Op zoek naar een SEO bedrijf om mee samen te werken? In een eerder artikel heb ik al eens uitgelegd wat mij precies tegenstaat, aan het samenwerken met SEO bureau’s of corporate SEO bedrijven.  Mijns inziens is het vrijwel nooit de juiste keuze.

Wat dan wel, hoor ik je denken. Zeker wij van WC eend adviseren WC eend? Voor de goede orde over het algemeen heb ik een wachtlijst. Op moment van schrijven zit ik dus niet echt te wachten op nog meer werk. Enfin, de reden dat ik dit artikel schrijf is dat ik nog steeds met veel ZZP’ers en MKB’ers in contact kom die in verleden de handen gebrand hebben aan een SEO bedrijf. En daardoor een beetje een zure nasmaak hebben omtrent ‘dat hele SEO gebeuren’. Het hoeft niet zo te zijn. Er zijn betere alternatieven.

Alternatief #1: DIY

De beste SEO mijns inziens ben je uiteindelijk zelf. Dit omdat jij de meeste vakinhoudelijke kennis hebt omtrent wat je doet. En ook heb je de meeste overzicht omtrent je niche en industrie, kennis omtrent concurrenten, karakteristieken van je ideale klant en meer. SEO is gedeeltelijk marketing werk en deze kennis helpt dus enorm.

Alternatief #2: werken met een freelancer

Freelancers zijn scherper dan SEO bedrijven is mijn ervaring. Ze ervaren meer verantwoordelijkheid. Als je als SEO freelancer geen resultaten behaald, kun je je niet verschuilen achter een corporate identiteit.

Ikzelf ben een SEO freelancer, maar heb het vaak dus te druk om nieuwe projecten aan te nemen. Daar is een wachtlijst voor. Indien je geen geduld hebt, dan beveel ik de volgende concullega’s aan:

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be

Alternatief #3: in-house halen

Indien je geen tijd en/of zin hebt om SEO zelf te leren. En je ziet samenwerken met een freelancer niet zitten. Maar je hebt aanzienlijke middelen. Dan kun je het beste SEO in-house halen. Dus iemand aannemen binnen jouw bedrijf met als taak SEO. Of je kunt het takenpakket van de CMO uitbreiden met SEO. Want laten we wel wezen: SEO is vandaag de dag een van de belangrijkste marketing kanalen. Offline werkt steeds minder goed. Mensen worden blind voor online advertenties. Het beste is om aanbevolen te worden door Google, een organisatie die veel mensen vertrouwen (maar laten we niet beginnen over privacy perikelen), in de organische zoekresultaten.