Romano vertelt hoe hij gekomen is tot zijn carrière pad als SEO consultant.

Maar eerst wat fundamentele vragen beantwoorden.

Wat is een SEO specialist?

Een SEO specialist is een professional die ondernemingen bijstaat om hogere posities in de organische zoekresultaten van een zoekmachine te verwerven. Over het algemeen zal dit Google zijn omdat deze zoekmachine domineert qua marktaandeel en ook ingezet wordt door potentiële klanten van bedrijven (er zijn commerciële intenties). Uiteraard kan een SEO specialist ook helpen beter te presteren in de zoekresultaten van andere zoekmachines zoals YouTube en Bol.com. Ook sociale media kennen een zoekfunctie vaak (zij het van beroerde kwaliteit) en daar kan men ook aan de vindbaarheid werken. Bij sociale media is het probleem alleen vaak dat er juist geen commerciële intenties zijn van de gebruiker zoals dat er wel is bij bepaalde Google zoekopdrachten.

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist houdt zich primair bezig met de volgende taken:

  • Zoekwoorden onderzoek
  • Techniek van de website verbeteren
  • Linkprofiel ontwikkelingen (aantrekken verwijzingen derde sites)
  • Concurrentie analyse
  • Analyse en rapportage

Hoe word je een SEO specialist?

Ik kan alleen uit eigen ervaring zeggen dat SEO mijns inziens volledig ‘self taught’ dient te zijn over het algemeen. Ik heb zelf geen formele opleiding gevolgd om SEO specialist te worden. Er bestaat niet zoiets als een ‘SEO certificaat’. Ja er zijn online marketing bureaus die een badge hebben op hun website die zegt dat ze een Google Partner zijn. Dit is enigszins misleidend in sommige gevallen. Bepaalde bureaus willen het zo doen laten voorkomen (niet per se expliciet, meer impliciet) dat ze speciale gunsten hebben bij Google voor de organische zoekresultaten. Dat is volstrekt flauwekul. Google Partner en andere kwalificaties is alleen van toepassing voor Google Ads, dus het betaalde deel van de zoekmachineresultaten. Of voor Analytics tevens zijn er certificaten te behalen. Maar niet voor SEO, de kunst van het behalen van hogere posities in de organische zoekresultaten van Google.

Het probleem met formele opleidingen is dat deze vrijwel direct achterhaald zijn wanneer ze aangeboden worden. SEO is constant in beweging en het is lastig als traditionele onderwijsinstelling om dit bij te benen. Het meeste heb ik geleerd door te doen. En ‘reverse engineering’ dus analyseren met tools zoals SEMrush en Ahrefs wat websites die succesvol zijn doen en hier met gezond verstand over te reflecteren.

Alsmede, verricht ik geregeld zogenaamde ‘single variable experiments’. Dit zijn experimenten waarbij we dummy websites aanmaken die trachten te rangschikken voor verzonnen zoektermen. Er is nogal wat ongefundeerde theorie in deze SEO industrie helaas. Veel ‘kenners’ papegaaien Google of andere experts maar klakkeloos na. Weinig SEO partijen laat staan meer breed online marketing instanties of internetbureaus voeren ook zelf tests uit volgens de wetenschappelijke methode. Een voorbeeld van zo een theorie bijvoorbeeld is dat wanneer je zou verwijzen/citeren naar toonaangevende websites in je inhoud, dat je pagina daardoor beter bevonden zou worden door Google en dus hoger rangschikken. Uit een test bleek dat dit niet zo is. Dit resultaat werd ook door concullega’s, d.m.v. een collegiale toetsing (peerreview) bevonden.

Het is an sich handig om een universitaire opleiding te volgen in welk onderwerp dan ook, om in ieder geval bekend te raken met de wetenschappelijke methode. Ikzelf heb International Business Administration gestudeerd, in Nederlands zou dat gewoon zijn internationale bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (Rotterdam School of Management). Dit heeft mij zeker geholpen hiermee. Maar nogmaals de meeste kennis die ik opgedaan heb als SEO consultant is zelf onderwezen.

Waar werken als SEO specialist?

