5 redenen om Google Search Console nu te gaan gebruiken

Een website hebben is niet makkelijk. Je website hoog in de zoekmachines krijgen is nog lastiger! Maar, er zijn een heleboel tools beschikbaar online. In dit blog bespreek ik de gratis Google Search Console tools. Google Search Console is een ware goudmijn voor iedereen met een website. Maar wat blijkt? De meeste website eigenaren weten niet wat Google Search Console is.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console, vroeger Google Webmaster Tools genaamd, is een van de meest onbekende maar krachtige tools die je kunt gebruiken om je website klaar te maken voor de zoekmachines. Via deze tool communiceert Google met webmasters en helpt ze, naast enkele handige instellingen, problemen met hun website te ontdekken. Het mooie van deze tool: het is gratis en super simpel. Aan de slag dus!

5 zaken die je gelijk in Google Search Console kunt regelen

Je kunt veel dingen regelen in de Search Console. Sommige zaken zijn makkelijker dan anderen. Hier bespreek ik 5 zaken waar je gelijk mee aan de slag kunt.

Sitelinks managen

Heb jij je wel eens afgevraagd waar die kleine links onder jouw voornaamste zoekresultaat vandaan komen? Dit zijn zogenaamde sitelinks. Het goede nieuws is dat je deze links kunt managen. Het slechte nieuws is dat je op dit moment alleen nog maar links kunt “demoten”, of naar beneden plaatsen (vetoën). Op dit moment kun je nog geen links zelf toevoegen – Google bekijkt zelf welke resultaten het meest relevant voor de bezoekers zijn. Maar, als er pagina’s tussen staan die je liever niet wilt zien, kun je Google dus wel een signaal sturen dat deze pagina’s toch niet zo heel interessant voor bezoekers zijn.

Google Search Console Change Sitelinks

 

Upload je sitemap

Je hebt je best gedaan om je website zo duidelijk mogelijk te maken en zo clean mogelijk te bouwen. Maar helaas, Google is ook niet perfect en de bots zullen dus niet altijd snappen waar ze wat moeten vinden. Help de Google bots om de door jouw verschafte informatie te vinden door je sitemap toe te voegen.

Een sitemap is simpelweg een georganiseerde lijst van alle pagina’s van een website waardoor de bots van de zoekmachines beter begrijpen hoe ze jouw website moeten crawlen. Ook kan de sitemap metadata bevatten over de pagina’s, zoals wanneer hij voor het laatste veranderd is of hoe belangrijk de pagina is ten opzichte van andere pagina’s.

Google Search Console Upload Sitemap

Een kleine website waarin alle pagina’s intern gelinked zijn, is makkelijk te doorzoeken voor Google. Maar grote websites met pagina’s die niet direct aan elkaar gelinked zijn, zijn te onduidelijk. Een sitemap toevoegen kan in dit geval je zoekresultaten zeker helpen. Ook voor nieuwe websites die nog geen externe links hebben, is een sitemap zeker geen overbodige luxe.

De locatie van je publiek

Doe je al zaken over de grens? Dan is je website waarschijnlijk in meerdere talen te vinden. Als je lokale domeinen hebt, zoals .nl of .fr, dan snapt Google direct met welke regio of taal je verbonden bent. Maar heb je een generiek domein als .com, .org of zoals tegenwoordig populair .io, dan is het belangrijk wat extra stappen te zetten. Heb je bijvoorbeeld een generieke domeinnaam, maar is jouw website voornamelijk gericht op mensen in Nederland, dan kun je dit in Search Console invullen.

Google Search Console Language Targeting1

Mocht je bijvoorbeeld in 1 taal meerdere landen bedienen, dan is dit af te raden. Het is dan belangrijk je website goed in te richten, bijvoorbeeld door middel van Hreflang tags. Met deze tags leg je Google uit voor welke taal, land of regio deze pagina bedoeld is.

Google Search Console Language Targeting2

In bovenstaande afbeelding is te zien dat er nog geen hreflang tags zijn toegevoegd aan de pagina’s van de website. Is dit wel het geval, dan is hier het totaal te zien, hoeveel pagina’s per tag en of er fouten zijn aangetroffen op de pagina’s.

Crawl frequentie

Ben jij iemand die z’n website vaak update, door bijvoorbeeld je blog bij te werken? Dan hoop je natuurlijk ook dat Google vaak langskomt om te kijken wat er nieuw is! Van sommige websites lijkt het wel of Google elke dag langskomt, waar je ook op zoekt, ze staan altijd boven aan met nieuwe content. Dat is dan waarschijnlijk ook zo! Maar helaas kun je Google niet vertellen hoe vaak de bots langs moeten komen – dit wordt bepaald aan de hand van algoritmes. Mocht het nou gebeuren dat je site langzaam wordt omdat de bots te vaak en te veel pagina’s crawlen dan kan je wel een aanvraag indienen om minder vaak te crawlen.

Google Search Console Crawl Statistieken

Links naar je website

Altijd op zoek geweest naar een tool die je nou echt precies verteld waar en hoeveel backlinks je hebt weten te creëren naar je website? Waarom vraag je het niet gewoon aan de zoekmachine meester himself – Google! In Search Console kun je zien hoeveel links er naar je site zijn, waar ze vandaan komen en wat je meest succesvolle content is.

Google Search Console Links

Tot slot

Google Search Console kan geen extra backlinks creëren, je niet binnen een week op pagina 1 in Google krijgen en kunnen zeker jouw website niet zomaar beter laten functioneren. Maar, deze tool kan je wel helpen de eerste stappen te nemen en de puntjes op de i te zetten. Neem de tijd om jouw websites toe te voegen en kijk welke data je tegenkomt. Grote kans dat je dingen tegenkomt die je nog niet eerder wist. Succes!

No comments yet.

Geef een reactie

Overzicht kwijt? Een GRATIS en geheel vrijblijvende audit op maat (t.w.v. € 400) is altijd een goed begin... Inschrijven
Hello. Add your message here.