Hik je tegen een plafond aan met de prestaties van jouw website qua vindbaarheid in de zoekresultaten van Google? Dan overweeg je wellicht om met een SEO bureau in zee te gaan. Maar wat is een SEO bureau eigenlijk precies? En wat gaan ze exact voor jouw onderneming doen? En natuurlijk een vraag die bij ons Nederlanders altijd naar boven komt: wat kost zoiets?

Definitie

Een SEO bureau is een organisatie die probeert haar klanten te helpen aan betere posities in de organische zoekresultaten van Google. De klanten van een SEO bureau hopen zodoende meer bezoekers en dus verkopen te behalen middels de website. Een SEO bureau kent meestal minstens een handvol medewerkers en in sommige gevallen tientallen. Ze hebben een kantoor doorgaans in de binnenstad van de plaats waar zij gevestigd zijn.

Wat doen ze?

Wat doet zo een bureau precies wanneer je ze inhuurt? De werkzaamheden van een SEO bureau zijn in te delen in zoekwoorden onderzoek, technische website optimalisatie, verzorgen van of verbeteren tot SEO-vriendelijke inhoud, on-page instellingen optimalisatie en linkprofiel ontwikkeling.

Zoekwoorden onderzoek omvat het inzetten van marketing tools om zodoende te achterhalen welke termen je ideale klant gebruiken. Deze termen dienen uiteraard terug te komen op je website. Daarbij analyseert een SEO bureau ook de samenstelling van de zoekresultaten om zodoende een inschatting te doen of het realistisch is dat jouw website daar tussen kan komen.

Technische website optimalisatie beslaat de achterliggende werking van de website en of deze soepel verteert kan worden door zoekmachines zoals Google.

Dan is er de inhoud of in jargon content, dus de woorden, afbeeldingen, video en andere multimedia op de pagina. Deze dient van hoge kwaliteit te zijn en de vraag of het verlangen van de zoeker daadwerkelijk te bevredigen.

On-page instellingen zijn instelbare aspecten van de website en haar pagina’s denk aan URL’s, title tags en meta beschrijvingen. Dit zijn belangrijke onderdelen voor de zoekmachine en het is dan ook zaak om deze bewust en zorgvuldig in te vullen.

Ten slotte, linkprofiel ontwikkeling. Het is belangrijk dat andere websites in jouw thema naar jouw verwijzen als zijnde aanbeveling. Hoe meer derde websites jouw website aanbevelen, des te belangrijker vindt Google jouw website. De nadruk ligt op relevante links van kwaliteit sites.

Kosten van een SEO bureau

Een SEO bureau inhuren zal niet goedkoop zijn. Je kunt rekenen op uurtarieven van 80 Euro per uur of hoger zelfs. Een SEO campagne bij een SEO bureau kost minstens honderden Euro’s per maand. Indien jouw website acteert in een competitieve industrie zoals bijv. fashion, travel of wonen/interieur dan kan dit zelfs oplopen tot duizenden Euro’s per maand. SEO bureaus zijn eigenlijk per definitie NIET efficiënt. Indien je op zoek bent naar een meer kosten efficiënte oplossing dan zou je beter kunnen opteren voor een freelance SEO specialist of anderzijds jezelf te verdiepen in SEO en het werk zelf te doen. Er is vandaag de dag meer dan voldoende kennis en raad te vinden op het web kosteloos en vrijblijvend.

Verwachtingspatroon

SEO vandaag de dag is vele uren zwaar werk. Omdat SEO bureaus zichzelf royale uurtarieven uitbetalen zullen ze niet veel uren kunnen maken voor jou. Vaak ben je daar ook maar een nummertje. Verwacht dus ook geen wonderen van het werk van het SEO bureau. Er is geen garantie op resultaat, en ik heb in de praktijk klanten gezien die eerder jarenlang bij een SEO bureau zaten, en weinig vooruit gekomen zijn in de zoekresultaten. Ik zou zeggen dat het inzetten van een SEO bureau vaker dan niet louter leidt tot een grote kostenpost. Er is in Nederland vrijwel geen Return on Investment te behalen op het inhuren van een SEO bureau, daar is het gewoonweg te duur voor, en SEO is een complexe vorm van marketing. SEO werkzaamheden: het duurt relatief lang voordat het vruchten afwerpt, in in veel gevallen faalt het sowieso omdat de achterliggende strategie niet klopt of er geen propere zoekresultaten landschap analyse verricht is voor de werkzaamheden begonnen zijn. In sommige gevallen is het namelijk vrijwel onmogelijk voor een MKB website om top 3 te komen voor een zoekwoord omdat deze plaatsen al vergeven zijn aan websites met onoverbrugbare SEO optimalisatie, denk aan Coolblue, Wehkamp, Beslist, Marktplaats, Leen Bakker enzovoort. Een SEO bureau kan dit realistisch bezien niet voor jou gaan beslechten. Kijk dus uit dat je niet een strijd aangaat die niet te winnen valt. Een SEO bureau vindt het allemaal wel best doorgaans die zijn blij dat je ze inhuurt en ze dus inkomsten hebben. Een ethische SEO partij zal je echter behoeden om dergelijk pad in te slaan.