Lokale SEO

Lokale SEO is een vak part. In deze gids licht ik toe de mijns inziens meest belangrijke punten om op te letten. Wil je hoog gevonden worden voor zoektermen als ‘product/dienst plaatsnaam.’ Dan is dit verplichte kost.

De juiste categorie indeling

De juiste categorie indeling is belangrijk genoeg om op #1 in het overzicht te komen. Tijdens het creëren van jouw Google+ Local pagina, kies je een categorie op twee momenten.

Als je jouw eerste gegevens invult, kies je een primaire categorie uit voor de onderneming. Dit is de belangrijkste categorie die je kiest.

Daarna, eenmaal in de dashboard, kan je uit negen andere categorieën voor je onderneming kiezen.

Alle categorieën moeten uit Google’s vooraf ingestelde categorie lijst gekozen worden. Oudere versies van Google’s dashboard hadden de mogelijkheid om je categorie aan te maken, maar deze mogelijkheid is verdwenen.

Het concept is simpel. Als je in de lokale resultaten tevoorschijn wilt komen na een zoekopdracht als ‘tandarts in hilversum,’ dan moet je als tandarts gecategoriseerd zijn. Als je gecategoriseerd staat als een gecertificeerd accountant, dan kan je alle hoop laten varen om tevoorschijn te komen in de voor jouw belangrijke zoektermen.

Je maakt voor je onderneming vermeldingen in diverse lokale zakelijke directories en indexen. Deze platforms bieden niet noodzakelijk categorieën aan die identiek zijn aan die in het systeem van Google. Je moet gaandeweg de tijd nemen om de meest relevante categorieën in ieder platform te vinden.

Fysiek adres in stad van de zoekactie

Jouw onderneming heeft de meeste kans om in Google’s lokale zoekresultaten tevoorschijn te komen die:

  1. De naam van de stad bevat waar deze zich fysiek bevindt
  2. Afkomt van apparaten die zich in die stad bevinden

Als je een chiropractor in Alkmaar bent, heb je de grootste kans om in de lokale zoekresultaten tevoorschijn te komen die ‘alkmaar chiropractor’ bevatten, of als iemand vanaf een computer of mobiele telefoon die zich op dat moment in Alkmaar bevindt op ‘chiropractor’ zoekt.

Er zijn een paar uitzonderingen die de voorkeur van Google negeren. Als je zoekt op een specifiek type bedrijf in of rond een grote stad, of je zoekt naar een type bedrijf in een landelijke omgeving, krijg je een lijst van lokale zoekresultaten te zien, afkomstig van diverse steden. Bijvoorbeeld, als er maar één benzinestation is binnen een ruime straal in een landelijke omgeving, kan deze als een lokaal resultaat tevoorschijn komen. Dit is echter meer de uitzondering dan de regel.

Samenhang van gestructureerde data

Met ‘data’ wordt verwezen naar een website vermelding van jouw bedrijfsgedeelte van complete naam, adres en telefoonnummer (NAP). ‘Gestructureerde data’ verwijst naar een vermelding van jouw bedrijf in een online lokale bedrijvengids, zoals Places.nl.

Tegenstrijdige data bevatten o.a.:

  • Een verschil in de bedrijfsnaam (bijv. Frietzaak Ladage vs. Bram Ladage Patat)
  • Een verkeerde straatnaam, een typefout in straatnummers of een ontbrekend kamernummer
  • Een fout of ander telefoonnummer, een gratis of call tracking number
  • Een andere of verkeerde website URL

Tegenstrijdige data kunnen door een kleine slordigheid tijdens de data-opbouw proces ontstaan en deze fouten kunnen door het hele local search ecosysteem gedupliceerd worden. Tegenstrijdigheden komen ook veel voor als een bedrijf in het verleden is verhuisd. Mensen raken er niet alleen van in de war, maar deze tegenstrijdigheden beletten Google’s mogelijkheid om de data die op het web over een bedrijf verzameld is te vertrouwen. En een gebrek aan vertrouwen van Google geeft problematische zoekresultaten voor het bedrijf.