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ikzelf heb nooit voor een formeel traditioneel marketing bureau gewerkt. Lijkt me een verschrikking. Ik heb wel een tijdje een internship gedaan als SEO consultant bij een hippe start-up in Madrid. Dit was leuk. Maar ik zag mijzelf niet voor lange tijd in zo een situatie werken.

Ik haat office politics, en vastigheid zoals van 9 tot 5 werken van maandag tot en met vrijdag. Ik ben geobsedeerd door SEO en wilt liefst iedere dag ermee bezig zijn! En ik heb een hekel aan buiten de deur werken. Toegegeven ik heb geeneens een rijbewijs dus ik zou geeneens buiten de deur kunnen werken zelfs wanneer me leven er vanaf zou hangen. Gelukkig hoef ik dit ook niet want ik werk vanuit huis sinds afstuderen.

Maar goed, ikzelf doe al het werk zelf, dus ik heb geen vacatures uitstaan voor SEOgeek. Er zijn vele andere bureaus die dat wel hebben. Je zou kunnen googelen ‘online marketing bureau vacature’. Of ‘online marketing bureau [plaatsnaam] vacature’ waarbij je dan de plaats waar je woont of dichtbij bent, verwerkt in de zoekopdracht.

Indien je weinig ervaring en praktijk kennis hebt kun je wellicht een jaar voor een bureau werken. Let dan wel op dat je geen monotone saaie werkzaamheden moet uitvoeren zoals een robot (denk aan taken zoals outreach), maar dat je daadwerkelijk leert een SEO campagne te beheren.

Maar nogmaals beste is om zelf een website aan te maken. Dit kan gaan over online marketing maar wellicht ook je andere passies. En die website hoog in Google trachten te krijgen. Daar leer je mijns inziens veel meer van. Ikzelf heb tevens webwinkels in voedingssupplementen en voetbalshirts. En een zogenaamde ‘affiliate’ website in ongediertebestrijding. Ik heb daar veel geleerd. Lessen die ik voor mijn klanten kan inzetten.

Een goede SEO expert verstaat zijn vak en rangschikt ook hoog met zijn of haar eigen website. Ikzelf ontvang met enige regelmaat complimenten van potentiële klanten dat mijn eigen website het goed doet voor SEO termen. De proof is in de pudding zoals de Engelsen dat zeggen. Als je je eigen website in een loodzware industrie hoog in Google kan krijgen, dan kun je dit ook voor anderen doen in minder zware niches.

Op zoek naar een SEO expert voor een media quote of “expert round up”?

Het vakgebied SEO, met name de optimalisatie voor Google, is een uitermate complex vakgebied. Helaas doen medewerkers van Google geheimzinnig naar de buitenwereld toe en het algoritme van Google is daarmee een beetje een ‘blackbox’. Als outsider is deze soms bizarre industrie die in de volksmond ‘SEO’ heet maar lastig te volgen.

Indien je op zoek bent naar een SEO expert, een specialist om licht te laten schijnen op een bepaald onderwerp rond SEO of zoekmachine marketing, dan zou ik je daar graag bij willen ondersteunen.

SEO specialist worden

SEO specialist Romano Groenewoud

Ik schrijf al jaren over SEO voor toonaangevende vak publicaties uit de industrie over zoekmachine optimalisatie (search). Bij deze mijn auteur profielen op enkele van zulke websites:

Emerce
Frankwatching
Marketingfacts

Voor andere publicaties die ik gedaan heb tot en met nu verwijs ik je graag door naar,

Online (web)
Offline (magazines, kranten)
In de media (alles)

Alsmede draag ik ieder jaar bij aan de bekende “expert round up” georganiseerd door Eric van Hall van Mediaweb, omtrent de SEO trends en vooruitzichten van het komende jaar. Enkele voorbeelden hiervan vindt je hieronder:

SEO trends 2019
SEO trends 2020

Heb je verder nog vragen omtrent het worden van een SEO specialist of andere zaken rondom dit onderwerp, schroom dan niet om contact met me op te nemen via romano@seogeek.nl, of ik zit zelf veel op Skype, mijn handle daar is: romanogroenewoud.

Overzicht kwijt? Een GRATIS en geheel vrijblijvende audit op maat (t.w.v. € 400) is altijd een goed begin... Inschrijven
Hello. Add your message here.