SEO specialist nodig? Wanneer je zoekt naar een SEO specialist kan dit voor verscheidene doeleinden zijn. Hieronder licht ik ze beknopt toe en geef ik direct antwoord.
#1: Je wilt samenwerken met een SEO specialist voor een artikel over het vakgebied SEO. Je bent een journalist of redacteur en bent op zoek naar een quote van een ervaren en erkende SEO specialist voor jouw artikel.
Daar kan ik je mee helpen, benader mij via . Ik schrijf voor prominente vakpublicaties zoals Frankwatching, Emerce en Marketingfacts. Indien je deze pagina gevonden hebt, dan komt dit hoogstwaarschijnlijk door SEO. En zoals de Engelsen zeggen, de proof is in the pudding.
#2: Je hebt input nodig van een SEO specialist voor jouw scriptie. Je bent een student, en voor jouw afstuderen heb je medewerking nodig van een SEO professional.
Helder, ik begrijp het, ik ben zelf ook student geweest. Makkelijk is het bepaald niet om deskundige respondenten te vinden. SEO professionals hebben het doorgaans druk. Ondergetekende ook, maar doorgaans vind ik wel een gaatje om hierbij te assisteren. Contact: .
#3: Je wilt zelf een SEO specialist worden
Het is een prachtig vakgebied, ik houd er intrinsiek van, ik begrijp het volkomen. Daarover heb ik deze gids geschreven.
#4: Je bent op zoek naar een vacature SEO specialist
Op dit moment heb ik geen vacatures openstaan [Update april 2020]. Maar wellicht in de toekomst. Houd deze pagina in de gaten.
#5: Je bent benieuwd wie de beste SEO specialisten van Nederland zijn?
Het is vrijwel onmogelijk om dit te zeggen. Het is als het vergelijken van Ronaldo en Messi. Of The Beatles en The Rolling Stones. Iedere SEO specialist heeft net weer andere kwaliteiten. En dit is natuurlijk vrij subjectief. Maar bij deze een lijstje van mijns inziens beste concullega’s van de Benelux.
#6: Je wilt informatie waar je op dient te letten bij het vinden van een geschikte SEO specialist voor jouw website. Daarover meer hieronder.
#7: Je wilt meer algemene informatie. Wat is een SEO specialist eigenlijk. Wat doet hij of zij? En wat kost dat doorgaans, samenwerken met zo een SEO specialist?
Meer daarover hieronder.
#8: Je wilt ondergetekende inhuren om de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines te verbeteren?
In dat geval, vind je hier meer details over samenwerken met mij.
Inhoudsopgave
Wat is een SEO specialist?
Een zoekmachine optimalisatie (SEO) specialist of expert is een IT professional die zich toegewijd heeft tot de wetenschap en kunst van het verbeteren van de organische vindbaarheid van online media in de resultaten van prominente zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube.
Wat doet een SEO specialist?
Een SEO specialist optimaliseert websites om zodoende hogere posities te behalen in de organische zoekresultaten van zoekmachines waaronder Google. Dit doen zij door middel van het verrichten van zoekwoorden onderzoek en zoekresultaten landschap analyse om vast te stellen waar kansen liggen voor jouw website. Technische verbeteringen aan de website, zoals het voldoen aan Google voorschriften. En promotie van de website, door jouw website vermeld te krijgen op andere websites in jouw industrie die ertoe doen.
Wat kost een SEO specialist?
Het gemiddelde uurtarief van een Nederlandse SEO specialist varieert, maar ligt zo rond de 60 – 80 Euro per uur. Al zijn er ook freelance SEO specialisten die werken vanuit huis of zelfs vanuit het buitenland als digitale nomade zijnde. Freelance SEO specialisten kunnen doorgaans beduidend lagere tarieven doorberekenen.
Waarom SEO specialist raadplegen?
SEO specialisten zijn dagelijks bezig met zoekmachine optimalisatie van websites en hebben alles wel gezien en gedaan. Zij kunnen jou de juiste richting wijzen.
Wanneer SEO expert raadplegen?
