Iedereen wilt natuurlijk aan kop staan in de zoekresultaten van Google. Wie wil er nou op de tweede pagina van de zoekresultaten bivakkeren. Er is echt een hele slechte grap in onze industrie die luidt: de beste plaats om een lijk te verbergen is op de 2e pagina van Google; niemand komt daar.
Je wilt dus bovenaan zoekmachine Google komen. Maar steeds meer begint de vraag te rijzen, is dat nog wel lucratief genoeg? Bovenaan Google komen, zeker in meer competitieve thema’s zoals bijv. mode, reizen en interieur, is geen gemakkelijke opgave. Google lijkt sowieso bijv. in de mode industrie standaard wel Zalando aan kop te positioneren. En dan andere usual suspects zoals Bol.com en Wehkamp en noem ze maar allemaal op. Ook in reizen is het toch voornamelijk de TUI’s die je om de oren vliegen. Om daar tussen te komen vereist heel veel tijd, inspanning en budget. En dan nog is er een grote kans dat Google alsnog die grootmachten blijft prefereren. Je kunt je afvragen is het nog wel de moeite waard, dat bovenaan Google komen middels de organische zoekresultaten?
Daarbij steeds meer internet gebruikers slaan Google ook over. Gaan gewoon direct naar Bol.com, Amazon, Wehkamp, TUI.com of Coolblue. Ze zijn bekend met deze partijen, ze weten dat ze het product of dienst dat ze verlangen hier kunnen vinden tegen een scherpe prijs, met gunstige voorwaarden. Heb jij al die moeite gedaan om nummer 1 te komen in Google; maar boeit het eigenlijk niets, ze gaan geeneens naar Google. Dat is wel zuur als je honderden uren van je eigen tijd, of wellicht duizenden Euro’s aan SEO bureau budget besteed hebt.
Een andere zorg is dat Google steeds meer alles zelf wilt doen. Bijvoorbeeld reis vergelijking websites hebben steeds meer concurrentie van Google die zelf als vergelijker optreedt bij reizen gerelateerde zoekopdrachten. Sommige (informatieve) zoekopdrachten beantwoord Google zelf boven de zoekresultaten zonder dat een zoeker hoeft door te klikken naar de websites in de zoekresultaten.
Er zijn uitzonderingen. Indien je actief bent in een minder competitieve thema, dan is koppositie komen in Google zoekresultaten zonder al te grote inspanningen of duizenden Euro’s uitgaven nog steeds wel reëel. Hoe meer je jezelf specialiseert, de niche opzoekt, des te beter de kans.
Een kans om gemakkelijk hoog in Google te komen is vandaag de dag nog steeds een zogenaamd exact match domein. Dus dit is een domeinnaam + .nl exact het zoekwoord waar je voor wilt gaan. Bijvoorbeeld indien je wilt rangschikken voor overhemden, dan zou dit zijn overhemden.nl. Die is natuurlijk allang vergeven, maar soms loop je ze toch nog wel eens tegen lijf, zo een interessante domeinnaam nog vrij registreerbaar. Het is niet zo dat dat soort domeinnamen automatisch op #1 komen in Google, maar het is wel een stuk makkelijker. Je zwemt met de stroom mee, i.p.v. tegen de stroom.
Een andere manier om snel en makkelijk hoog in Google te komen is via lokaal/maps. Bij lokaal georiënteerde zoekopdrachten toont Google vaak een mapje boven de reguliere zoekresultaten. Indien voor de betreffende stad of plaats je daadwerkelijk een geverifieerd adres hebt, dan is het nog vrij makkelijk om gepresenteerd te worden als een van de 3 top resultaten voor deze zoekopdracht.