Op zoek naar betaalbare doch kwalitatieve SEO ondersteuning? Er zijn globaal 3 types SEO dienstverleners waar je rekening mee kan houden. Ik bespreek ze direct hieronder, met een schatting van de tarieven, de voor- en nadelen en vermoedelijke resultaten.

Traditionele fysieke SEO en online marketing bureaus

Deze bestaan uit meerdere personen. Hebben vaak een pand in de binnenstad. Veel toeters en bellen. En de koffie staat altijd klaar. Mijn god als ik een kwartje zou krijgen hoe vaak ik wel niet lees dat de koffie klaar staat…

Maar voor dit alles betaal je uiteindelijk ook. Verwacht tarieven ten noorden van 75 Euro.

Voordelen:

– Hebben vaak een centrale fysieke locatie die je kunt bezoeken (voor die fantastische gratis koffie!)
– Alles onder 1 kap (SEO, sociale media, e-mail marketing enzovoort)

Nadelen:

– Persoonlijke aandacht laakt vaak, je bent maar een nummertje
– Als je een minder belangrijke klant bent (lees je betaalt niet zoveel), kan zijn dat ze er een stagiair op zetten
– Trage response (minder belangrijke klanten kunnen wachten)
– Duur

Resultaten:
kunnen goed zijn, maar op zich laten wachten.

Freelance SEO specialisten

De tarieven van freelance SEO specialisten zullen doorgaans rond de 25 – 75 Euro uitvallen.

Voordelen:

– Persoonlijke aandacht
– Maatwerk
– Verregaande SEO expertise
– Snelle response (verschilt per persoon natuurlijk)
– Betaalbaar (want geen grote vaste lasten en afwezigheid overbodige franjes)

Nadelen:

– De écht goede freelance SEO specialisten hebben vaak een wachtlijst.
– Mogelijke kannibalisatie met bijv. Google Ads SEA (aparte vakgebieden)
– Tunnelvisie (een timmerman wilt alleen maar timmeren)

Resultaten:
sneller bevredigend resultaat t.o.v. bureaus. Omdat de dienstverlening meer maatwerk is, zal dit weerspiegelen in (nog) betere SEO performance.

SEO fabrieken

Dit zijn de eerder aangehaalde diensten zoals een Fiverr, zoals een The Hoth, enzovoort. De tarieven voor een pakket variëren van 5 tot 250 Euro.

Voordelen:

– Betaalbaar
– “Veel waar” voor je geld, veel kwantiteit

Nadelen:

– Hoogstwaarschijnlijk geen of nihil positieve impact op SEO performance
– Risico op Google sancties
– Vervuiling (spam) van het web en jouw linkprofiel

Resultaten:
vermoedelijk gebeurd er gewoon helemaal niets en had je je tijd en marketingbudget in veel zinnigere zaken kunnen steken. Er is een kleine doch aanwezige kans op een Google sanctie.