Logischerwijs wanneer je niet gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google. Echter veel van SEO kun je zelf leren. Er zijn verscheidene kosteloze en vrijblijvende hulpbronnen te vinden op het web die je de basis beginselen van SEO bij brengen. Zeker in het begin, wanneer je wellicht niet veel marketing budget voor handen hebt kan het verstandig zijn om eerst zelf te schaven aan de optimalisatie van de website om zodoende kosten te besparen. Wanneer je website eenmaal begint te lopen, en je het te druk krijgt voor dat ‘nerdy SEO gedoe’ kun je overwegen om het uit te besteden.
Met de Dag Belangrijker maar ook Complexer
SEO wordt met de dag belangrijker. Tegenwoordig zit vrijwel iedereen op het web. Indien je als ZZP’er, MKB of corporatie niet goed gevonden wordt in Google dan doe je simpelweg niet mee. Het is als een restaurant dat zich ver buiten het stadscentrum bevindt, bepaald niet ideaal. Dat gezegd hebbende, is het ook zo dat SEO met de dag complexer wordt. Google neemt nu al meer dan 200 factoren in overweging bij het beoordelen van pagina’s. Daarbij is het wereldje van SEO nogal onoverzichtelijk, er zijn veel aanbieders, er is veel propaganda, fluff en partijen die expres de materie complexer maken dan nodig is voor eigen gewin. Het is inmiddels een miljardenindustrie en uiteraard staan er veel belangen op het spel.
Goed, wat moet je weten als ondernemer zijnde of welk persoon dan ook die hoog wilt ranken in Google om een verantwoorde keuze te maken? Dit zal ik behandelen in het artikel.
Inhoudelijk
De taak van de zoekmachine optimalisatie specialist bestaat uit drie pilaren:
De Technische Kant
De structuur van een site kan bepalen hoe makkelijk of hoe moeilijk het is voor zoekmachines de inhoud van de website te doorzoeken en te indexeren.
Als niet alle content van uw website toegankelijk is voor zoekmachines, of een deel van de inhoud te diep begraven ligt in de site, dan zijn alle andere aanpassingen op de website nutteloos wat betreft SEO-succes. SEO-experts die ervan houden om dingen efficiënt te doen, zijn meestal de meest ideale consultants.
On-page Optimalisatie
Het gebruik van elementen zoals zoekwoorden en HTML-tags op een manier die verkeer naar de website doet toenemen.
Het is dus belangrijk om te vragen naar de ideeën omtrent de strategieën die zullen worden ingezet om uw zoekmachine ranking te verbeteren. Wie zijn huidige en voormalige klanten, en wat zijn de resultaten van de samenwerking met het SEO bedrijf? Een gerenommeerde SEO-consultant moet openstaan voor het delen van deze informatie. Wees dus voorzichtig met een bedrijf dat geheimzinnig doet over zijn werkwijze.
Off-page Optimalisatie
Off-page optimalisatie bestaat bijvoorbeeld uit link building. Het is algemeen bekend dat waardevolle links een grote rol spelen in de uiteindelijke score in zoekmachineresultaten van jouw website.
Vraag de consultants of zij voor ‘off pagina’ SEO een bepaalde aanpak gebruiken om de bewustwording van je content op andere websites te verhogen. Dit gebeurt vaak via blogs, sociale media platformen, persberichten etc. Wat is de tactiek van de SEO partij in kwestie?
Content dient op een zodanige manier een voordelig beeld te schetsen voor de gebruiker dat men wordt overgehaald op uw site te ‘kopen’. En dit alles moet gedaan worden op een manier die mensen aan de andere kant van de zoekmachine aanspreekt en nieuwsgierig maakt omtrent datgene wat uw bedrijf kan bieden.
Er zijn ‘zoekmachine experts’ die uw site meer kwaad dan goed zullen doen; bijvoorbeeld door het bouwen van slechte, niet werkende links. Er zijn ook bedrijven die uw voorrang of een eerste plaats in de ranking van Google beloven. Google kent geen voorrangsposities voor sites, en bedrijven die deze loze beloften maken dienen te worden vermeden.
Deze lijst is natuurlijk verre van compleet. Zorg er dus voor dat u constant op de hoogte blijft van de meest recente ontwikkelingen op de SEO markt en lees regelmatig actuele forums en blogs zoals de prominente Search Engine Journal.
