Tegenwoordig neemt het internet een centrale plek in, in ons leven. We vinden steeds vaker producten online i.p.v. in het plaatselijke winkelcentrum bijvoorbeeld. Wat is de laatste keer dat je iets gekocht hebt of een dienst afgenomen hebt op basis van offline reclame, zoals een poster in een bushokje of in de metro bijvoorbeeld, of een billboard langs de weg? Niemand kijkt daar meer naar. We zijn advertentie blind geworden. Dit noemt marketing genie Seth Godin ook wel interruptie marketing. Dus je stoort mensen in hun dagelijkse bezigheden om jouw product of dienst te promoten.

Hoeveel beter is het dat potentiële klanten jou vinden in zijn of haar zoektocht. Meest voorname manier daarvan is een Google zoekopdracht. Dus iemand zoekt naar een oplossing voor zijn of haar probleem of verlangen, en toevallig staat jouw website helemaal bovenaan de zoekresultaten. Het lijkt op een aanbeveling van de grote Google. Een partij die we redelijk vertrouwen. Ik denk dat er geen betere reclame denkbaar is dan een aanbeveling van Google. Voordeel van online reclame is ook dat het doorgaans veel goedkoper is dan offline reclame. Prominente zichtbaarheid in de Google zoekresultaten zal vele malen goedkoper zijn dan een TV reclame of radio spotje. Vandaar de reden dat met name ZZP en MKB steeds vaker kiezen voor een online reclamebureau.