Helaas zien we nog steeds veel oplichting vandaag de dag via het internet. Zo zijn er bijv. tal van Chinese nep webshops die Nederlandse consumenten oplichten. Lees meer daarover op de website van de Consumentenbond. Ook zijn er gewoonweg webwinkels die een prestatie leveren die onder de maat is wat betreft de levering en de service.

Wat Google ten koste van alles wilt voorkomen is zoekmachine gebruikers verwijzen naar dit soort malafide of middelmatige partijen. Omdat dit negatief zou reflecteren op de zoekmachine gigant zelf. Google met al haar middelen, en de slimste personeel die je je maar kunt wensen, heeft meerdere methodes om de betrouwbaarheid van een webshop te doorgronden.

Een van die middelen is sentiment analyse m.b.t. klantenbeoordelingen. Google kan dankzij inzetten kunstmatige intelligentie taal steeds beter begrijpen. Dankzij sentiment analyse kan de slimme zoekmachine vaststellen of een review of bewering positief is of negatief.

Wat je wilt is een keurmerk die klanten review data gestructureerd verwerkt op een manier die makkelijk te verteren is voor zoekmachines. Een voorbeeld van hoe Google dit verwerkt:

Reviews in Google Mijn Bedrijf Profiel

Idealiter heeft Google meerdere onafhankelijke bronnen tot haar beschikking die haar een beeld geven omtrent de kwaliteit van de dienstverlening van jouw webshop. Eén van de belangrijkste bronnen is een legitiem klantbeoordelingen platform.

Een andere belangrijke reden om een klantbeoordelingen badge of widget aan te voeren op een webwinkel m.b.t. SEO zijn gebruikerssignalen. Webwinkel recensie systemen zijn vandaag de dag ingeburgerd bij de Nederlandse web consument. Ze verwachten dat een reputabele webwinkel een klantreview systeem aanvoert. Het ontbreken hiervan kan leiden tot negatieve gebruikerssignalen.

Wat bedoel ik met gebruikerssignalen? Gebruikerssignalen zijn statistieken die Google kan meten omtrent het gedrag van bezoekers van jouw webwinkel vanuit de zoekresultaten van Google. Bijvoorbeeld, wat is de bounce rate? De bounce rate is het percentage mensen dat vrijwel direct na het landen op jouw webwinkel op de terugknop van de internet browser drukt. Dit is een negatief signaal. Als jouw webwinkel geen reviews toont, dan is er een aanzienlijke kans dat meer mensen zullen ‘bouncen’, wat dus niet goed is voor je Google rangschikking. Idealiter zien bezoekers van jouw webwinkel direct bij het landen al een embleem van het systeem dat je gebruikt. En wanneer zij hier op klikken kunnen zij voornamelijk positieve uitingen lezen van voorgaande klanten over jouw webshop.

Een derde toegevoegde waarde van een review platform is user generated content. User generated content is inhoud gepubliceerd door klanten van je website. Dit kan een beschrijving zijn van jullie producten of diensten en alsmede afbeeldingen daarvan. Google stelt unieke relevante content toegevoegd door gebruikers op prijs. Daarbij bespaart dit jou energie en moeite, de klanten schrijven al voor/over jouw webshop. En wat derden zeggen over jou is een stuk geloofwaardiger dan wat je over je zelf schrijft.

Criteria klantreview tools

Er zijn in Nederland meerdere opties beschikbaar voor webwinkeliers. Not all are created equal. Er zijn een handvol criteria waar je een platform op kan toetsen.

Idealiter is een systeem:

– Betaalbaar (niet te hoge maandelijkse kosten, moet niet ten koste gaan van je marketing budget)
– Biedt een Google (SEO) vriendelijk geprogrammeerde plugin of widget
– Eenvoudig te implementeren qua techniek in website systeem of koppelingen met bekende website systemen
– Makkelijk in gebruik
– Steekt juridisch (AVG) solide in elkaar

Om je onderzoekwerk te besparen. Mijn geprefereerde klantreview in Nederland voor webshops is: Klantenvertellen. Deze scoort uitstekend op al de eerder genoemde criteria. En zet ik dus in voor al mijn klanten. Specifiek voor webwinkels is er Kiyoh. Hetzelfde bedrijf als Klantenvertellen zit daarachter. Specifiek voor tandartsen hebben zij dan nog Patiënten Vertellen. Al heb ik op moment van schrijven nog nooit tandartsenpraktijken als klant gehad, dus met dat specifieke platform heb ik nog geen ervaring, maar ik neem aan dat deze ook solide in elkaar steekt.