’, ‘een’, ‘het’ en ‘de’ in de URL te vermijden aangezien deze weinig tot geen waarde toevoegen aan de URL.
Beperk de lengte van je URL tot maximaal 65 karakters.
Dynamische URLs versus Statische URLs
Een dynamische URL is een URL die gegenereerd wordt door een specifieke query naar een site database. Hierin worden de resultaten van de data query getoond. Op de site van bioplanet krijgen we de volgende URL te zien wanneer we een zoekopdracht uitvoeren:
https://www.bioplanet.be/wps/portal/bioplanet/nl/h/zoeken?uri=prp%3Anm%3Aoid%3Acolruyt.bioplanet.nl.hidden.search&xmlns%3Ap=http%3A%2F%2Fcolruyt.be%2Fxmlns%2Fpublicparams&p%3Aquery=haver
Die dynamische URL is niet SEO-vriendelijk en ook niet gebruiksvriendelijk voor front-end gebruikers.
Statische URLs scoren beter in de SERPs (de zoekmachine resultaten) en worden sneller geïndexeerd door zoekmachines. Met een statische URL zoals https://www.wiseo.be/oplossing/seo-opleidingen, snappen bezoekers direct waarover de pagina gaat.
Samenvatting
- Maximum 65 karakters
- Altijd leesbare URL’s (geen url?q=categorie of url?q=h#div1)
- Zo kort mogelijk
- In kleine letters
- Zo relevant mogelijk t.o.v. de content op je pagina
- Spaties worden weergegeven door “-” tekens.
Dit is een gastblog geschreven door SEO specialist Mathias Noyez.