Een SEO professional kun je nodig hebben om verscheidene redenen. Ik kan je van dienst zijn op alle mogelijke manieren.

– SEO professional inhuren om jouw website beter vindbaar te maken

Ik ben in te huren. Mijn uurtarief is 12.5 Euro per uur. Goed betaalbaar voor ZZP en MKB dus. En tevens wanneer je een SEO professional white label voor je wilt laten werken bijv. als webdesign, marketing of tekst en communicatie bureau zijnde. Zo is er voldoende marge voor jou.

– SEO professional voor input scriptie

Ik heb ook gestudeerd. Een van de meest lastige periodes is toch wel de scriptie en respondenten daarvoor vinden. Ik help graag studenten.

– SEO professional vacature

Op dit moment hebben we bij SEOgeek geen vacatures openstaan. Over het algemeen hebben we wel altijd behoefte aan freelance tekstschrijvers, en deze vinden we middels Upwork.

– SEO professional voor media interview of quote

Als journalist of schrijver bij een organisatie is het handig indien je je kunt beroepen op SEO professionals voor input voor je artikel over dit vakgebied. Heb je vragen of wil je mij quoten of interviewen? Neem dan gerust contact op.

– Wat doet een SEO professional?

Een SEO professional houdt zich bezig met de vindbaarheid van website(s) in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Zij schaven aan de techniek, inhoud en instellingen van de website om deze zodoende beter bevonden te laten worden door zoekmachines, wilt zeggen ‘SEO-vriendelijk’. In jargon noemt men dit ook wel de on-page SEO. Dus SEO verbeteringen aan de eigen website, wat men zelf onder controle heeft.

Dan is er ook nog off-page SEO. Dit beslaat hoe andere (toonaangevende) websites uit de industrie verwijzen naar de website waar men aan werkt. Belangrijk nog steeds voor het samenstellen van de zoekresultaten zijn namelijk zogenaamde hyperlinks. Dit werkt ongeveer vergelijkbaar met het systeem voor academische artikelen. Hoe vaker een bepaalde studie/academische publicatie geciteerd wordt, hoe belangrijker deze is in haar vakgebied. Bij de off-page SEO trachten SEO professionals de status van de website in de industrie d.m.v. netwerken positief te beïnvloeden. Omdat men geen directe controle heeft over hoe andere websites praten over en verwijzen naar de website in kwestie is dit een van de lastigste onderdelen van een succesvolle SEO campagne.

– Wat kost een SEO professional doorgaans?

Dat ligt er maar aan. SEO professionals aangesloten bij een traditioneel marketing bureau, kun je rekenen op uurtarieven van rond de 70 – 80 Euro per uur. Freelance professionals zijn doorgaans beduidend voordeliger omdat zij minder vaste lasten hebben, geen kantoorruimte, geen franjes. Over het algemeen zou ik dus aanbevelen om op zoek te gaan naar specifiek een freelance SEO specialist. Vaak is het ook zo dat je beduidend meer persoonlijke aandacht ontvangt bij dit soort dienstverleners. Bij een SEO bureau ben je toch meer een nummertje.

– SEO professional certificering

Ben je zelf een SEO professional of wil je dat worden? Maar vraag je je af of en hoe je jezelf kunt certificeren voor dit vakgebied? Lees dan dit blogartikel. In een notendop: er bestaat geen officieel certificaat voor SEO professionals. En eigenlijk is er ook geen onofficieel SEO certificaat die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

– Hoe wordt je een SEO professional? Leren om SEO professional te worden

Het probleem is dat een cursus zodra uitbracht is, de dag erna al weer verouderd is. Het vakgebied is constant in beweging. De SEO professionals die ik hoog heb zitten zijn eigenlijk allemaal ‘self taught’. Wilt zeggen, het meeste leer je in dit vakgebied door de in de praktijk bezig te zijn. Met je eigen websites. Met test websites. Experimenteren. Reverse engineering van succesvolle websites die je wilt nabootsen. Tools zoals Ahrefs, SEMrush en ook Google Search Console verkennen en audits verrichten. Vakliteratuur bijhouden middels sites als Search Engine Journal en ook podcasts (Search News You Can Use, The Recipe for SEO Success en SEO Podcast van Rutger Steenbergen en Michiel Brand zijn 3 hele goede), helpt zeker, en is aan te bevelen, maar op zich zelf niet voldoende om een goed geïnformeerde SEO professional te worden. Het beste leer je door de materie in de praktijk te brengen, te observeren hoe Google reageert. En aanpassen.

– SEO professional uurtarief / salaris

Dat ligt er helemaal aan of je in-house werkt of freelance. In-house verdien je over het algemeen meer. Maar ook als freelancer kun je een goed belegde boterham verdienen, indien je bewezen praktijkervaring hebt. Maar je zult merken als freelancer, zal je voornamelijk benaderd worden door ZZP en MKB bedrijven en die hebben doorgaans minder te besteden. Dus kan kun je jezelf wel een uurtarief van 80+ Euro willen uitbetalen maar dan zal het waarschijnlijk niet tot een (langdurige) samenwerking komen. Als in-house SEO kun je een salaris verwachten van rond de 2000 – 4000 Euro per maand.

Is het, het waard om SEO professional te worden? Als SEO evangelist, kan ik natuurlijk onmogelijk een onpartijdig antwoord over geven maar mijns inziens volmondig ja. Het is een prachtig vakgebied, je leert iedere dag. Zeker ook veel variatie in de type opdrachten die je krijgt. En als freelance SEO professional is een mooie bonus dat je vanuit huis kan werken, soms zelfs als digitale nomade uit tropische oorden.

Verdere vragen?

Het kan zijn dat jouw specifieke vraag niet beantwoord is of dat je additionele vragen hebt. Neem vrijblijvend en kosteloos contact op. Wellicht kan ik je vragen snel over de mail beantwoorden () of anderzijds via een Zoom/Skype/Google Hangouts/Microsoft Teams call.