Een vraag die ik zo nu en dan hoor is of het uiterlijk van een website impact kan hebben op de vindbaarheid in de organische zoekresultaten van Google (SEO).

Men doelt dan op het grafisch ontwerp van de website. Een professioneel logo, een nette huisstijl, een goede gebruikerservaring (UX).

Welnu, Google is alle kunstmatige intelligentie ten spijt, op moment van schrijven nog steeds niet in staat om te ‘zien’ zoals wij mensen.

De bekende Amerikaanse SEO specialist AJ Kohn omschrijft het vakgebied SEO, het optimaliseren voor zoekmachines als volgt: behandel de zoekmachine als een blind vijf jarig kind. Hij vernoemde er zelfs een website naar: http://www.blindfiveyearold.com/.

Dat klinkt wat grof wellicht. Maar wat AJ probeert te zeggen is dat zoekmachines nog niet zo volwassen zijn. Dankzij recente innovaties is de leeftijd van de zoekmachine v.w.b. zaken begrijpen wellicht verbeterd van peuter naar puber. Maar de zoekmachine is alsnog blind. Video content bijv. en ook afbeeldingen is voor Google nog lastig te begrijpen wanneer er geen onderschrift of transcript bijkomt.

En idem dito voor het uiterlijk van je website.

Maar eigenlijk fungeert het gedrag van de website bezoekers als de ogen van Google.
Google kan namelijk het volgende wel meten, en zoals je weet meten is weten.

– Bounce rate

Het percentage mensen dat op je website landt, en verder geen enkele andere pagina ziet, maar terugkeert naar de zoekresultaten.

– Gemiddelde tijd op website

Hoe lang blijven ze rondhangen?

– Taak voltooiing

Stoppen met zoeken na het bezoeken van jouw website?

Mensen zullen waarschijnlijk niet lang blijven hangen op een lelijke onprofessioneel ogende website.

Tenzij dat juist is wat je wilt communiceren. Denk bijv. aan Ryan Air of de Zeeman. Als goedkoop juist je unique selling point is, en je wilt die doelgroep bereiken die prijsbewust is, dan is lelijk en aftands wellicht de way to go. Dat zal zich dan juist vertalen in positieve gebruikerssignalen. Want wanneer je te luxe / high-end overkomt dan zal dit juist budget bewuste bezoekers afschrikken.

De huisstijl zou dus idealiter, mijns inziens als zoekmachine marketing nerd, een match moeten zijn met jouw doelgroep. Ben je een advocatenkantoor of financiële instelling dan moet het natuurlijk netjes, ingetogen en betrouwbaar overkomen. Je ziet veel de kleur blauw. Deze zou volgens de consumenten psychologie associaties oproepen van vertrouwen.

Ben je juist meer een prijsvechter, dan wellicht meer felle in het oog springende kleuren.

Enfin, dit is mijn visie omtrent de (mogelijke) wisselwerking tussen SEO en grafisch ontwerp.

Schoenmaker hou je bij je leest. Ken ik partijen die je verder kunnen helpen met een professioneel grafisch ontwerp, huisstijl en logo? Ja zeker:

ContactpersoonOndernemingLocatieWebsite
Anne KraakKraakmakendRotterdam, NL Kraakmakend