Je bent ondernemer, en je wilt meer klandizie. Maar als MKB heb je een bescheiden budget. Landelijke televisie commercial reclames zoals Stella e-bikes, Vitaepro supplementen en Undiemeister heren ondergoed zit er voor jou niet in. Promotie in traditionele media is peperduur vandaag de dag. Niet te betalen als kleine organisatie zijnde. Je kunt je ook afvragen hoe effectief deze old school media zijn zoals radio spotjes, magazine en kranten advertenties, bushokjes, enzovoort. Veel mensen zijn advertentieblind geworden. Je bent dan ook bezig met zogenaamde interruptie marketing. Je valt mensen lastig met jou boodschap. Het is niet gericht, en lastig te meten.
Hoe veel beter is dan online marketing. Alles is vrijwel perfect meetbaar. En de kosten vallen alleszins mee. Online marketing is nog relatief jong. Het is zaak om zo snel mogelijk ermee in de weer te gaan voordat ook hier alles al is vergeven en alles peperduur wordt. Een van de, zo niet meest effectieve manieren van online marketing is SEO. Dat is het vakgebied waar ondergetekende zich op toegelegd heeft. Hoe mooi is het wanneer iemand specifiek op zoek is naar jouw product of dienst in de Google zoekmachine, dat jij bovenaan de zoekresultaten staat en dat klanten op jou afkomen i.p.v. de andere kant, dat je mensen naar binnen moet schreeuwen als een marktkoopman of dat je ze lastig valt als een propper. Veel relaxter, het is als een ijssalon midden in het stadscentrum op een warme dag. Mensen komen vanzelf wel binnen. Geen effort.
Maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan. SEO is een vakgebied. Je dient er jezelf in te onderwijzen. En het is zeker niet snel. SEO is een marathon niet een sprint. Het zal vele uren werk zijn op voorhand om tot die luxe positie te komen eerder beschreven. Als het makkelijk zou zijn zou iedereen het wel doen.
Nu is het onwaarschijnlijk dat jij als drukke ondernemer de tijd hebt om je te verdiepen in de complexe vakgebied vol met nuances. Zelf SEO doen is zeker goed mogelijk tot op zekere hoogte. Maar idealiter wordt je bij de hand genomen door een professional. Een fout die ik veel zie is dat ondernemers bijv. doelloos gaan bloggen. Dan kun je bloggen tot je een ons weegt. Je moet iemand naast je hebben die het kompas heeft en die overzicht heeft van de jungle die het wereldwijde web is. Iemand die je kan gidsen om daar te komen waar je wilt zijn, hoge posities voor relevantie zoekopdrachten.
Er zijn verschillende soorten dienstverleners die hierbij kunnen assisteren.
1. Bureaus en kantoren
Allereerst is er in vrijwel iedere plaats in Nederland wel een online marketing bureau te vinden. Deze zou ik afraden. Waarom? Vaak peperduur. Veel vaste lasten, vast personeel in dienst. Kom je al snel uit op uurtarieven ten noorden van 75 Euro. Gezien het gegeven dat om met SEO echt zoden aan de dijk te zetten, vele uren gemaakt moeten worden, wordt dit al snel wederom onbetaalbaar. Met 2 – 4 uur halfhartige SEO per maand kom je er echt niet. Minstens een werkdag of twee per maand aandacht van een vakinhoudelijke professional is noodzakelijk. Indien het een competitieve industrie is, meer uren.
2. In-house halen
Indien jouw organisatie groot genoeg is, dat er een marketing medewerker is, dan kun je overwegen om deze marketing medewerker te laten scholen in zoekmachine marketing. Vandaag de dag zijn er vele cursussen, workshops en trainingen die online of op locatie gegeven kunnen worden. Die jouw chief marketing de basiskennis geven van gedegen SEO.
3. Freelance SEO consultant inhuren
Een freelance SEO specialist heeft relatief lage vaste lasten, want werkt vanuit huis, heeft doorgaans geen duur kantoorpand e.d. Een duur kantoorpand, en allerlei franjes en prullaria maakt de SEO dienstverlening niet beter. Dit zijn randzaken waar uiteindelijk jij als klant voor betaald. Iedereen die gestudeerd heeft en praktijkervaring heeft met SEO, beschikking heeft tot professionele SEO tools Ahrefs en SEMrush en een computer en internet verbinding heeft kan top kwaliteit SEO dienstverlening leveren. De uurtarieven van freelance SEO specialisten liggen doorgaans beduidend lager en wat je ervoor terugkrijgt is meer maatwerk persoonlijke aandacht. Je bent geen nummertje zoals bij een bureau.
Je kunt ook combineren bijv. een in-house marketing medewerker laten trainen door een freelance SEO consultant in tandem. Op deze wijze werkt ondergetekende bijv. reeds samen met meerdere organisaties. Dit is kosteneffectief. De SEO specialist kan dan altijd geraadpleegd worden bij besluiten die genomen moeten worden over de website. De marketing medewerker leert al doende van de SEO consultant.