De drie stappen die doorlopen moeten worden
Zoekmachine Optimalisatie Specialist voor MKB of Corporatie?
Besef ook dat de meest ideale SEO werkzaamheden sterk kunnen verschillen per industrie en zelfs per website. Een SEO partij die zeer bedreven is in het marketen van corporaties als Philips, zijn niet per se ook de beste keuze voor een campagne voor een lokale loodgieter. Doordat grote bedrijven veel diepere zakken hebben en ook vaker vermeld worden in de media, is het SEO spel voor zo een bedrijf anders. Het is onrealistisch om aan te nemen dat wat voor Apple werkt ook voor jou als MKB’er zal werken. Als de voorman van Apple een scheet laat, dan vind iedereen dat al geweldig, bij een ongediertebestrijdingsbedrijf zal dit anders liggen. Dit vereist dus een andere aanpak. Waar men ook rekening mee moet houden is of de zoekmachine specialist al ervaring heeft opgedaan binnen jouw industrie. De SEO aanpak verschilt namelijk ook sterk per thema. Bijvoorbeeld, in de auto industrie zijn ‘old school’ forums nog vrij belangrijk. In een meer visuele industrie zoals travel zijn blogger samenwerkingen en sociale media coverage juist weer belangrijker. Een zoekmachine optimalisatie expert die altijd zijn eigen methodes dogmatisch toepast op alle campagnes, dat moet je willen vermijden om die reden. Dat werkte misschien in 2005, maar nu kan je niet met lopende band werk aan komen zetten.
Nederlandse Zoekmachine Expert of toch overzees?
Goed, SEO is natuurlijk niet iets waar je echt heel graag geld aan wilt gaan uitgeven. Het is niet bepaalt flashy, net zoals de boekhouding. Maar het moet toch gebeuren… Het is aanlokkelijk om rond te gaan kijken op websites waar werknemers uit derdewereldlanden diensten aanbieden voor een paar dollars per uur.
Mijn visie hierop is dat uitbesteden van simpele taken zoals schrijven van basis teksten heel goed uitbesteed kan worden aan professionals in landen als India en de Filipijnen. Maar als het aankomt op complexe zaken zoals SEO strategie en linkbuilding, dan is het vaak zo dat de diensten die zij aanbieden meer schade kunnen berokkenen dan dat zij goed doen. Hoe ik dat weet? Uiteraard kijk ik zelf rond op dat soort websites, zoals Upwork. Daarnaast, zijn er ook een aantal klanten die in het verleden gewerkt hebben met de derde wereld werknemers en die zijn niet onverdeeld positief. Soms stuurt men wel eens rapporten mijn kant op om het werk van de SEO werker uit dat soort landen te controleren, en met name voor linkbuilding zie ik dat het a) lopende band werk is b) achterhaald en c) zonder achterliggende gedachte. In tijden waar je zo tegen een Google penalty kunt aanlopen, en waar Google de algoritme filters zelden refreshed is dit spelen met vuur.
Freelance SEO Expert Inhuren: Wij van Wc-eend Adviseren Wc-eend
Het blijft een klassieker…
Nee, maar alle gekheid op een stokje. Ik ben nu al meer dan vijf jaar actief als ‘zoekmachine specialist’ en heb veel plezier in het helpen van ondernemers om hoger in Google te komen. Omdat ik alles persoonlijk en op kleine schaal houd kan ik je niet garanderen dat ik je direct kan helpen, op moment van schrijven is er een aanzienlijke wachtrij voor de gepersonaliseerde campagne. Meer details over mij inhuren als freelance SEO specialist. Wel zijn er een aantal concullega’s die je waarschijnlijk verder kunnen helpen. Heb je twijfels over een SEO partij? Lees dan verder: 12 toetsingscriteria om legitieme Nederlandse SEO experts te identificeren.
