Wilt u de positionering van uw website in de zoekresultaten van Google verbeteren? Maar geen idee waar te beginnen? In dit artikel leg ik uit wat je zelf kunt doen om de zoekmachine positionering naar een hoger niveau te tillen.
Website techniek wordt steeds minder belangrijk, naar mate Google verfijnder wordt. Een website die technisch perfect in elkaar steekt is zeker een goede zaak. Maar verre van garantie op hoge positionering.
Volgens Google zelf zijn er onderhand maar liefst meer dan 200 verschillende punten waarop zij websites en haar pagina’s beoordelen, en de specifieke rangschikking op baseren. Dit is hoogstwaarschijnlijk de waarheid, we hebben GEEN reden om te vermoeden dat dit bluf is van Google. Maar goed, natuurlijk zijn niet alle rangschikking factoren even belangrijk. Sommige zullen maar een weging hebben van pakweg 0.1%. Daar op focussen zet geen zoden aan de dijk. Waar de laatste jaren veel hype om is, is laadtijd. Dus de snelheid van de website, dit zou erg belangrijk zijn, en een enorme impact hebben op posities in zoekresultaten. In de praktijk heb ik veelvuldig kunnen zien dat de weging van laadtijd waarschijnlijk te verwaarlozen is. Het is waarschijnlijk een zogenaamde hygiëne factor waarmee ik bedoel te zeggen, je merkt het pas wanneer het er niet is. Een website dient snel genoeg te laden dat bezoekers niet gefrustreerd afhaken. Dat is wel enorm belangrijk. Maar wanneer de website een redelijke laadtijd kent, dan is verdere verbetering zeker een goede zaak, maar bepaald niet van levensbelang voor de positionering.
Wat is dan wel erg belangrijk? Allereerst, de kwaliteit van de inhoud. Indien het gaat om een informatie website, dan hebben we het over de inhoudelijke kwaliteit van de artikelen. Zijn deze geschreven door experts binnen het thema? Correct Nederlands of welke taal/regio je ook target. Zijn de teksten van informatieve, informerende waarde? Enzovoort.
Dan de verwijzingen naar de website van derde websites. Dit noemen we ook wel autoriteit. Dus ziet Google jouw website als een autoriteit binnen haar vakgebied? Bijvoorbeeld als ik een gezondheid blog zou runnen, dan zou ik idealiter een verwijzing willen hebben van Voedingscentrum. Dat vertelt Google dat mijn website ertoe doet binnen het gezondheid thema.
Eigenlijk kun je de 200 rangschikking factoren terugbrengen naar twee hele belangrijke: inhoud en verwijzingen (hyperlinks). Dit noemen we ook wel in jargon, de on-page, dat is de inhoud van uw website, en off-page, daarmee doelt men op links die op andere websites staan die verwijzen naar uw website.
Hier kunt u in principe helemaal zelf aan werken. Maar indien u te druk bent als ondernemer zijnde, kunt u dit traject tevens uitbesteden aan een zogenaamde SEO specialist.