Als je verhuist, is het logisch dat je enige uren besteedt aan het wijzigen van je oude data, zodat zij je nieuwe adres laten zien. Dit wordt ook ‘citation cleanup’ genoemd. Er zijn echter ook veel bedrijven die niet verhuisd zijn, maar wel onregelmatige NAP gegevens op het web hebben.

Een gemakkelijke manier om hiernaar op zoek te gaan is om simpelweg jouw bedrijfsnaam in Google’s zoekmachine in te tikken en kijken wat er uit komt. Kijk stuk voor stuk de resultaten na en verzeker jezelf dat ieder gedeelte van jouw NAP identiek is aan alle resultaten van jouw bedrijf. Edit daar waar nodig.

Kwaliteit/authority van gestructureerde data

Het is gezond verstand dat, door je bedrijf op hoge kwaliteit websites vermeld te hebben, dit je meer helpt dan vermeld te staan op sites met een lage kwaliteit. De vuistregel is dat bedrijven zich allereerst moeten concentreren om een vermelding te krijgen op een handjevol echte bekende lokale bedrijvengidsen en –indexen (Denk aan Telefoonboek.nl).

NAP Vermelding van SEOgeek
DeTelefoonboek.nl 11-12-2015

Zodra je alles op een rijtje hebt met deze basis data, wil je verder gaan met het opbouwen van data om de zichtbaarheid en authority van je bedrijf te verbeteren. Voer zoekopdrachten uit naar categorieën, diensten en geografie om te kijken wat er binnen de zoekresultaten tevoorschijn komt. De websites die je te zien krijgt kunnen plaatsen zijn waar jij je onderneming in zou willen vermelden, indien mogelijk.

Er is geen standaard proces voor het beoordelen van de kwaliteit van een data bron. Gegevens waar je wel aan moet denken zijn domain authority, domein ouderdom, link profiel kwaliteit, en zelfs kwaliteitssignalen zoals of de website er fris of verwaarloosd eruit ziet.

HTML NAP gekoppeld aan pagina NAP

Google zoekt naar de website pagina die je gelinkt hebt van jouw Google+ Local pagina om naar de naam, adres en telefoonnummer van jouw bedrijf te verwijzen. Als alle elementen overeenkomen, ben je er klaar voor.

Als er echter een verschil is in de NAP in je + Local pagina en de NAP op je website pagina die naar jouw + Local pagina linkt, dan raakt Google ‘in de war’ van de gegevens die zij van jouw bedrijf hebben. Kleine verschillen zoals Str. vs Straat maken niet zoveel uit. Zie punt 3 in deze gids voor een lijst van verschillen die wel uitmaken. Jouw taak is om ervoor te zorgen dat jouw NAP op beide plekken overeenkomen.

Er is een specifiek scenario waarin het voor Google niet mogelijk is om een verwijzing met de + Local pagina dashboard en de NAP van een website te maken ter completering van de NAP. Dit heeft te maken met bedrijven die vanuit huis werken en, wegens privacy redenen, hun adres niet op de website vermelden. Er wordt gedacht dat dit besluit enig nadeel oplevert, omdat de website een gezaghebbende bron is, maar tot op vandaag ben ik me niet bewust van een diepte studie die op dit interessante onderwerp is gedaan.

Je zou kunnen denken dat, als er vijf thuiswerkende naaisters in een stad zijn en er is er maar één die haar thuisadres heeft gepubliceerd op de website, dat zij een voorsprong heeft op de andere vier, omdat het dan voor Google mogelijk is te bevestigen dat de Google+ Local pagina dashboard adres overeenkomst met het adres op de website. Dit is een onderwerp die het waard is om verder uit te zoeken!

Kwaliteit van gestructureerde data

Nogmaals, gestructureerde data is een vermelding van jouw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAP) in een online bedrijvenregister. Terwijl de kwaliteit van deze gestructureerde data het belangrijkste is, is kwantiteit ook net zo belangrijk.

Iedere unieke lokale ondernemer komt erachter dat hij diverse data moet opbouwen om competitief te blijven. Hoe sterker de concurrentie in jouw markt is, hoe meer data je moet bouwen.

Een eenvoudige manier om nieuwe gestructureerde data voor jouw bedrijf te vinden is om door jouw zakelijke categorie in de zoekmachine van Google in te typen en kijken wat eruit komt.

