Als je linkbuilding wilt laten doen in Nederland, dan kom je er al snel achter dat dit een kostbare aangelegenheid is. De uurtarieven die gevraagd worden door bureaus zijn niet mals. Aan de andere kant zijn er ook wel linkbuilding pakketten waarvan de prijs meevalt. Maar de kwaliteit van deze dienstverlening is te betwijfelen. Wat is de gulden middenweg?

Linkbuilding laten doen door een freelancer

Naar mijn ervaring, de enige geschikte oplossing is om linkbuilding uit te laten voeren door een freelance specialist. Deze heeft niet de kosten (grote vaste lasten) die bijv. een bureau heeft. De meeste freelancers leveren handwerk, een gepersonaliseerde dienstverlening. En niet onbelangrijk, de freelancer is direct aansprakelijk voor de geleverde diensten. Immers hij of zij plakt daar zijn of haar naam op. De freelancer kan zich niet verschuilen achter een corporate identiteit.

Let hier op bij linkbuilding laten doen

Helaas zijn er nogal wat praktijken aan de hand in de linkbuilding industrie het daglicht niet kunnen verdragen. Eerder schreef ik bijv. al over Keyboost. En er zijn nog vele andere voorbeelden te noemen. De horror verhalen komen mij op vrijwel dagelijkse basis ter oren.

Allereerst, check de reviews en ervaringen met de bepaalde partij in kwestie door te googelen op de bedrijfsnaam.

V.w.b. de voorwaarden: het zou nooit het geval moeten zijn, dat zodra je stopt bij de betreffende partij, alle verworven links als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen. Dit brengt je in de ongemakkelijke positie dat je niet op kunt zeggen (zonder al het gedane werk te verliezen). Dit noemt men in jargon ook wel een lock-in effect.

Idealiter worden de link plaatsingen gerapporteerd. Dit hoor ik ook nogal eens vaak, dat de partijen in kwestie totaal niet transparant zijn en in het ongewis laten welke, en hoeveel links nu exact geplaatst zijn. Natuurlijk wil je dit kunnen inzien.

Idealiter wordt er niet te veel ingezet op Startpagina plaatsingen. Startpagina’s zijn websites die min of meer bestaan uit een opeenhoping van uitgaande links. Al moet hier ook wel onderscheid gemaakt worden. De originele Startpagina.nl sites (eigenaar Sanoma) hebben enige multimedia elementen en kennen ook de mogelijkheid tot het toevoegen van artikelen. De zgn. Startpagina-klonen zijn vaak wel louter een lijstje van links. Startpagina-klonen zijn zeg maar sites die als twee druppels water lijken op Startpagina.nl, voorbeelden zijn uwpagina.nl, frisbegin.nl. Startpagina sites zijn populair geweest in Nederland, met name in de jaren 90 en vroege jaren 00. Toen hadden deze ook nog veel waarde voor SEO in Nederland. Maar met de opkomst van blogs en meer media rijke websites, is dit steeds verder afgenomen. Doch zijn er SEO partijen die hier nog steeds voornamelijk op inzetten, jouw website vermeld krijgen op dit soort sites. Waarschijnlijk omdat het goedkoop of makkelijk voor hun is, bijv. omdat ze zelf eigenaar zijn van dit soort sites. Helaas kent dit dus steeds minder waarde.

Idealiter zet de linkbuilding partij een mix in van plaatsingen. Startpagina vermeldingen zijn zeker (nog) niet waardeloos. Dus een relatief klein aandeel Startpagina en Startpagina-kloon links is niets mis mee. Maar het zou niet de hele linkbuilding strategie moeten vormen.

Wat dan wel? Liefst dus blog artikel plaatsingen. Informatieve en inspirerende artikelen geplaatst op websites relevant aan jouw industrie. Indien je bijv. een interieur webshop runt, dan zou je gebaat zijn bij publicatie op een site als VTwonen.nl of andere wonen magazines.

Ook dit is helaas iets waar linkbuilding partijen in Nederland een handje van hebben: je website laten vermelden op websites die irrelevant of algemeen zijn. Denk bijv. aan websites van algemeen of lokaal nieuwswebsites zoals kranten. Indien jouw bedrijf niets te maken heeft met het nieuws, of regionaal gefocust is, dan hebben dat soort plaatsingen geen zin.

Ook plaatsingen op mamablogs die bloggen over van alles en nog wat en andere leefstijl publicaties zijn beduidend minder waardevol. Google ziet deze websites als een manusje van alles. Het liefst verkrijg je vermeldingen van websites die te boeken staan als autoriteit binnen een bepaald thema.

Alles gaat binnen linkbuilding anno nu om kwaliteit en relevantie. Kies voor kwaliteit over kwantiteit.

Veelgestelde vragen over linkbuilding laten doen

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is de kunst van het ontwikkelen van het link profiel van jouw website. Iedere website heeft een linkprofiel. D.w.z. een overzicht van welke derde websites op het internet naar jouw website verwijzen. Hier kun je een sturende rol in nemen, om de kwaliteit van het linkprofiel van de website te verbeteren.

Waarom linkbuilding laten doen?

Linkbuilding is een complex vakgebied dat veel tijd en energie kost. Linkbuilding kent verder vele nuances en als je niet weet wat je doet is er een grote kans dat je jezelf in de voet schiet.

Wat kost linkbuilding laten doen?

De meeste linkbuilding bureaus in Nederland bieden pakketten aan tussen de 100 – 2000 Euro per maand. Er zijn ook wel goedkopere diensten te vinden op websites als Fiverr.com vaak uitgevoerd door Indische partijen. Hier geldt over het algemeen goedkoop is duurkoop. Het gaat hier dan om geautomatiseerde dienstverlening waarbij zonder enige strategie of denkwerk jouw website op zoveel mogelijk derde websites aangemeld wordt, vaak met spam technieken. Dit kan averechts werken omdat dit soort werkzaamheden tegen de richtlijnen van Google is.