Geregeld wordt je benaderd via de e-mail door SEO bedrijven. Ja, helaas overkomt ons dat allemaal. Er zijn tal van nep SEO specialisten die je voorstellen doen om jouw website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen. De grap is natuurlijk, als deze partijen zo geweldig zijn daarin, waarom vallen ze jou dan lastig via de mail? Als ze zo geweldig zijn in wat ze zeggen te kunnen doen, waarom doen ze het dan niet voor zichzelf zodat zij hoog in Google staan voor zoekopdrachten omtrent bovenaan Google komen? Juist ja. Dat zijn dan ook geen echte SEO bedrijven, het zijn eigenlijk gewoon ordinaire oplichters. Dus de praktijken van dat soort partijen is zinloos om dat te beschrijven, is veelal spam, en zaken die nul komma nul waarde toevoegen voor niemand niet.

Een betrouwbaar, deskundig SEO bedrijf met een goede reputatie waar zij zich over het algemeen mee bezig houden is het volgende:

1. Diepgaande zoekwoorden onderzoek

Dus trachten te achterhalen wat de zoekwoorden zijn die jouw ideale klant gebruik. Het SEO bedrijf gebruikt hier idealiter geavanceerde SEO tools voor zoals Ahrefs en SEMrush, maar ook Search Console van Google zelf.

2. Zoekresultaten landschap analyse

Dit houdt in het observeren van de huidige eerste pagina zoekresultaten. Hoe competitief zijn die? En dan een inschatting maken of het reëel is om te verwachten dat jouw website daar tussen zou kunnen prijken.

3. Concurrentie bestuderen

Met de genoemde tools Ahrefs en SEMrush is het ook mogelijk om in de keuken te kijken bij succesvolle concurrenten om te zien wat voor hen werkt en men kan overnemen of wat juist te vermijden zou zijn.

4. Website techniek bijschaven

De website SEO-vriendelijk maken zodat deze goed te verteren is voor zoekmachines zoals Google.

5. On-page instellingen optimaliseren

De on-page instellingen beslaan eigenschappen van de website die belangrijk zijn voor organische vindbaarheid. Dit zijn o.a. de title tag, dat is zeg maar de inhoud van de blauwe balk van de internet browser. En de meta beschrijving. Dit is een stukje tekst dat je ziet in de zoekresultaten om te vertellen waar een pagina over gaat. Ook is de keuze van de URL van belang. Dit zijn allerlei zaken die vaak beter kunnen qua SEO.

6. Linkprofiel ontwikkeling

Wat Google destijds onderscheiden heeft van andere zoekmachines is de mogelijkheid om website pagina’s te rangschikken op basis van verwijzingen/citaties van andere webpagina’s. Net zoals hoe het werkt in de wetenschappelijk onderzoek wereld: hoe vaker een bepaalde studie geciteerd wordt door nieuwe studies in hetzelfde vakgebied, des te meer aanzien krijg dit onderzoek. Dit concept heeft Google toegepast op de zoekresultaten rangschikking van websites. Praktisch wat dit betekent is dat een SEO bedrijf zal trachten om jouw website vermeld te doen geraken op andere toonaangevende websites in de industrie om zodoende een signaal aan Google af te geven dat jouw website ertoe doet.

7. Rapportage

Een betrouwbaar SEO bedrijf zal al deze werkzaamheden overzichtelijk en transparant naar jou de afnemer terug rapporteren zodat je inzicht hebt in wat het SEO bedrijf precies doet, en hopelijk dat je er ook nog wat van opsteekt, zodat wanneer je zelf eens in de weer bent met de website, je de juiste handelingen verricht.