In een eerder artikel heb ik al eens beschreven waarom het beter is om NIET in zee te gaan met een SEO bedrijf en de alternatieven. Mocht je toch per se een SEO bedrijf willen inzetten of welke andere soort SEO partij dan ook, dan zijn er een aantal belangrijke punten die je idealiter in ogenschouw neemt, om jezelf een fiasco te besparen.
Het verkeerde SEO bedrijf kiezen kan een hoop onnodige kosten, frustratie en stress opleveren, ik ken de verhalen van mijn klanten die voorheen helaas ten prooi zijn gevallen aan dubieuze bedrijven.
Enfin, bij deze de meest belangrijke punten:
– Lock-in effect
Ik heb bedrijfskunde gestuurd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. En er was een term dat noemen ze een ‘lock-in effect’. Wat dit inhoudt is dat wanneer je stopt met betalen voor iets, alles wegvalt. Anderzijds dat het lastig is om te verhuizen naar een andere aanbieder, door contract, of bijvoorbeeld doordat het veel werk en tijd kost en je er simpelweg geen zin in hebt.
Sommige SEO bedrijven wanneer je stopt met samenwerken met ze, gaan ze verwijzingen naar jouw website weghalen, of daar dreigen ze in ieder geval mee. Dat is in de meeste gevallen niet illegaal, ook verre van netjes natuurlijk.
Een belangrijk onderdeel van SEO is namelijk het linkprofiel van je website. Dit is de autoriteit van jouw website in de ogen van Google. Dus wat veel SEO bedrijven doen is, zij trekken links aan naar jouw website. Derde website gaan naar jouw website verwijzen. In sommige gevallen hebben deze SEO bedrijven volledige controle over deze ‘links’.
De hele verkoop pitch van SEO is juist dat je aan iets bouwt, organisch voor de lange termijn, en zo een lock-in samenwerking doet dat helemaal teniet. In dat opzicht bezien is het eigenlijk vergelijkbaar met Google Ads, daar geldt ook, zodra je stopt met betalen valt alles weg.
Overigens die dreigementen in sommige gevallen is het gewoon bluf. Echte goede legitieme verwijzingen op derde websites zijn lastig weg te halen. Dit omdat onafhankelijke redacties daar niet aan mee willen werken. Wanneer het wel een dreigement is met tanden in de mond, is wanneer de links staan op websites in beheer van het SEO bedrijf zelf. Maar vaak zijn dit links van inferieure kwaliteit, dus dan geen man overboord als die links weg gaan vallen, daar zal je hoogstwaarschijnlijk geen enkele negatieve impact door ervaren.
– Wat voor links zullen aangetrokken worden?
Links zijn dus een vrij belangrijk onderdeel van SEO. Op dit moment geldt meer dan ooit, kwaliteit over kwantiteit. Er zijn echter nog heel wat SEO bedrijven in Nederland merk ik die vooral voor (goedkope) kwantiteit gaan.
Voor zo een 5 Euro kun je bijv. op websites zoals Fiverr een backlink pakket aanschaffen met honderden zo niet duizenden (spam) links. Wellicht kunnen ze zo indruk maken met hoeveel ‘werk’ ze verzet hebben, maar deze links in het meest positieve geval doen ze niets voor jou, maar er is enig risico dat het de vindbaarheid van jouw website juist kan schaden.
Waak ook voor SEO bedrijven die vooral aan linkruil doen, of plaatsingen regelen op kunstmatige uitgestorven websites die alleen maar dienen voor ‘linkbuilding’.
Kijk tevens uit voor SEO bedrijven die veel budget willen uittrekken om samen te gaan werken met zogenaamde mamabloggers of lifestyle blogs. Indien jij een autobedrijf runt, dan is dit thematisch simpelweg niet relevant. En dus zal weinig impact hebben in Google. Het is makkelijk om een samenwerking aan te gaan met een mamablogger dat is waarom veel SEO bedrijven dit willen doen voor je, maar veel zin heeft het niet in de meeste gevallen, het kost alleen maar veel geld.
– Bezigheidstherapie
Sommige SEO bedrijven willen vooral analyseren, rapporteren en communiceren tot men een ons weegt. Natuurlijk zijn deze werkzaamheden nodig. Maar het zou niet zo moeten zijn dat dat het enigste wat ze doen is: analyseren aan de zijlijn. Indien je resultaat wilt bereiken met een SEO campagne, dan dient men de handen vuil te maken.
– Welke gereedschappen gebruiken ze
Net zoals met een tandarts, dokter of klusjesman hoop je dat het SEO bedrijf de beste tools inzet om jouw website optimalisatie te verbeteren. Op dit moment zijn de beste SEO tools: Ahrefs en SEMrush. Deze zijn uitgebreide tools met de beste zoekwoorden en link data. Deze zijn aan de prijs, beide kosten ongeveer 100 Euro per maand abonnement kosten. Er zijn helaas SEO partijen die hierop besparen en minderwaardige soms alleen kosteloze tools gebruiken. Op zich kan men redelijk werk afleveren door te vertrouwen op louter gratis tools of goedkope tools, maar het zal waarschijnlijk geen top werk zijn.
