Je vraagt je wellicht af, wat maakt SEO voor het MKB anders, dan SEO voor een partij als Coolblue, Bol.com of Leen Bakker? Eenvoudig: dat soort grote jongens hebben diepere zakken. Als MKB zal je met een online marketing campagne uitermate zuinig moeten omgaan. Ik zie dagelijks in de praktijk SEO campagnes van grote bedrijven waar wezenloos als een kip zonder kop duizenden Euro’s uitgegeven wordt aan mama en lifestyle blogs bijvoorbeeld. Vrij zinloos, omdat Google veel waarde hecht aan relevantie. Indien je een onderneming runt in raamdecoratie bijvoorbeeld, dan wil je veel liever terecht komen op gespecialiseerde wonen en interieur magazines. Dat zijn de vermeldingen waar Google wél aandacht aan besteed.

Helaas zijn veel van de wonen magazines en ook andere thema publicaties peperduur. Maar er zijn een aantal spelden in de hooiberg. Sites met veel autoriteit en verkeer in Google maar voor een buitengewoon gunstige prijs, een top deal. Ik heb door de jaren heen een uitermate goed overzicht gekregen van dit soort promotie mogelijkheden in alle mogelijke niches, en zelfs voor in het buitenland. Ik kan jouw bedrijf gidsen om op verstandige wijze budget in te zetten om reuzen stappen te kunnen maken in de organische zoekresultaten van Google.

Qua website optimalisatie. In jargon noemen we dit de on-page, en zoekwoorden onderzoek en competitie analyse, hanteer ik een bijna socialistisch uurtarief van 12.5 per Euro. Zó laag, dat kan toch niet goed zijn? Laat me verklaren. SEO voor het MKB is zwoegen. Het is vele uren, soms monotoon werk. Indien je niet de uren maakt, dan kunnen er geen zoden aan de dijk gezet worden. Soms wel, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Enfin, indien ik mijzelf een royaal ‘Nederlands’ uurtarief zou uitbetalen, dan komen we nooit tot het punt dat de campagne zichzelf terug verdiend. Dan trek je allang de stekker eruit. SEO is namelijk niet spannend qua flitsende snelle resultaten. Indien je dat wilt kun je beter aan de Google Ads gaan, daar betaal je per klik en kom je direct in de zoekresultaten te staan prominent. SEO is een marathon niet een sprint. Indien je er als MKB iets van wilt maken, zullen we veel werk moeten verzetten.