Kosteloos en zonder hulp van derden bovenaan de Google zoekresultaten komen voor jouw beoogde zoekwoorden, is dat überhaupt nog mogelijk vandaag de dag?
Ikzelf als SEO evangelist ben overtuig van wél. Maar het kost wel veel tijd, moeite en energie. Ik zal in dit artikel een aantal tips delen om snel op weg te geraken naar hogere posities in Google.
Het begint allemaal bij het CMS, dat is zeg maar het website systeem dat je hanteert. Ik heb ze allemaal wel gezien in Nederland en ook internationaal. Ikzelf zou kiezen voor WordPress indien het gaat om een zakelijke dienstverlening website of een kleine webshop. En Magento indien het zou gaan om een grotere webshop (lees duizenden artikelen verkoopt men). WordPress is vrij gemakkelijk om mee te werken ook voor de leek. Magento is wat lastiger, maar ook geen hogere wiskunde mijns inziens. Er zijn een aantal webwinkel software verhuur platformen hier in Nederland. Ik heb daar eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen mee. Ze zijn star en rigide. De support laat vaak te wensen over. Ze hebben de mondvol van hoe SEO vriendelijk ze wel niet zijn. Maar in de praktijk valt dat vies tegen. Niet hier je fundament neerzetten dus.
Qua zoekwoorden onderzoek. Je moet natuurlijk weten waar zoekt jouw ideale klant op? Er zijn tools hiervoor zoals Ahrefs en SEMrush, maar die komen met abonnement kosten van ca. 100 Euro/maand. De meeste (nieuwbakken) website eigenaren zitten daar niet op te wachten. Een gratis meer dan acceptabel alternatief is: https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/. Op Google hoef je ook niet meer te rekenen, zij geven alleen gedetailleerde zoekwoorden data vrij indien je een betalende klant van Google Ads bent.
Qua website en website inhoud optimalisatie is de kosteloze Yoast plugin van de Nederlander Joost de Valk aan te bevelen indien je gekozen hebt voor een WordPress website: https://nl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/. Maar er zijn ook wel alternatieven voor te vinden voor Magento en andere CMS.
Dan is het nog zaak om ervoor te zorgen dat jouw website een autoriteit wordt in de ogen van de zoekmachine. Dit doe je door verwijzingen aan te trekken van derden. Idealiter zijn dit websites binnen jouw industrie of vakgebied, geen directe concurrenten maar wel qua thema verwant. Bijv. indien je een voeding blogger bent, dan zou een verwijzing van Voedingscentrum geweldig zijn. Of als je een interieur webwinkel runt, dan is een verwijzing van VT wonen top. In de praktijk is dit helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn ook zogenaamde bedrijvengidsen waar je de gegevens van je website kunt aanmelden en daarbij een verwijzing ontvangt naar jouw website. Een voorbeeld van zo een website is telefoonboek.nl. Daar kun je in principe geheel kosteloos een verwijzing naar jouw website behalen.
In principe kun je nooit genoeg kwalitatieve inhoud publiceren op je website (naar gelang zoekwoorden onderzoek). En je kunt nooit genoeg top verwijzingen ontvangen van derden. Met name aan deze twee aspecten wil je blijven schaven totdat die gedroomde koppositie in Google behaald is. Dit is in een notendop hoe je gratis, onafhankelijk en zonder advertenties af te nemen bij Google bovenaan de zoekmachineresultaten kunt komen.