Om met de deur in huis te vallen, nee link ruilen is vrijwel zinloos. Een link ruil is wanneer twee website eigenaren de handen ineens slaan. You scratch my back I scratch your back. Als je denkt dat je een mega corporatie als Google met de slimste ingenieurs ter wereld voor de gek kunt houden, dan heb je dat waarschijnlijk mis.

Wat maakt linkruil zinloos? Vaak kom je op een zogenaamde linkpartner pagina terecht. Daar staan letterlijk honderden links naar tal van websites. Je kunt link waarde zien als een taart. In hoe meer stukjes je deze snijdt, des te kleiner stukje krijgt iedereen. Dus als jouw website vermeld staat op een pagina waar naar honderden andere sites verwezen wordt: het zal gaan zoden aan de dijk zetten.

Voordelen link ruilen

– Kosteloos
– Kost relatief weinig moeite en tijd

Nadelen

– Miniem impact
– Tegen richtlijnen Google, en dus risico op sanctie (penalty)

Conclusie

Voor jou als ondernemer zijn er meer waardevolle zaken om je tijd aan te besteden mocht je zelf in de weer willen met SEO.