SEO is de basis van alles, de spreekwoordelijke olifant in de kamer. Mijn visie voor de marketing van ZZP en MKB Nederland is dat we eerst moeten aankijken wat mogelijk is organisch. Dus in de kosteloze, organische zoekresultaten van Google. Hier zijn een aantal redenen voor:
– SEO is in principe kosteloos
Dat lees je goed. SEO is in beginsel kosteloos als je het helemaal zelf doet. De eigen website optimaliseren en netwerken dat is in een notendop SEO. Zoekwoorden onderzoek kun je ook zelf met gratis tools zoals Ubersuggest van Neil Patel. Daar heb je geen digitale marketing bureau voor nodig. Bij SEO is het zo dat qua klikken “all you can eat”. Want klikken zijn gratis. Bij adverteren, en dan met name Google Ads (voorheen AdWords) betaal je altijd per klik. Ik weet uit ervaring hoe hoog de kosten per klik kunnen oplopen. Ik adverteer momenteel voor een lokaal letselschade advocatenkantoor, en de klikken daar kunnen oplopen tot dik 20 Euro per klik. Sta daar eens even bij stil. Stel je voor iemand klikt op die advertentie per ongeluk. Of is een beetje aan het ‘window shoppen’. Is een dure klik geweest, zomaar 20 Euro in de sloot gegooid. Niet duurzaam ook. Die 20 Euro ben je voorgoed kwijt, draagt niets bij aan jouw onderneming. Bij SEO, elke investering die je doet, is in principe voor de eeuwigheid. Indien je een artikel van de bovenste plank publiceert op je eigen website, deze de juiste on-page instellingen meegeeft, dat artikel kan in de lengte der dagen goed gevonden worden in Google en kosteloos klikken opleveren. Natuurlijk zo een artikel schrijven kost tijd, en tijd is ook geld. Maar dit is wel een investering die de tand des tijds gaat doorstaan mijns inziens. Met Google Ads, zodra je stopt met betalen, valt alles weg.
Traditionele online marketing bureaus zijn maar al te happig Ads aan te bevelen, dit is makkelijk. Google Ads is veel inzichtelijker en minder complex dan SEO. Omdat Google weinig loslaat over de werking van haar algoritme. Google heeft veel documentatie omtrent hoe een Ads campagne opzetten. Lukt iets niet? Dan kun je altijd de hulplijn bellen van Google op een gratis 0800 nummer. Voor SEO is dit absoluut niet het geval, er is geen officiële Google support voor SEO. Het is dus makkelijk om Ads te leren. Je kunt prima een stagiair Ads leren in een week. SEO is een complex vakgebied dat jaren duurt om diepe kennis op te doen. Om die reden zou je willen opteren voor een online marketing dienst, waarbij SEO de basis is.
Ik ben tot nu toe vooral positief geweest over SEO en negatief over adverteren. Dit moet niet te veel Wij van WC Eend adviseren WC Eend worden. Ik ben niet anti Google Ads of Facebook Ads. Verre van zelfs, en ik beheer op dit moment ook meerdere campagnes op dat vlak. In sommige gevallen is er helaas geen ontkomen aan. Is moeilijk voor mij als de SEO evangelist om dat toe te geven, maar het is zo. En wat uiteindelijk vooropstaat is online succes van de klant en Return on Investment. Maar idealiter bestudeert men het huidige zoekresultaten landschap aandachtig, alvorens in Google Ads te springen. Er zijn zoekwoorden waarbij Ads helemaal niet nodig is, bijvoorbeeld omdat men al aan kop staat in de organische zoekresultaten. Of bij zoekwoorden die puur informatief van aard zijn en niemand anders adverteert.
Goed om te vermelden is dat al mijn internet marketing diensten altijd beginnen met een kosteloze en vrijblijvende SEO audit. Als SEO evangelist, geloof ik in de fundamentele waarde hiervan, en I like to put my money where my mouth is, dus vandaar. Aanvragen kan door op onderstaande afbeelding te klikken:
Of neem vrijblijvend contact op via . Ook op Skype ben ik actief onder de gebruikersnaam, romanogroenewoud.
Overzicht digitale marketing diensten:
– Freelance online marketeer
– Online marketing consultant
– Online marketing specialist
– Online marketing expert
– Online marketing ondersteuning