– Ethiek, white hat versus black hat en legaliteit
Om tot duurzame resultaten te komen die de tand des tijds zullen doorstaan, ook nadat de SEO partij klaar is met haar werk, is het zaak dat men werkt volgens de richtlijnen van Google. En dus niet shortcuts nemen om tot sneller resultaat te komen door de regels van Google aan de laars te lappen.
Er zijn globaal gesproken drie scholen in SEO land.
White hat: spelen strikt volgens de richtlijnen van Google.
Grey hat: zoeken de grenzen op van het toelaatbare.
Black hat: doen activiteiten die expliciet tegen de richtlijnen van Google zijn voor snel resultaat.
Als je een serieus bedrijf runt, waar je duurzaam en organisch wilt bouwen aan de online aanwezigheid van de bedrijfswebsite, dan wil je eigenlijk alleen maar samenwerken met white hat SEO bedrijven. Gray hat wellicht indien je enige risico tolerantie hebt. Maar black hat SEO is eigenlijk alleen maar relevant voor websites waar men niets om geeft. Een website waarmee men hoopt korte periode veel en snel geld te verdienen, maar die uiteindelijk op de klippen zal storten.
Overigens, is de meeste black hat SEO legaal. De overheid, Belastingdienst en minister van justitie zullen er niet wakker van liggen als je snel veel geld verdiend met een blackhat SEO website, zolang het onderwerp van de website niet aanzet tot haat of dat er sprake is van link plaatsing op derde websites middels hacking. Dat zijn natuurlijk wel activiteiten die verboden zijn volgens de Nederlandse wet.
Helaas is er een Belgisch SEO bedrijf dat vrij berucht is eigenlijk in de SEO gemeenschap. Wat zij doen is teksten overnemen van Nederlandstalige websites, die ‘scrapen’ ze. En dan gebruiken ze die teksten om links te plaatsen naar de eigen klanten. Dit is illegaal, want je mag niet zonder toestemming teksten stelen voor eigen gewin. Het lijkt lastig te zijn echter om dit gedrag aan banden te leggen want het is al jaren aan de gang. Overigens, lijken deze activiteiten sowieso weinig zoden aan de dijk te zetten qua SEO resultaten. Dus het is vrij kansloos: en het is illegaal, en het werkt matig tot slecht of zelfs helemaal niet. Onnodig om te zeggen maar met dit soort partijen wil je geen samenwerking aangaan.
Vragen om juist niet stellen en punten om geen aandacht aan te besteden (of als diskwalificatie te gebruiken)
– Hoeveel kost het om op #1 te komen?
Kan niemand voorspellen, is koffiedik kijken. We kunnen een schatting doen, maar neem met een korreltje zout.
Aan de andere kant is dit wellicht juist een vraag om te stellen om een SEO bedrijf te diskwalificeren. Indien het SEO bedrijf stellig beweert wellicht zelfs garanties geeft dat men aan kop gaat komen voor een bepaald bedrag voor een bepaald zoekwoord: 99.99% zijn dat oplichters. Niemand kan garanties geven namelijk wanneer het aankomt op rangschikkingen in de organische zoekresultaten van Google.
– Hoe lang duurt dat (aan kop komen)?
Idem. Zijn vele factoren in het spel en we zijn afhankelijk van een derde partij Google, en SEO verbeteringen kost tijd voordat de zoekmachine gigant dit oppikt en de zoekresultaten naar gelang aanpast. Google is daar soms relatief rap in, maar vaak laat het even op zich wachten. Ook hier, als het bedrijf garanties geeft, met te veel zekerheid beweringen maakt zou ik alleen maar achterdochtig door worden.
– Formele kwalificaties
In dit artikel beschreef ik al eens dat er niet zoiets bestaat als een SEO certificaat. Er zijn in Nederland een aantal partijen die zoiets aanbieden maar dit is niet officieel van Google, en voor mij als industrie expert zeggen ze ook vrijwel niets.
Overigens is het zo dat sommige SEO bedrijven prominent op de website tonen dat ze ‘Google Partner’ zijn. Zij willen bijna de indruk doen wekken, dat zij speciale privileges hebben bij Google omtrent de organische rangschikkingen. Echter Google Partner en andere kwalificaties van Google beslaat alleen de advertenties, dus Google Ads (voormalig AdWords). Voor SEO, het organische deel van de zoekresultaten heeft Google GEEN kwalificaties. Dat een bedrijf een ‘Google Partner’ is zegt dus helemaal niets, nada, niks, noppes over de SEO competenties van dit bureau in kwestie. Het zegt alleen dat ze onderwezen zijn in betaald adverteren, wat een wezenlijk ander vakgebied is.
Er zijn dus een aantal partijen zowel in Nederland als het buitenland die niet-officiële certificering uitreiken inclusief een badge om op de website te tonen. Ik kan daar kort over zijn: geen daarvan steekt met kop en schouders boven het maaiveld uit. Zo een kwalificatie betekent alleen dat de mensen binnen dit bedrijf een bepaalde cursus gevolgd hebben en afgerond hebben en enige academische kennis vergaard hebben. Echter naar mijn ervaring, als SEO specialist leer je het meeste van de praktijk, niet van academische ‘whiteboard-achtige’ cursussen die vaak al na een paar maanden achterhaald zijn omdat het SEO vakgebied zo dynamisch is en constant in beweging is.