Voor bedrijven in minder concurrerende markten kan een sessie van data-opbouw, gevolgd door zo nu en dan een vrij bescheiden poging om een nieuwe referentie op te bouwen, genoeg zijn om boven in de zoekmachine resultaten terecht te komen. Als je echter in een pittige markt zit dan is het waarschijnlijk noodzakelijk om data-opbouw een vast onderdeel te maken van je zoekmachine marketing strategie.

Domain Authority van een website

Tegenwoordig speelt de algehele kracht van een lokale zakelijke website een belangrijke rol in de hoogte van de vermelding, zowel lokaal als algemeen. Simpel gezegd Domain Authority is een metric die gebruikt wordt om te voorspellen hoe goed een website scoort ten opzichte van andere websites. Moz heeft een Domain Authority toolbar, genaamd de MozBar waarmee je gemakkelijk de DA van iedere website in de zoekmachine resultaten kan bekijken.

Er spelen veel factoren mee die de Domain Authority bepalen van een website. Sommigen bevatten de ouderdom van een website en de hoeveelheid en kwaliteit van links die ernaar verwijzen.

In het algemeen geldt dat iedere lokale bedrijf de sterkste website wilt. Dit betekent een gebruiksvriendelijke, geoptimaliseerde site met uitstekende content die links en social vermeldingen verdient. Je moet altijd aan je Domain Authority bouwen, en hoe hoger dit is, hoe groter je kansen in de rankings voor de jouw meest belangrijke termen.

Persoonlijke eigenaar-geverifieerd local plus pagina

De eerste stap om in de index van Google te komen is om je eigen Google+ Local pagina te maken. Je tweede stap is het bevestigen van jouw eigendom hiervan. Tegenwoordig ontvang je een briefkaart van Google met hierin een pinnummer die je moet invoeren ter bevestiging.

Laat niemand anders als tussenpersoon optreden voor jouw bedrijf, zodat jouw Google+ Local pagina niet in een Google account van hun komt. Het is geen probleem als een lokale SEO specialist je met de verificatie stappen helpt, maar dit moet met je eigen Google account gebeuren en niet met het account van derden. Je moet zelf de controle over jouw Google+ Local pagina houden, en alhoewel je ongeverifieerde vermeldingen tegenkomt in sommige lokale pagina’s, is het altijd voor iedere lokale ondernemer verstandiger om de tijd te nemen voor zijn of haar verificatie. Het is heel simpel uit te voeren!

Stad landing page titel

Jouw Google+ Local pagina moet naar een pagina van je website linken. Deze pagina op jouw site heeft een element in zijn code, genaamd een ‘Title Tag.’ Deze zit altijd in de <head> sectie van de code en de inhoud stuurt een heel belangrijk signaal naar zowel zoekmachines als naar menselijke gebruikers betreffende het onderwerp van de pagina in kwestie. De title tag van een pagina kan je altijd links in de bovenhoek van je browser zien.

titel tag voor lokale vindbaarheid

Google.nl 11-12-2015

Voor bedrijven met meerdere locaties of met meerdere beoefenaars, kunnen er echter specifieke landing pages op de website ontwikkeld worden om de verscheidenheid aan te tonen en de Google+ Local pagina’s die voor deze locaties of beoefenaars gecreëerd worden zullen vaak naar deze landing pages linken in plaats van de homepage.

Door de stad in jouw landing page title tag te vermelden, laat je zowel de zoekmachines als menselijke bezoekers weten dat jouw bedrijf in een specifieke geografische locatie zit.

Nabijheid van adres als middenpunt

Traditioneel is het middenpunt in Local Search gedefinieerd als het stadscentrum door Google geïdentificeerd in zijn Maps producten.

Expert Local SEO Mike Blumenthal heeft echter recentelijk erop gewezen dat het middenpunt van positie kan veranderen met betrekking tot diverse industrieën en niets te maken hebben met het daadwerkelijke centrum van een stad. Met andere woorden, Google kan besluiten dat het zakencentrum voor autodealers anders is dan het zakencentrum voor chiropractors.

