Vooropgesteld: koop never nooit backlinks!

Dit is 100% tegen de Google richtlijnen.

Wist je dat binnen Google Ads (voorheen AdWords), er een paar thema’s zijn waar je niet op mag adverteren? Dat zijn de gebruikelijke onderwerpen zoals vuurwapens, adult, pillen, mensenhandel. Maar ook… linkbuilding! Volgens Google is linkbuilding ofwel backlinks kopen ongeveer even taboe als mensenhandel. Ik ga hier verder niet op in, dit is weer een discussie op zich. Maar het is duidelijk dat Google niet gediend is met de handel in backlinks. Niet aan deelnemen dus!

Aangetekend dient te worden dat backlinks kopen niet in strijd is met de Nederlandse wet. Backlinks kopen is dus volledig legaal. Alleen is het dus tegen de richtlijnen van Google. En riskeer je dat je website bestraft wordt door de zoekmachine gigant, met alle gevolgen van dien. En Google schroomt niet om alle soorten websites te bestraffen van MKB’ers tot aan BMW.de.

Maar goed, aan de andere kant, om vooruit te gaan in de organische zoekresultaten is het wel van belang dat jouw website vermeld geraakt/aanbevolen wordt op andere sites in jouw vakgebied of industrie.

Wel kun je een samenwerking aangaan om gepubliceerd te geraken op sites die ertoe doen. Want laten we eerlijk zijn. Toonaangevende websites in je industrie, gaan niet uit de goedheid van hun hart, vanwege jouw mooie blauwe ogen, kosteloos schrijven over jouw onderneming. In Nederland zeggen we, voor niets gaat de zon op. En dat gaat ook zeker op voor online PR.

Je betaalt deze redacties echter niet om links te plaatsen naar jouw website. Nogmaals dat is tegen de richtlijnen van Google en onverstandig.

Wel, kun je een artikel inzenden ter promotie van jouw bedrijf. En het is aan de redactie of ze wel of niet een linkje willen opnemen in het artikel naar jouw bedrijfswebsite. Dit is dus een keuze voor de redactie. Je legt ze het niet op. Dit kan en mag. Want eerlijkheid gebiedt te zeggen, heb je een webshop in jurkjes en wil je links ontvangen van publicaties zoals Cosmopolitan, Linda Magazine, of Flair? Tenzij je net als Nikkie Plessen vrijwel dagelijks aan de toonbank bij RTL Boulevard staat, zullen die redacties daar niet kosteloos een artikel op jouw verzoek over jouw bedrijf gaan schrijven. Die redacties hebben het enorm druk, en dienen ook marktconform vergoed te worden voor hun tijd.

Maar hoe vindt je nu mogelijkheden tot online samenwerking met redacties van publicaties die relevant zijn en ertoe doen? Er zijn meerdere paden te bewandelen, en deze zal ik hieronder aanstippen, met mijn ervaringen en voor- en nadelen.

Makelaars: mijn rolodex

Allereerst zijn er een aantal partijen die vrijwel alle redacties van Nederland kennen. Zij hebben een Excel/Google Docs sheet met daarin alle mogelijkheden tezamen met SEO metrieken. Mijn twee favoriete partners op dit gebied zijn:

1. LEQUAL

2. DB

Waarom kopen via een ‘middle man’? Deze partijen werken op dermate grote schaal samen met de redacties, dat zij een bulk korting kunnen afdwingen in veel gevallen. Zodoende, is het een win-win-win voor alle partijen.

Platformen

Er zijn ook een aantal marktplaatsen, waar je als het ware een advertentie kunt plaatsen en dan ontvang je aanbiedingen van publicaties.

Mijn favoriet die met kop en schouders boven de rest uitsteekt is Hulc.

Andere vergelijkbare platformen:

– All the way up

Vervelende hier vond ik dat ze via een credit systeem werken. Je kunt niet alle sites in de inventory zien. Maar een handvol (zolang je credits toestaan).

– LinkPizza

Kon geen goede deals vinden voor onze klanten.

Fora en sociale media

Je kunt ook nog kijken op Facebook (groepen) en fora. Een bekend fora in Nederland is Sitedeals. Maar waarschuwing is dat wat daar veelal aangeboden wordt meuk is. Dus is echt spelden in een hooiberg vinden daar. Ik raad het voor leken zeker niet aan.

Je kunt ook in Facebook zoeken naar groepen t.b.v. blogger samenwerkingen zoals: Bloggers gezocht.

PBN (private blog netwerk) of Fiverr links kopen?

Nee onder geen beding. Kun je beter je marketing budget in de brand steken, dan voorziet het nog enige warmte. In het meest positieve geval gebeurt er niets. Maar er is een risico op Google sancties. En vervelend voor een legitieme SEO specialist die later kijkt naar jouw linkprofiel, is dat hij of zij dit zal moeten opschonen.

Hoe selecteer je samenwerkingen?

Het is als beleggen op de beurs. Als je niet weet wat je doet, ga je veel marketingbudget verspillen.

Ik bied mijn diensten aan als zijnde linkprofiel ontwikkeling expert voor bijna bespottelijke uurtarieven.

Indien je voor honderden zo niet duizenden Euro’s gaat uitgeven aan publicaties, waarom niet die paar tientjes extra uitgeven om er voor te zorgen en er zeker van te zijn dat je het onderste uit de kan haalt met die plaatsingen? Dat je geen marketing budget verspilt aan pagina’s die toch niets worden.

Als leek schiet je in het donker. Daarom heb je een adviseur aan je zijde nodig die eerlijk is.

Ik adviseer mijn klanten alsof het mijn eigen geld is. Als ik het niet zou doen voor mijn eigen website zal ik dit eerlijk aangeven.

Het is mijn missie om het SEO budget zo verstandig mogelijk te benutten.