Een SEO specialist is een internet marketing professional die zich toegelegd heeft op de vindbaarheid van digitale media in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van zoekmachines. Een goede SEO specialist helpt zijn of haar klanten om hoog in de zoekresultaten te komen. En zodoende de website in kwestie aan meer bezoekers en hopelijk verkoop (conversie) en dus omzet.

Een SEO specialist is deskundig in het optimaliseren van alle soorten online inhoud, tekst, afbeeldingen, audio (podcasts) en video.

Een SEO specialist is vaak onderdeel van een team. Doorgaans bestaat een organisatie uit de ondernemer, een webdesigner, tekstschrijvers, grafische ontwerpers, en evt. vertalers. Een SEO specialist komt in contact met al deze professionals en disciplines. Een SEO specialist kun je een beetje zien als een eigenzinnige linksbuiten in een voetbal elftal. Hij of zij gaat vaak zijn eigen gang. Veel SEO specialisten werken freelance op afstand.

Een SEO specialist is analytisch sterk. Maar idealiter ook creatief. SEO combineert in principe beide hersenhelften. Het is een multidisciplinair vakgebied.

Wat is het verschil met een SEA specialist?

SEA staat voor search engine advertising en dit houdt in dat er geadverteerd wordt in de sectie betaalde zoekresultaten. Dit gaat vrijwel altijd via een betalen per klik (CPC) model. Voor iedere klik betaalt de adverteerder.

De meeste SEO specialisten kunnen ook prima uit de voeten met SEA. Het beste is als een en dezelfde persoon SEO en SEA bekwaam is, om zodoende een goed overzicht te hebben van het zoekmachine marketing speelveld. Mogelijke synergieën te kunnen benutten en/of juist kannibalisatie tussen deze twee marketingkanalen te voorkomen. Ik zie wel dat beide speelvelden beduidend complexer worden en dus steeds meer specialiteit vereisen. Het wordt steeds lastiger om tegelijkertijd alle ins en outs te weten van beide vakgebieden. Maar het is zeker raadzaam om in ieder geval een basis aan kennis op te bouwen in beide.