In dit artikel ga ik een pleidooi houden tegen Google Analytics, specifiek voor SEO, dus het prominenter vindbaar maken van jouw website in de zoekresultaten van Google.

1. Google Analytics is een doolhof

De interface is niet bepaald gebruiksvriendelijk en verandert nogal eens. Er zijn zelfs officiële Google Analytics trainingen.

2. Mondjesmaat keyword data

Er is vrijwel geen zoekwoorden data, zo belangrijk voor SEO te verkrijgen uit Google Analytics. Steeds meer zoektermen zijn ‘not provided’. Veel beter is het zogenaamde prestaties rapport in Google Search Console.

3. Open deur inzichten

De demografische gegevens en details v.w.b. bijvoorbeeld welk toestel bezoekers gebruiken zijn leuk en aardig. Maar vaak een open deur. Dat tegen de algemene trends in, bij een administratiekantoor de meeste bezoekers via desktop binnenkomen had ik op voorhand ook nog wel kunnen voorspellen. Wie gaat er immers thuis op de bank op een smartphone of tablet een accountancy kantoor bekijken? Vuistregel is dus dat bij typische B2B organisaties, het meeste (zinvolle) verkeer alsnog via desktop binnenkomt. Daar hoef je niet uren voor te klooien met Analytics om daar achter te komen,

4. Privacy gedoe

Google Analytics brengt enig ‘privacy gedoe’ met zich mee. De cookiebanner die je gebruikt op je website, en indien je die nog niet gebruikt, dan moet je die gaan gebruiken zodra je Google Analytics installeert.

Google Search Console daarentegen benut geanonimiseerde data. Dus niet privacy gevoelig. Wanneer je alleen Google Search Console zou gebruiken, zou een cookie pop-up niet noodzakelijk zijn.

Desalniettemin, is het waarschijnlijk dat je andere zaken op je website hebt die wel een cookie melding vereisen, en op dit vlak beveel ik CookieCode aan.