Ben je aan het overwegen om de online marketing of specifiek zoekmachine optimalisatie (SEO) uit te besteden van jouw bedrijfswebsite? Waarschijnlijk ben je reeds overweldigd met offertes met exorbitante kosten.

Laatst nog vernam ik een verhaal van een klant. Zij had eerst geïnformeerd bij een aantal lokale partijen in haar omgeving. Kostenplaatjes die soms in de duizenden lopen. Of je moet naast de SEO ook verplicht minstens 500 Euro per maand in Google Ads pompen. Ik heb het gevoel dat helemaal wanneer je een ondernemer bent waarvan ze vermoeden dat je een rijk gevulde portemonnee hebt, ze hun beste beentje voort zetten om jou als goedwillende ondernemer een poot uit te draaien. Kijk ook alsjeblieft uit met contracten. Zo overzie ik ook een project, als zijnde second opinion / luis in de pels waarbij er maar liefst 2000 Euro per maand uitgegeven dient te worden voor een tijdspanne van 2 jaar. Na een jaar was er nog maar bar weinig resultaat. Dus toen ben ik gevraagd om dit SEO bureau het vuur aan de schenen te leggen, zodat de klant hopelijk meer uit dit contract kan halen dan de schamele resultaten tot dusver. Maak dus ook niet de fout te denken dat als iets duur is, dat het dan ook wel goed zal zijn. Zeker SEO onder de 100 Euro totaalkosten is niet veel soeps. Voor veel partijen is dat slechts 1 tot hoogstens 2 uur werk. In 1 of 2 uur kun je niet veel bewerkstelligen. Maar 2000 Euro per maand is voor de meeste bedrijven absoluut een overkill. Tenzij je actief bent in moordend competitieve thema’s zoals verzekeringen bijv. dan kun je dat budget goed gebruiken als marketeer.

Enfin, er zijn op moment van schrijven zo een 3 types SEO dienstverleners op de markt met ieder hun eigen prijs klasse, voor- en nadelen en effectiviteit. Deze zal ik hieronder tegen elkaar afwegen.

Traditionele fysieke SEO en online marketing bureaus

Deze bestaan uit meerdere personen. Hebben vaak een pand in de binnenstad. Veel toeters en bellen. En de koffie staat altijd klaar. Mijn god als ik een kwartje zou krijgen hoe vaak ik wel niet lees dat de koffie klaar staat…

Maar voor dit alles betaal je uiteindelijk ook. Verwacht kosten per uur ten noorden van 75 Euro, en maandelijks een minimale investering van 500 Euro.

Voordelen:

– Hebben vaak een centrale fysieke locatie die je kunt bezoeken (voor die fantastische gratis koffie!)
– Alles onder 1 kap (SEO, sociale media, e-mail marketing enzovoort)

Nadelen:

– Persoonlijke aandacht laakt vaak, je bent maar een nummertje
– Als je een minder belangrijke klant bent (lees je betaalt niet zoveel), kan zijn dat ze er een stagiair op zetten
– Trage response (minder belangrijke klanten kunnen wachten)
– Duur

Freelance SEO specialisten

De kosten van het inhuren van een freelance SEO specialist zal doorgaans rond de 25 – 75 Euro per uur uitvallen.

Voordelen:

– Persoonlijke aandacht
– Maatwerk
– Verregaande SEO expertise
– Snelle response (verschilt per persoon natuurlijk)
– Betaalbaar (want geen grote vaste lasten en afwezigheid overbodige franjes)

Nadelen:

– De écht goede freelance SEO specialisten hebben vaak een wachtlijst.
– Mogelijke kannibalisatie met bijv. Google Ads SEA (aparte vakgebieden)
– Tunnelvisie (een timmerman wilt alleen maar timmeren)

SEO fabrieken

Dit zijn de eerder aangehaalde diensten zoals een Fiverr, zoals een The Hoth, enzovoort. De kosten van een pakket variëren van 5 tot 250 Euro.

Voordelen:

– Betaalbaar
– “Veel waar” voor je geld, veel kwantiteit

Nadelen:

– Hoogstwaarschijnlijk geen of nihil positieve impact op SEO performance
– Risico op Google sancties
– Vervuiling (spam) van het web en jouw linkprofiel