Ik ben een specialist in zoekmachine optimalisatie voor het MKB. Maar wat maakt SEO voor het midden klein bedrijf nu anders dan voor grotere bedrijven en corporaties? Heel simpel, budget.
Voor ZZP en MKB organisaties dien je uitermate zuinig om te gaan met het budget. Ik heb linkprofielen bestudeerd van de ‘grote jongens’. Zij zetten een online marketing bureau in voor duizenden Euro’s per maand, die daar bovenop nog eens duizenden Euro’s budget hebben om uit te geven aan plaatsingen en promotie op mamablogs, lifestyle blogs e.d.
Die luxe heb je bij een MKB zoekmachine marketing campagne doorgaans niet. Nooit eigenlijk. Sowieso zou ik op die wijze rucksigtlos budget over de balk smijten niet aanbevelen ook al hadden we dat budget voor handen. Dit omdat de Return on Investment onduidelijk is, of gewoonweg slecht. Indien je een interieur webshop runt bijv. dan wil je voornamelijk op wonen magazines terecht komen. Niet op mamablogs, dat is te algemeen. Dus een onverstandige besteding van budget mijns inziens.
Er zijn in Nederland ook nog genoeg mogelijkheden en kansen die kosteloos zijn. Maar die moet je wel weten te vinden. Ik heb een rolodex met contacten samengesteld door de jaren heen, die me in staat stelt om dit soort plaatsingen voor jouw bedrijfswebsite te realiseren.
Mijn uurtarief is ook uitermate laag: 12.5 Euro. Zó laag? Ja. Laat me uitleggen. SEO is bepaald niet flitsend. Het wordt vaak gezegd dat SEO een marathon is niet een sprint. Het duurt wel even voor je resultaten van de inspanningen ziet. Het is vele uren hard werk. Met een paar uurtjes SEO per maand kom je geen stap vooruit. Je gaat all-in of niet, met half zachte pogingen kom je doorgaans niet verder dan de derde of tweede pagina van de zoekresultaten. Juist daar komt niemand.
Enfin, als SEO specialist voor het MKB dien je wel een laag uurtarief te hanteren mijns inziens omdat het anders nooit een succesvolle lange termijn samenwerking kan worden. En dit is wel mijn ambitie, om samen te blijven groeien.