Iedereen die beschikking heeft over een computer kan tegenwoordig een website maken. Met contentmanagementsystemen zoals WordPress hoef je allang geen genie meer te zijn om een website er prima uit te laten zien.
Maar goed, dan ben je er natuurlijk nog niet. Je website ziet er misschien mooi uit, maar het geld loopt nog niet echt binnen. Volgens Seph Fontane Pennock komt dit omdat je website niet lean is. Hij schreef er een boek over.
Inhoudsopgave
Wat is ‘lean’?
In zijn boek, genaamd ‘De Lean Website’ vertelt Pennock hoe je je website, en op die manier je business, lean kunt maken. De term komt van origine uit de jaren ‘80, en betekende destijds werken met zo min mogelijk (tijd)verspilling. Volgens Seph is ‘lean’ de beste en meest efficiënte manier om een business te starten. Je zit geen uren meer naar je beeldscherm te turen en zorgt ervoor dat je business voor jou werkt, in plaats van andersom.
Het boek is geen roman die je in een keer uitleest, maar een handleiding die je pakt wanneer je hem nodig hebt. Heb je nog helemaal geen winstgevende online business? Dan raad Seph aan om vooraan te beginnen. Het stappenplan waar hij mee werkt gaat als volgt:
- Idee
- Probleem
- Doelgroep
- Oplossing
- Product
- Lanceren
- Cijfers
- Website
- Trechter
- Bereik
- Schalen
In zijn boek gaat Seph diep in op elke stap, en helpt hij je door middel van bepaalde ‘lean-in oefeningen’ om jezelf, je doelgroep, je product en je business beter te leren begrijpen. Hieronder een korte rundown van een aantal punten uit het boek, zodat je alvast wat inspiratie op kunt doen.
Selecteren van een idee
Een onderneming begint natuurlijk met een idee, maar een probleem waar veel ondernemers mee kampen is dat ze teveel dingen tegelijk willen doen. Aan de hand van de zogenaamde lean-in invuloefeningen helpt Pennock je hier met het selecteren van een idee. Zo staat in dit hoofdstuk een canvas, een waar businessplan op een A4’tje.
Doelgroep
We weten het allemaal, het vinden van je doelgroep is enorm belangrijk. Seph weet hier een interessante draai aan te geven. Hij beschrijft dat je oprecht moet houden van je doelgroep, zodat je hen beter begrijpt en het juiste product kunt bieden. Al lezend begin je na te denken over je eigen doelgroep. Want weet je eigenlijk wel goed wie je producten koopt? En waarom?
Oplossingen bedenken
Seph weet een paar keer de spijker op zijn kop te slaan in dit boek. In hoofdstuk vijf, dat over oplossingen gaat, schrijft hij: ‘’De beste manier om de juiste oplossing voor je probleem te vinden is door het probleem beter te begrijpen dan je doelgroep.’’ Soms kan Seph’s uitleg wat warrig worden, omdat er zoveel informatie op de lezer af komt. Hij lost dit goed op door concrete voorbeelden te geven. Daarnaast komen ook hier de lean-in oefeningen weer terug.
De groei van je bedrijf verzekeren
Aan het begin van het boek schrijft Seph: ‘’Als je maar één hoofdstuk van dit boek leest, lees dan hoofdstuk 8.” Hier praat hij over het meten van cijfers, en op welke cijfers je je als online ondernemer moet focussen. Er wordt helder uitgelegd hoe je een piramide kunt maken van de cijfers die voor jou het belangrijkste zijn. Hierdoor verspil je minder tijd in de zee van website-analytics.
Website
Het is opvallend dat de daadwerkelijke website pas zo laat aan bod komt in het boek, maar al lezend is dat logisch: je website is namelijk een tool, geen doel op zich. Met de vijf B’s (brutaal, belofte, beeld, bewijs en beweging) en enkele andere voorbeelden helpt het boek je op weg om de tekst op je website aantrekkelijk te maken. Daarnaast wordt de basis van SEO besproken, waarbij de belangrijkste boodschap is: Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines.
Voor wie is dit boek?
Het boek is voor iedereen die een online onderneming heeft of die op wil starten, en hier zoveel mogelijk uit wil halen. Veel (nieuwe) ondernemers hebben het gevoel dat ze maar wat aan het doen zijn en missen professionele begeleiding, dit boek kan daarbij helpen. De titel is dus enigszins verwarrend, want het gaat over veel meer dan alleen het maken van een goede website.
In 160 pagina’s weet Seph je business op zijn kop te zetten. En door middel van de vele links, lean-in oefeningen en voorbeelden die in het boek verwerkt zijn, weet ‘De Lean Website’ zich te onderscheiden. In het boek is de input van 50+ experts verwerkt die allemaal winstgevende websites hebben en weten hoe ze het spelletje moeten spelen. Hoewel de stroom aan informatie soms wat veel is, helpen de oefeningen en voorbeelden om de nodige duidelijkheid te geven. Daarnaast dient het boek ook als naslagwerk, en daardoor is ‘ie z’n geld meer dan waard.
Wil je meer te weten komen over Seph, het boek of online business in het algemeen, luister dan ook naar onderstaande podcast.
Over het boek
Titel: De Lean Website
Auteur: Seph Fontane Pennock
Jaar: 2016
Nummer: ISBN 9789090296906
Type: Boek, 160 pagina’s (hardcover)
Prijs: € 24,75
Bestellen: https://leanwebsite.nl/boek/