Aantekening: zo nu en dan heb ik een tijdelijke klanten stop. Ikzelf, omdat ik geloof in maatwerk en persoonlijke aandacht neem dus maar een select aantal klanten tegelijkertijd aan. Dat is het probleem met freelance b2c en ook b2b SEO specialisten: beperkte capaciteit. Het kan dus zijn dat ondergetekende je niet direct van dienst kan zijn. De eerst volgende vraag die ik dan dikwijls ontvang is: kun je concullega’s aanbevelen? Ja dat kan ik. Bij deze een lijstje:
Naam | Onderneming | Land | Website |
---|---|---|---|
René Greve | René Greve | NL | Renegreve.nl |
Hans Keeren | Qonvert | NL | Qonvert.com |
Rutger Steenbergen | SEO Zwolle | NL | SEOZwolle.nl |
Bert van der Meer | VDMmarketing | NL | Vdmmarketing.nl |
Daniël Gruppen | Puurweb | NL | Puurweb.nl |
Nathan Veenstra | Optimus Online | NL | Optimus Online |
Kim Pittoors | Nethit | NL | Nethit.nl |
Bart van der Meer | Klik Proces | NL | Klikproces.nl |
Michiel Brand | Tekstmeester | NL | Tekstmeester.nl |
James Groenemans | Online Marketing Monkey | BE | Online Marketing Monkey |
Frederik Vermeire | WiSEO | BE | WiSEO.be |
Jeroen Persyn | JeroenPersyn.be | BE | JeroenPersyn.be |
Kevin Vertommen | Fuseo | BE | Fuseo.be |
Pieter Verschueren | Torseo | BE | Torseo.be |
Ik ben deze professionals tegen gekomen tijdens mijn loopbaan als SEO specialist en kan deze van harte aanbevelen.
Bonus: Cheatsheet
Door de jaren heen heb ik gewerkt aan tientallen campagnes in totaal verschillende industrieën. Alsmede, heb ik talloze aanvragen ontvangen om samen te werken. Hierdoor, heb ik een redelijk inzicht ontwikkeld in de kwestie wanneer zelf doen en wanneer uitbesteden. Hieronder, vind je een cheatsheet met een aantal situaties en mijn advies.
Situatie | Omzet | Advies |
---|---|---|
ZZP en startups. Beginnende blogger of webwinkelier. Nog bitter weinig verkeer. Alsmede, weinig omzet en winst. Heeft wél veel uren voor handen om aan de website te werken. | X ≤ 1000 Euro/Maand | DIY. Een legitieme SEO partij inhuren is niet goedkoop. Daarbij, indien je wilt kunnen beoordelen hoe goed een SEO partij haar werk doet, wil je enige kennis hebben van het vak, en dat kun je toch het beste vergaren via zelf lezen en uitvoeren. Je hoeft geen zoekmachine expert te worden, maar je ontwikkeld idealiter wel enig inzicht. |
MKB Nederland. Online gebaseerde ondernemingen die vooral klanten binnenkrijgen via de website. Doen het al aardig voor een aantal interessante commerciële termen maar willen graag naar de 'next level'. Hebben inmiddels geen tijd beschikbaar meer om zelf marketing activiteiten uit te voeren. | X > 1000 Euro/Maand | Uitbesteden aan (freelance) specialist of bureau. Afhankelijk van grote van de onderneming. |
Corporaties. De Albert Heijn's en Heineken's maar ook Coolblue's en Zalando's van deze wereld. | X > 1,000,000 Euro/Maand | In-House of uitbesteden aan bureau. Een freelance SEO one-man-show inhuren gaat waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten. |
Technische B2B product en/of dienst. Uit keyword research blijkt dat klanten (nog) niet zoeken naar product/dienst d.m.v. Google. | N.v.t. | Beschikbare budget aanwenden tot marketing & sales activiteiten die wél effectief zijn in de betreffende industrie (i.e. beurzen, sponsoring). |
Nog steeds niet zeker of SEO überhaupt wel de juiste optie is voor jouw onderneming en wil je mijn persoonlijke oordeel, zend me een berichtje in de live chat rechtsonder.
—————————————————————————————————————
Ondersteunende artikelen:
– SEO specialist kosten
– SEO specialist MKB
– SEO specialist worden
—————————————————————————————————————
Verwante diensten en benamingen:
– SEO partner
– Zoekmachine optimalisatie specialist
– Zoekmachine optimalisatie consultant
– Zoekmachine optimalisatie expert
– Freelance SEO specialist
– B2B SEO specialist