Zoekmachine optimalisatie wordt met de dag ingewikkelder en complexer. Er zijn volgens Google zelf nu al meer dan 200 punten waarop zij website pagina’s beoordelen en dus op rangschikken. Het is als hobby website eigenaar of als drukke ondernemer eigenlijk niet haalbaar om rekening te houden met al die factoren.

Echter moet daar een belangrijke nuance gemaakt worden. Niet alle 200+ factoren zijn even belangrijk. Sterker nog er zijn maar twee die er echt te doen. Die er eigenlijk al sinds het begin van Google zijn geweest. Dat zijn de inhoud en verwijzingen van andere websites (backlinks). Die twee zijn toch wel de hoofdmoot, ik zou inschatten dat deze voor 80% minstens jou succes bepalen online in de zoekmachine resultaten. Hier zou je idealiter aan blijven werken aan deze twee onderdelen die we in SEO jargon ook wel de on-page en de off-page noemen.

Goed, hoe kunnen we zelfstandig zonder hulp van een zoekmachine optimalisatie partij werken aan de inhoud? Allereerst wil je zoekwoorden onderzoek doen, op welke termen jouw doelgroep zoekt. Er zijn dure tools hiervoor zoals Ahrefs en SEMrush, maar echt nodig heb je die niet als ondernemer of hobby website beheerder. Er is een gratis alternatief namelijk van de Amerikaanse top SEO kenner Neil Patel. Deze tool heet ‘Ubersuggest’. Daar kun je kosteloos zoekwoorden data verkrijgen, dus welke zoektermen zoekt men op, hoe vaak zoekt men erop. Belangrijke data om beslissingen om wel of niet over een bepaald onderwerp te schrijven op te baseren. Daarbij krijg je uit deze data van ook vaak wel een idee wat er echt speelt bij je doelgroep, wat ze nu echt te weten willen komen. Die vraag en verlangen van de zoeker wil je zo volledig mogelijk behandelen.

De off-page dan, oftewel de links. Je wilt uiteindelijk dat andere websites in je industrie, thema, vakgebied naar jouw website gaan verwijzen. Dat vertelt Google dat jouw website een expert is binnen het thema. Bijvoorbeeld als ik een brandveiligheid bedrijf zou runnen, zou ik graag een link ontvangen van de lokale brandweer website. Dit kan door te netwerken. Of simpelweg de brandveiligheid expert te zijn in jouw regio, en dan gaan websites vanzelf naar jou verwijzen. Je kunt bijvoorbeeld je brandveiligheid diensten aanbieden bij organisatie van een evenement zoals een concert. Vaak kun je dan links krijgen van lokale media. Dit is zomaar een voorbeeld.

Deze twee facetten van zoekmachine optimalisatie kunnen altijd beter. Daar kun je altijd aan blijven bijschaven. Je kunt nooit te veel nuttige artikelen op je website hebben staan. Je kunt nooit te veel relevante verwijzingen aantrekken.

Mocht je hier echt geen tijd of zin in hebben, dan kun je altijd nog overwegen om de zoekmachine optimalisatie uit te laten besteden. Maar indien je hier geen budget voor hebt, of je hebt zelf voldoende tijd dan kun je in principe prima zelf zoekmachine optimalisatie uitvoeren.