De nabijheid van een adres tot een middenpunt is een van deze factoren waarover jouw bedrijf weinig controle heeft. Sommige bedrijven die buiten de radius van het middenpunt/zakencentrum liggen komen erachter dat ze een nadeel hebben ten opzichte van concurrenten die binnen de radius zitten. Behalve verhuizen naar een nieuwe locatie (niet een realistisch voorstel), kan je niets veranderen aan jouw nabijheid van Google’s aangewezen zakencentrum van jouw branche.

Kwaliteit/authority van inbound links naar domein

Omdat organische signalen een grote rol spelen in de lokale vermeldingen, helpt het voor je zichtbaarheid in de zoekmachine resultaten om hoge kwaliteit links van andere gezaghebbende bronnen te krijgen. Een tool zoals Open Site Explorer kan helpen om inzicht te krijgen in zowel het aantal als de kwaliteit van de links die momenteel naar jouw website verwijzen.

Voor een lokaal bedrijf, kunnen hoge kwaliteit, gezaghebbende links afkomstig zijn van diverse plekken, inclusief lokale en nationale kranten, lokale bedrijfsregisters, bloggers en professionele bedrijfsverenigingen.

Tegenwoordig hebben de strategieën van de acquisitie van links zich ontwikkeld van het opbouwen van links (het proces om actief webpagina’s af te zoeken waarop links geplaatst kunnen worden) naar het verdienen van links (het proces van het genereren van links zonder ze te bouwen vanwege een wat opvallend stukje van de website).

Lokale bedrijven kunnen zowel links bouwen, bijvoorbeeld door hun eigen domein te linken naar hun lokale bedrijvenregister, als links te verdienen via marketing zoals content ontwikkeling en delen via social media. Hoe belangrijker de bronnen zijn die linken naar jouw website, hoe groter de kans is dat je zichtbaarheid verkrijgt voor de jouw belangrijke zoektermen.

Kwantiteit van oorspronkelijke Google Places reviews (w/text)

Dit is een simpele! Tegenwoordig is het zo dat het aantal reviews die jouw bedrijf verdient op de Google+ Local pagina de vermelding meer beïnvloed dan de reviews die je kan verdienen op andere review platforms. Je kan gemakkelijk zien hoeveel reviews je hebt door te klikken of op de ‘review’ link op jouw Google+ Local link in de belangrijkste zoekmachine resultaten of door jouw + Local pagina rechtstreeks te bezoeken.

Een lokaal bedrijf hoeft niet gigantisch veel Google reviews in een keer te hebben. Eigenlijk, als je te snel teveel reviews krijgt, merk je dat sommige eruit gefilterd worden. Het is het beste om in een rustig tempo positieve reviews van blije klanten te krijgen, een voor een, gedurende een langere tijd. Je wilt meer reviews krijgen dan jouw directe concurrenten hebben, maar je hoeft niet 10 keer zoveel te hebben om de voordelen te zien. Als je heel veel meer reviews dan jouw concurrenten hebt, kan dat verdacht overkomen op Google en op menselijke gebruikers.

Google geeft je de gelegenheid om reviews te vragen, maar niet om geld of cadeaus te geven in ruil voor uitsluitend verplichte reviews. Reviews moeten rechtstreeks van de Google accounts van jouw klanten komen. Huur nooit een derde als marketeer in om zich als klant voor te doen en nep reviews namens echte klanten te plaatsen. Creëer een interne procedure binnen jouw bedrijf om voor reviews te vragen tijdens een dienst of kort daarna. Onthoud, het doel is een langzaam, regelmatige werving van reviews, zodat je geleidelijk aan een geweldige online reputatie opbouwt.

Je zal merken dat deze vermeldingsfactor meer te maken heeft met de kwantiteit van Google Places reviews dan de kwaliteit. Op dit moment in de ontwikkeling van Lokale Search, lijken pure aantallen het belangrijkste te zijn.

Product/service keyword in bedrijfsnaam

De zakelijke naam van jouw bedrijf is de legale naam. Men gelooft dat als de naam van een hoofdproduct of dienst in jouw zakelijke naam zit, dat dit wat voordeel geeft ten opzichte van de concurrenten die dit niet hebben.

Als jouw zakelijke naam momenteel niet een product of dienst bevat, maak dan niet de fout om alleen maar keywords in je bedrijfsnaam veld van jouw Google+ Local pagina of data toe te voegen. Dit is niet toegestaan!

Je zou wettelijke stappen kunnen ondernemen om jouw bedrijfsnaam te wijzigen, zodat het een keyword bevat, maar als je dat doet, reken dan op enorm veel werk om alle webgebaseerde data van je oude naam te wijzigen, om nog niet te spreken over het offline re-branden van jouw bewegwijzering en marketing. Het is vaak realistischer om je te concentreren op andere promotionele inspanningen. Als je echter een nieuw bedrijf begint, is het verstandig om hieraan te denken van Google’s kant uit en je hoofdproduct/dienst in de naam van je bedrijf toe te voegen.

Hoeveelheid data van lokale relevante domeinen

Het vermelden van jouw zakelijke NAP (naam, adres, telefoonnummer) op een website die te maken heeft met jouw geografische gemeenschap kan als lokaal-relevante data fungeren.

Buiten de Kamer van Koophandel website, zijn er andere lokaal-relevante domeinen waar je data op kan verdienen, waaronder lokale nieuwssites, lokale professionele verenigingen sites en lokale blogs die content over bedrijven of evenementen in jouw gemeenschap schrijven.

Onthoud, data hoeft niet perse naar jouw website te linken, maar dat is wel zo leuk!

Nabijheid van fysieke locatie op het moment van zoeken (searcher-business afstand)

Voor veel zoekopdrachten is het niet langer noodzakelijk om een geografisch woord te vermelden om de lokale resultaten te krijgen. Als Google denkt dat jouw zoekopdracht een lokaal doel heeft, dan zoeken zij automatisch jouw fysieke locatie op en laten je lokale resultaten zien. Bijvoorbeeld, een gebruiker in Groningen kan eenvoudig zoeken naar ‘bakkerij’ om vervolgens lokale resultaten van bedrijven die bij hem in de buurt zitten te krijgen.

Dit verschijnsel van nabijheid laat het vooroordeel van Google naar bedrijven met een fysieke locatie binnen een specifiek geografisch gebied zien. Als jouw bedrijf fysiek dicht bij de zoeker ligt, heb je grote kans om in de lokale resultaten tevoorschijn te komen, maar als het te ver weg is, is het onwaarschijnlijk om in de resultaten te komen.

Voor Google Maps app gebruikers die met hun mobiele telefoon op zoek zijn naar lokale bedrijven, is dit concept van nabijheid helemaal belangrijk. Als je een lokaal garage bedrijf hebt ten noorden van jouw stad, is de kans groot dat je in de zoekresultaten tevoorschijn komt van diegenen die in dat gedeelte van de stad rondrijden, maar zit je in het zuiden, dan is er een kans dat je niet in de resultaten van die zoeker terecht komt. Hij moet dichter naar jou toe rijden of lopen om je in de resultaten te kunnen zien.

Kennelijk heeft een lokale ondernemer geen controle over de fysieke locatie van een particuliere zoeker op het moment dat hij een zoekopdracht uitvoert, maar het is belangrijk om te begrijpen dat hoe dichterbij een zoeker is, hoe groter de kans is dat je in zijn zoekresultaten terecht komt.

Hoeveelheid data van bedrijf-relevante domeinen

Net zoals het nuttig kan zijn om jouw naam, adres en telefoonnummer op de lokaal-relevante websites vermeld te hebben staan, om opgenomen te worden in branche gerelateerde sites kan jouw gezag en vermelding verbeteren.

Een branche gerelateerde website kan omschreven worden als alom erkend gezaghebbende binnen een specifieke categorie van de industrie, zoals auto’s, dienstverlening of gezondheidszorg. Denk aan Voedingscentrum.nl in gezondheid en dieet.

Het is de moeite waard om dit te bekijken als je op zoek bent naar data bronnen die relevant zijn voor jouw branche. Je kan ook een handmatige zoekopdracht voor jouw branche uitvoeren en zo een lijst van gezaghebbende website creëren die het meest voorkomen. Als je eenmaal deze lijst hebt gemaakt, kan je ieder van deze sites bezoeken om te kijken of ze lokale bedrijven in een directory toestaan, of dat er andere mogelijkheden zijn om data te verdienen, zoals gast bloggen.

