De proof is in de pudding toch? Een goede SEO specialist is er eentje die zelf hoog in de zoekresultaten staat voor termen zoals ‘SEO specialist’. Mijns inziens niet per se. Als een partij hoog in de zoekresultaten van Google staat, voor een competitieve term zoals ‘SEO specialist’, dan kun je er zeker van uitgaan dat ze gedegen kennis hebben van hoe een zoekmachine werkt. Echter, dat betekent nog niet dat zij ook een geweldige job voor jou gaan doen. Er zijn partijen die zijn heel goed in SEO voor zichzelf doen. Maar wat ze voor klanten doen is niet om over naar huis te schrijven. Met de name bij de grotere bureaus ben je toch voornamelijk een nummertje. Voor SEO is dat zeker geen goede zaak. Het liefste wil je een expert die toegewijd is, en zichzelf vastbijt in jouw situatie.

Enfin, ik wil niet dat dit een Wij van WC-eend adviseren WC-eend artikel wordt. Bovendien, over het algemeen zit ik compleet volgeboekt met opdrachten, dus de kans is aanzienlijk dat ik je op korte termijn niet kan helpen.

Ik wil je wel een slechte eerste ervaring met SEO dienstverlening besparen, omdat dit onze hele industrie schaadt. Er zijn namelijk veel bedrijven die flut werk leveren voor te hoge prijzen, en dat irriteert mij persoonlijk enorm. Weer andere SEO partijen lichten proactief op, of zijn zelfs illegaal bezig, er is een partij uit België die steelt website teksten bijvoorbeeld van Nederlandstalige websites om zodoende SEO te bedrijven voor de klanten. Dat is absurd, en dit soort misstanden draaien we idealiter de nek om, door simpelweg niet meer in zee te gaan met dit soort partijen zonder scrupules. Zij profiteren van de onwetendheid van de consument.

Het beste ga je sowieso niet met de eerste beste partij in zee die je ongevraagd benaderd via de mail of sociale media. Lees vooral de klantenbeoordelingen, en evt. de cases die ze publiceren op de eigen website. Veel partijen bieden ook wel een gratis consult aan of kennismaking, dan kun je kijken wat voor gevoel je er bij krijgt.

Enfin, bij deze een lijstje van concullega’s die ik kan aanbevelen, waarvan ik vrij zeker ben dat je hier in goede handen bent.

NaamOndernemingLandWebsite
René Greve
René Greve
NL Renegreve.nl
Hans KeerenQonvertNL Qonvert.com
Rutger SteenbergenSEO ZwolleNL SEOZwolle.nl
Bert van der MeerVDMmarketingNLVdmmarketing.nl
Daniël GruppenPuurwebNLPuurweb.nl
Nathan VeenstraOptimus OnlineNLOptimus Online
Kim PittoorsNethitNLNethit.nl
Bart van der MeerKlik ProcesNLKlikproces.nl
Michiel BrandTekstmeesterNLTekstmeester.nl
James GroenemansOnline Marketing MonkeyBEOnline Marketing Monkey
Frederik VermeireWiSEOBEWiSEO.be
Jeroen PersynJeroenPersyn.beBEJeroenPersyn.be
Kevin VertommenFuseoBEFuseo.be
Pieter VerschuerenTorseoBETorseo.be

Heb je twijfels over je huidige SEO dienstverlener? Stuur me gerust een mailtje en ik kan beknopt mijn licht daar op laten schijnen.

Verder in onze industrie. Het gezegde goedkoop is duurkoop gaat zeker op. Als iemand je belooft voor een peulenschil aan kop te kunnen krijgen in Google voor een lucratief zoekwoord, dat zal waarschijnlijk op een fiasco uitdraaien. Het betekent ook weer niet dat SEO per se duur is, zeker niet. Maar als het te goed klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook.