SEO en content marketing

Content en inboundmarketing hebben de afgelopen jaren veel bekendheid gekregen. Content werd ooit als noodzakelijk kwaad gezien, minder belangrijk dan het opbouwen van links en andere tactieken die traffic aantrekken. Vandaag de dag vormt content van hoge kwaliteit de grondslag van uw interacties met klanten en hoe websites toprankings bereiken.

Content marketing is synoniem geworden voor inbound marketing of het concept, dat content van hoge kwaliteit, de beste manier is om klanten, links en sociale interactie aan te trekken. In de inbound marketingsfeer richten marketeers zich op het creëren van een sterke websitecontent, social-media-updates, e-mailmarketingcampagnes etc. Content van hoge, betrouwbare kwaliteit bouwt uw merk en zichtbaarheid op en zorgvuldig ontworpen landingspagina’s met overtuigende tekst, roepen op tot actie om prospects door de aankooptrechter te trekken. Hier volgt een overzicht over wat men moet weten over content marketing.

Inhoudsopgave

Wat wordt als content aangemerkt?

Content verwijst naar een breed scala aan creatieve middelen, die uw bedrijf creëert om klanten te informeren, aan te trekken en te verrassen. Het omvat, maar is niet beperkt tot:

  • Website content
  • Blogposts
  • Artikelen en gastblogs
  • Sociale media updates
  • E-books, white papers en rapporten
  • Presentaties
  • Brochures, Excel sheets en product FAQ’s
  • Salespagina’s
  • Video’s en micro-video’s
  • Foto’s, infographics and geanimeerde GIF’s

Het kiezen van het type content, dat geschikt is voor uw klanten en voor het bereiken van een specifiek bedrijfsdoel, is het hart van effectieve content marketing. Experimenteren is één de beste manieren om uw ideeën op de markt te brengen, zowel op uw site als in het bredere, digitale landschap. Wees niet bang om verschillende formats uit te proberen totdat u de aanpak ontdekt, die geschikt is voor uw specifieke situatie.

Het verschil tussen on-site en off-site-content

De discussie over on-site-content versus off-site-content roept een eenvoudige, maar belangrijke vraag op: ‘welk type inhoud is het beste voor SEO-succes?’ Als je een goed stuk schrijft, moet je dit dan op je eigen website posten of op andere sites met een backlink naar je eigen homepage? Het antwoord is uiteraard beide.

Kwalitatief hoogstaande content op uw eigen site is de grondslag van de meest succesvolle content marketingstrategieën. Het is belangrijk om uw meeste belangrijke stukken op uw eigen site te hebben, die u helpen aan topposities voor zoekwoorden en kernbegrippen van uw bedrijf.

Off-site content is één van de beste manieren om zichtbaarheid van uw content en merk te verkrijgen.

Gastbloggen

In de afgelopen twee tot drie jaar, is de techniek van gastbloggen veel effectiever en succesvoller geworden. Het idee was simpel: het vinden van een site die gerelateerd is aan uw niche en een post aanbieden in ruil voor een backlink naar uw site. Op het eerste gezicht, is dit een effectieve en relatief onschadelijke manier om uw doelen te bereiken. Maar, zoals alles in SEO, heeft het potentieel om te worden misbruikt en dat is precies wat er is gebeurd. Er dook een industrie rond gastbloggen op die onguur was en bomvol zat met misbruik.

Paniek ontstond toen Matt Cutts een video uitbracht, waarin hij aangaf hoe gastbloggen werd misbruikt en hij ging zelfs zo ver om te zeggen, dat als je gastbloggen gebruikt voor SEO en linkbuilding, het tijd is om hiermee te stoppen. Als je aan gastbloggen met lage kwaliteit (low quality guestblogs) op low-end sites doet, is dit een belangrijke wake-up call.

Gastpost voor andere websites

Hierbij moet echter een belangrijke kanttekening worden gemaakt. Er zijn een aantal redenen waarom site-eigenaren en ondernemers door moeten blijven gaan met gastbloggen, maar dat is niet om links te bouwen of voor een direct SEO-voordeel. In plaats daarvan, moet het gericht zijn op brandbuilding. Eén van de grootste voordelen van gastbloggen is, dat u uw materiaal aan een nieuw publiek kan tonen. Wanneer lezers uw materiaal op een blog zien, dat zij leuk vinden en vertrouwen, zullen ze waarschijnlijk terugkomen. Dit trekt traffic, betrokkenheid, nieuwe volgers en potentiële klanten en links aan. Denk aan gastbloggen als een primaire inspanning voor brandbuilding en besteed zorgvuldig aandacht aan het kiezen van de sites waar u uw brand mee associeert.

Het promoten van de content die u maakt

Eén van de belangrijkste aspecten van een content marketingstrategie is het ontwikkelen van uw content promotiestrategie. Als niemand de content ziet, die u hebt gemaakt, is het van beperkte waarde. Hoewel uw content uiteindelijk gevonden kan worden door middel van organische zoekresultaten, is het mogelijk om er een schep bovenop te doen en aan wat strategische promotie te doen. Dit heeft twee voordelen: bijproducten van links en shares zullen waarschijnlijk uw organische prestaties helpen en tegelijkertijd neemt uw afhankelijkheid van het wachten totdat zoekmachines u opmerken en uw content promoten, af. Hier volgt een aantal verschillende benaderingen die effectief zijn voor uw content:

Sociale mediapromotie: promoot uw inhoud door middel van uw sociale kanalen. Maak het de lezers makkelijk om te delen door social share knoppen en een oproep tot actie nemen, waardoor u hen aanmoedigt om de inhoud te delen als ze het leuk vonden.

Sluit u aan bij de bredere discussie: gebruik social mediafuncties, zoals hashtags, om uw content aan te laten sluiten bij de bredere discussie die plaatsvindt over uw onderwerpen. Websites, zoals hashtags.org kunnen u helpen de juiste hashtags te vinden om uw content te promoten.

Neem een nieuwsbrief op: nieuwsbriefabonnees besteden vaak aandacht aan andere dingen dan de mensen uit uw sociale feeds. Stuur periodieke round-ups rond van geweldige content (die van uzelf en die van anderen die u beheert) voor extra belichting naar uw eigen content.

Gericht uitreiken naar influencers: een andere strategie, die uiterst nuttig is voor het krijgen van aandacht voor uw content, is gevolg geven aan influencers in uw gebied. Als uw content echt relevant is voor hun publiek en van hoge waarde is, kan een share of een persoonlijke e-mail hen bewust van uw werk maken. U kunt hen vragen om het te promoten bij hun publiek.

Content marketing scan: ideeën verkrijgen voor goed scorende content

Na het lezen van het voorgaande heb je misschien zoiets van leuk en aardig, maar hoe kom ik aan onderwerpen om over te schrijven binnen mijn industrie. Hieronder licht ik toe een praktische methode om te zien wat al goed werk binnen je niche en hoe je lering daaruit kunt trekken om zelf tot interessantere content te komen…

Stel dat je eigenaar bent van een camping in Nederland. Niet echt een spannende industrie.

Wat is linkbait-achtige content die goed scoort in jullie industrie? Geschikte overkoepelende termen lijken ons in dit geval ‘Kamperen’ en ‘Camping vakantie.’ We bekijken vervolgens met tools als Ahrefs Content Explorer en Buzzsumo wat voor content goed scoort.

Ideeën voor artikelen verzamelen
Ahrefs 26-9-2015

1. Youtube.com/watch?v=6BQ1LSKOzCE
Opmerkingen: niet echt relevant. Filmpje van Stuk.tv. Drietal die kwajongensstreken uithalen.

2. Telegraaf.nl/reiskrant/kamperen/23634731/__Nederlanders_kamperen_steeds_luxer__.htm
Opmerkingen: nieuwsitem gebaseerd op onderzoek van Roan Camping Holidays. Dit is iets dat we vaker zien. Een organisatie doet onderzoek en klopt aan bij autoritaire nieuwssites als De Telegraaf, Nu.nl, Ad.nl enzovoort. Dit is een effectieve manier anno 2015 om meer exposure te krijgen op dat soort websites. Vaak linken die nieuwssites dan ook nog eens terug naar de website van de ‘onderzoeker.’ Een linkje van Nu.nl of De Telegraaf is zeker van meerwaarde.

3. Nu.nl/reizen/4059258/amsterdams-eiland-krijgt-kunstwerken-in-kamperen.html
Opmerkingen: nieuwsitem dat voor de rest niet echt toepasbaar is.

4. Anwb.nl/kamperen/voorbereiding/kampeertips
Opmerkingen: informationele pagina. Kampeertips van de ANWB. De ANWB is natuurlijk een autoriteit, content van deze organisatie doet het bijna per definitie beter dan een kleine camping. Toch is het goed om te noteren dat praktische, behulpzame artikelen met tips & tricks ook goed scoren.

5. Autoweek.nl/nieuws/28755/razendsnel-kamperen-th5-spacecamper
Opmerkingen: camper beoordeling van Autoweek. Ook niet echt iets voor een kleine camping.

Wat identificeert Buzzsumo als best scorende content?

 Artikelen gerangschikt op vermeldingen op sociale media

Buzzsumo 26-9-2015

1. Upcoming.nl/tbauke/12074/17-herinneringen-aan-de-tijd-dat-je-met-je-ouders-ging-kamperen
Opmerkingen: speelt in op nostalgie. Kampeerherinneringen. Met de WC rol lopen naar het toiletblok etcetera. Weinig tekst, vrijwel alleen maar grote afbeeldingen.

2. Hln.be/hln/nl/16721/Tomorrowland/article/detail/2395488/2015/07/15/Kamperen-op-Tomorrowland-nu-ook-met-privezwembad.dhtml
Opmerkingen: gaat over kamperen op festival. Niet relevant dus.

3. Skoda.nl/kampereninhetwild#
Opmerkingen: lijkt te gaan om een wedstrijd van Skoda. Niet echt relevant dus. Benadrukt wel dat dit soort weggeef wedstrijden het goed doen.

4. Cosmopolitan.nl/liefde-en-sex/a147566/deze-dingen-gebeuren-sowieso-als-je-gaat-kamperen-met-je-lief/
Opmerkingen: vergelijkbaar met nummer #1 in de zin van kneuterigheid en herkenbare situaties. Dit keer geen grote afbeeldingen, maar tekstfragmenten die een beeld oproepen.

5. Nieuwsblad.be/cnt/dmf20150524_01696267
Opmerkingen: irrelevant. Gaat over politiek. Gebruik van het woord ‘kamperen’ zorgt ervoor dat deze hoog in de lijst staat.

——————————————————————————————————–
SEOgeek biedt zelf momenteel geen content diensten. Op dit vlak bevelen we CopyRobin aan.
——————————————————————————————————–