Waarom social media en zoekmachine optimalisatie hand in hand gaan

Er is door de jaren heen veel gezegd en geschreven over de invloed van sociale signalen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Zo is het al tijden bekend dat deze signalen geen directe invloed op je ranking hebben: Google geeft dit zelf aan. Zijn Facebook likes en shares, Twitter shares en Google +1’s dan helemaal niets waard?

Integendeel. Sociale signalen kun je op een indirecte manier wel degelijk gebruiken voor het verhogen van je positie in Google. Ze vergroten je bereik, je naamsbekendheid en je reputatie. Ze vergroten het directe verkeer naar je website. Dit is bekend.

Er is echter nog een manier om social media succesvol in te zetten: als linkbuilding strategie.

Social media als linkbuilding strategie

Ook in 2016 is het hebben van een goed linkprofiel en waardevolle backlinks nog steeds een van de belangrijkste ranking factoren.

Tegenwoordig richt een succesvolle linkbuilding strategie zich niet meer op het verkrijgen van een zo groot mogelijk aantal backlinks. Het gaat des te meer om links die er toe doen. Links die afkomstig zijn van websites met een goede reputatie en veel autoriteit bijvoorbeeld.

Een factor die vaak over het hoofd gezien wordt, is hoe we deze links verkrijgen.

Een bekende manier is door middel van het plaatsen van gastblogs op andere websites binnen jouw niche. Deze links zijn waardevol, vooral als deze websites een hogere autoriteit hebben dan je eigen website.

Echter ben ik er van overtuigd dat links die je ‘verdiend’ hebt nog veel waardevoller zijn. Hiermee bedoel ik de links die je zonder enige inmenging hebt verkregen en die waarde toevoegen aan de content van de linkende partij.

Dit is waar de kracht van social media om de hoek komt kijken. Met de juiste inzet van social media vergroot je de kans op ‘natuurlijke’ links aanzienlijk. Hoe vaker je content gedeeld wordt op social media, hoe meer mensen dit kunnen ontdekken. Hoe meer mensen het ontdekken, hoe meer mensen ernaar kunnen linken.

Sociale signalen

Bereik de 1% aan actieve internetgebruikers

Likes en shares zijn geen op zichzelf staande ranking factoren, maar kunnen de ranking wel degelijk op een indirecte manier beïnvloeden. We moeten namelijk kijken naar wat er na de share of de like gebeurt.

Elke share op social media vergroot het bereik van je artikel. De waarde van een enkele share is moeilijk vast te stellen. Het gaat hierbij niet alleen om het aantal volgers van degene die je content deelt, maar ook om wie deze volgers zijn.

Volgens de 90-9-1 regel draagt slechts 1% van de internetgebruikers actief bij aan het internet, 9% doet dit af en toe en 90% leest wel content maar levert nooit een bijdrage. Het is zaak om je content onder de aandacht te brengen van deze 1% aan actieve bijdragers. En dat niet alleen: het moeten ook nog de actieve internetters binnen jouw niche zijn.

Klinkt dit als een onmogelijke opgave? Dat valt in de praktijk wel mee.

Ook op het gebied van social media geldt: publiceer waardevolle content

Stel dat je artikel 50 keer gedeeld wordt via social media. Als we er vanuit gaan dat deze 50 delers allen 100 (unieke) volgers hebben komen we al uit op een potentieel bereik van 5000 potentiële lezers.

Zelfs als slechts 100 van de 5000 potentiële lezers het artikel daadwerkelijk lezen, zit hier volgens de 1% regel nog steeds 1 actieve internetter bij. Vindt deze persoon je content waardevol genoeg om ernaar te linken via zijn of haar website? Bingo.

Google geeft al lange tijd aan dat het zich concentreert op de zoekintentie van de gebruiker en dat waardevolle content hierbij de voorkeur krijgt. Ook in het geval van social media shares is het belangrijk dat je content waardevol is, anders deelt men het niet.

Dit betekent ook dat het schaalbaar is: betere content betekent meer shares, meer shares betekent meer potentiële ‘1%-ers’, meer 1%-ers betekent een grotere kans op natuurlijke links.

Leuke teksten scoren op Facebook en Twitter

Een blik op de toekomst: samenvoeging van zoekmachines en social media

Zoals met elke regel is er een uitzondering: Google+, het eigen social media kanaal van Google. Een +1 via Google+ heeft wel degelijk invloed op de zoekresultaten. Ik heb al eerder geschreven over hoe de grenzen tussen de verschillende Google diensten aan het vervagen zijn. Hierbij mag Google+ ook gerust genoemd worden.

Wanneer je een invloedrijk persoon volgt via Google+ en deze persoon geeft een plus aan een bepaald artikel, dan zal dit artikel eerder voorkomen in je zoekresultaten. Hierbij wordt zelfs vermeld wie van je Google+ connecties met dit artikel verbonden is.

Dit valt te testen door uit te loggen uit Google en de zoekopdracht nogmaals uit te voeren. De resultaten zijn niet meer gepersonaliseerd en hetzelfde artikel komt niet meer in de top 10 voor.

Het lijkt een voorbode voor de toekomst, waarin technologieën steeds verder met elkaar integreren. Sociale signalen zijn op dit moment al belangrijk, maar zullen dit in de toekomst steeds meer worden.

No comments yet.

Geef een reactie

Overzicht kwijt? Een GRATIS en geheel vrijblijvende audit op maat is altijd een goed begin... Inschrijven
Hello. Add your message here.