Lokaal netnummer op local Plus pagina

Om jouw lokale netnummer als jouw primaire telefoonnummer op je Google+ Local page te gebruiken is de beste methode. Het netnummer moet overeenkomen met het netnummer(s) die bij de stad van jouw locatie hoort. Dit lijkt logisch, maar de lokale zoekmachine resultaten laten zien dat sommige bedrijven hier de fout ingaan en hiervoor in de plaats een gratis 0800-nummer publiceren. Als alternatief kunnen ze een mobiel telefoonnummer met een ander netnummer publiceren.

Als je jouw vermelding creëert mag je van Google een tweede nummer toevoegen (zoals een gratis 0800-nummer). Dit is belangrijk voor bedrijven zoals hotels die vanuit de hele wereld telefoontjes ontvangen en die willen dat hun gasten gratis kunnen bellen om een kamer te reserveren. Als je jouw vermelding creëert, let er dan wel op dat je het netnummer in het primaire nummerveld invoert.

Stad in meeste/alle website title tags

Zoals in punt 9 vermeld, is de title tag een behoorlijk belangrijk element van iedere website pagina.

Terwijl het niet noodzakelijk is om je stad in iedere title tag van je website te zetten, is het logisch dat het wel op de belangrijkste pagina’s zit, zoals de homepage, inhoudsopgave, omschrijving diensten pagina en de biografie pagina. Je wilt de duidelijkste signalen naar de zoekmachine algoritmen en menselijke gebruikers sturen dat je een lokaal bedrijf hebt en de title tags helpen om deze boodschap te versturen.

Hoeveelheid van derden reviews

In punt 12 hebben we het gehad over het belang van het verdienen van klanten reviews op jouw Google+ Local pagina. Daarnaast zijn er veel platforms van derden waar het nuttig kan zijn om reviews van te krijgen. Bij de vermelding van jouw lokaal bedrijf denkt Google aan de hoeveelheid reviews die je op het web verdiend hebt.

Hoe weten we dat Google rekening houdt met data van derden? Om te beginnen, linken zij naar review sites van derden op de Google+ Local page.

Als je nadenkt over waar jouw lokaal bedrijf het beste reviews kan krijgen, kan het helpen om de + Local pagina’s van jouw directe concurrenten te kijken om te zien welk platform van derden – als ze er zijn – gemarkeerd staan, net als bovenstaande schermafbeelding.

Je kan ook onderzoeken welke review sites het meest actief zijn in jouw gebied. Bijvoorbeeld, in California is Yelp een enorm actieve website, maar niet zozeer in andere gedeeltes van het land. Jouw stad kan zelfs lokaal-relevante review sites hebben die jouw gemeenschap gebruikt. De bedoeling is om jouw bedrijf zichtbaar te krijgen overal waar jouw potentiële klanten een review kunnen achterlaten, zodat je een breed, web-gebaseerd portfolio van positieve reviews naar verloop van tijd opbouwt.

Page Authority van landing page URL

Overeenkomstig aan het concept van Domain Authority van een complete website omschreven in punt 7, heeft deze vermeldingsfactor te maken met het authority van de specifieke website gelinkt vanuit jouw Google+ Local page. Voor veel bedrijven, is dit simpelweg de homepage van de website, maar voor bedrijven met meerdere locaties of beoefenaars, kunnen andere pagina’s van de website dienen als de landing page. Je kan je landing pages’ Page Authority zien op OpenSiteExplorer.org.

Open Site Explorer gebruikt Page Authority voor de voorspelling naar de mogelijkheid van een specifieke pagina om hoog in de rankings te komen, gebaseerd op een algoritmische combinatie van link metrics, MozRank, MozTrust en andere factoren. Voor een gedetailleerde uitleg van dit concept, lees What Is Page Authority. Vanwege de invloed van organische factoren op lokale vermeldingen, hoe hoger de Page Authority van jouw landing page is, hoe groter de kans om bovenin de lokale zoekresultaten te komen.

No comments yet.

Geef een reactie